انتشار این مقاله


۸ گام تا سلامت پوست، مناسب هر سنی

خشکی؟ جوش؟ چین و چروک ها؟ راهکار‌هایی ساده و آسان که پوست شما را در بهترین فرم نگه می‌دارد؛ حتی با گذشت چندین سال! پوست سالم پس از گذشت چند سال پوست شما می‌تواند نمایانگر داستان کامل زندگی شما از حاملگی تا لکه‌های پنهانِ ایجاد شده توسط خورشید باشد! شما در مورد چگونگی محافظت از […]

خشکی؟ جوش؟ چین و چروک ها؟ راهکار‌هایی ساده و آسان که پوست شما را در بهترین فرم نگه می‌دارد؛ حتی با گذشت چندین سال!

پوست سالم پس از گذشت چند سال

پوست شما می‌تواند نمایانگر داستان کامل زندگی شما از حاملگی تا لکه‌های پنهانِ ایجاد شده توسط خورشید باشد! شما در مورد چگونگی محافظت از پوست خود از اشعه‌های خورشیدی بسیار شنیده‌اید، اما در این‌جا شماری از حرکات و اقدامات ساده‌ای وجود دارد که می‌تواند ظاهرتان را در بهترین فرم و شکل حفظ کند؛ حتی پس از گذشت چندین دهه از زندگیتان!

۱. دستکاری جوش‌های برجسته

هورمون‌ها فقط در نوجوانان باعث ایجاد مشکلات پوستی نمی‌شوند، تغییرات سطح پروژسترون و تستوسترون قبل از قاعدگی می‌تواند زمینه ساز ایجاد جوش در اطراف دهان، چانه و بینی در افراد بزرگسال شود. تنش‌های هورمونی می‌تواند اگزما، خشکی، تحریک و برانگیختگیِ پوستی را که اغلب روی صورت و دست‌ها دیده می شود، تشدید کند.
Gary Goldenberg  استادیار پوستِ دانشکده پزشکی Sinai  در نیویورک، می‌گوید:

برای درمان آکنه‌ی بزرگسالان، که آغازش از ۳۰ سالگی بوده و ملتهب‌تر از جوش‌های سر‌سیاه و سر‌سفید نوجوانان می‌باشد، اغلب پراکسید بنزوئیل، رتینول یا Retin-A  تجویز می‌شود.

تسکین اگزما با کاربرد ملایم و آهسته‌ی پاک‌ کننده‌های بدون رایحه، امکان پذیر است. اگر مشکل همچنان ادامه یابد، شما احتمالا به تجویز کورتیکواستروئید موضعی نیاز خواهید داشت.

۲. تاثیر بچه دار شدن بر پوست

برای شروع تشکیل یک خانواده آماده‌اید؟

پوست شما ممکن است در طول دوران بارداری بسیار صاف و شفاف باشد که این ملایمت را مدیون وجود استروژن فراوان هستیم!
اما تغییرات هورمونی ناشی از حاملگی، می‌تواند زمینه ساز ایجاد یک سری از عوارض پوستی مانند ملاسما (لکه‌های پوستیِ تیره رنگ) باشد که پس از زایمان محو می‌شود.
اگر شما بخاطر این مسئله دچار نگرانی و تشویش شدید، احتمال دارد که دکتر برای شما، کرم روشن کننده‌ای تجویز کند که این تیرگی‌ها را تسکین داده و سبب محو شدن آن‌ها می‌شود. همچنین راش‌هایی که PUPPP نامیده می‌شوند (راش؛ پاپول‌های قرمز رنگ و موقتی بر روی پوست است که معمولاً با سرخی و یا خارش همراه است) نیز ممکن است در سه ماه آخر بارداری ایجاد شوند. اگر حمام‌های خنک و مرطوب، خارش این دانه‌ها را بر طرف نکرد، ممکن است نیاز به یک کرم استروئیدی یا آنتی هیستامینِ خوراکی داشته باشید.

۳. چک و بررسی خودتان


درسنین میانسالی، آسیب وارده به پوست شما، چند دهه زودتر شروع به خودنمایی می‌کند. این موضوع می‌تواند اولین علائم سرطان پوست باشد. یک خبر خوب اینکه در صورت تشخیص به موقع ۹۹ درصد قابل درمان است. بنابراین هر ماه خال‌ها و یا هر چیز مشکوک جلوه‌گری را در خودتان بررسی کنید.
Jennifer Linder استادیار بالینی پوست در دانشگاه کالیفرنیای سان فرانسیسکو، می‌‌گوید:

در مقابل یک آینه، تمام بدن خود، از پوست سر تا کف پاهایتان را بررسی کنید. (از آینه دستی استفاده کنید)

۴. انتخاب کردن محصولات مناسب


Bobby Buka متخصص پوست نیویورک می گوید:

یک نسخه از رتینوئید مانند ترتینوئین را در نظر بگیرید و با آن نشانه‌های پیری از جمله حالات ناهمواری پوست، چین چروک و لکه های پیری را به حداقل برسانید.

دکتر Buka همچنین به محصولات گیاهیِ مراقبتی از پوست همچون بابونه‌ی گاوی یا ریشه‌ی گیاه شیرین بیان اشاره می‌کند و اظهار می‌دارد:

آن‌ها فعالیتِ آنتی اکسیدانی برای مقابله با صدمات و آسیب‌های اشعه‌ی UV دارند.

 ۵. محو کردن قرمزی‌ها


اگر شما دچار قرمزی، مانند رگ‌های خونی و برآمدگی‌های کوچک روی صورتتان هستید، پوست شما ممکن است دچار rosacea (یک بیماری شایع پوستی که اغلب ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب، استرس، الکل، غذاهای تند و هوای گرم است) شده باشد.


مقاله‌ی مرتبط: با ‘روزاسه’ آشنا شوید


دکتر Laura E. Skellchock، متخصص پوست در Boca Raton فلوریدا می گوید:

احتمال دارد که این بیماری، همزمان با پیری رشد پیدا کند.

متخصصان، محصولات حساس پوستی را در صورتی که مستعد به حساسیت هستید، به شما سفارش می‌کنند. سبزه کردن با آرایش به منظور محو این قرمزی‌ها، سرم‌های ضد قرمزی کافئین‌دار همچون سرم ضد قرمزیِ کمک‌های اولیه‌یِ زیبایی.

۶. از بین بردن موضع مشکل دار

دكتر گلدنبرگ می‌گوید:

 برای اغلب زنان ۴۰ ساله، ایجاد کراتوزهای فعال، خشک، قرمز و محل‌های پوسته پوسته شده و فلسی مانند که اغلب در پیشانی، گونه‌ها و یا بینی رخ می‌دهند؛ پدیده‌ای غیر معمول نیست. پرتوهای خورشیدی در صورت تابش مداوم می‌توانند سرطان‌زا باشند؛ بنابراین اگر شما فکر می‌کنید که ممکن است یکی از آن علائم را داشته باشید؛ لازم است هرچه سریعتر به دکترتان مراجعه کنید.

دو مورد معمول وجود دارد (که اغلب مشابه هم به نظر می رسند): کراتوز سبورئیک (زگیل مانند، به رنگ زرد و قهوه ای که معمولا در بخش پشتی و روی قفسه سینه رشد می‌کند.) پلاک‌های پوستی (اغلب بر روی پلک‌ها، زیربغل ، گردن و یا کشاله ران پدیدار می‌شوند) این دو ممکن است بسیار ناخوشایند به نظر برسند، اما آن‌ها خوش خیم هستند؛ چنانکه می‌توانند در مطب دکتر از بین بروند!

۷. برطرف کردن تشنگی‌تان


همانطور که سطح استروژن شما کاهش می‌یابد و تولید چربی کم می‌شود، پوست می‌تواند رفته رفته نازک‌تر، خشک‌تر و غالب اوقات به صورت خارش‌دار در بیاید. حمام کردن بیش از حد با آب بسیار داغ، به صورت افراطی و خشن صابون کشیدن، می‌تواند همه چیز را بدتر کند. هیپوتیروئیدی (غده‌ی تیروئید ضعیف و کم‌کار) که در سنین بالای ۵۰ سال بسیار شایع شده است، همینطور می تواند باعث خشکی بیش از حد و خارش پوست گردد. پس به سراغ دکترتان بروید تا در صورت وجود علائم متداولی چون خستگی، افسردگی، افزایش وزنِ نامعلوم و دردهای عضلانی از بروز این عارضه، جلوگیری کند.

۸. مهربانی با پاهایتان

تقریبا نیمی از تمام زنان بالای ۵۰ سال، دارای تعداد اندکی واریس یا سیاهرگ عنکبوتی‌اند. (رگ‌های خونی بزرگ شده‌ی‌ قابل رویت، روی پوست) که معمولا روی پاها وجود دارد. نیروی جاذبه، پیری و ژنتیک؛ همه‌ی این‌ها، از جمله عوامل ایجاد کننده‌ی این عارضه می‌باشند. اما زنانی که، مدت زمان طولانی روی پاهایشان می‌ایستند، در معرض ریسک بالایی از ابتلا به واریس، قرار دارند. معالجه شامل اسکلروتراپی (انسداد سیاهرگ‌ها) و درمان با لیزر می‌باشد.
واریس یا سیاهرگ عنکبوتی شکل، بسیار به ندرت، یک مشکل گردش خونی را نشان می‌دهد؛ اما اگر در شخصی این نواحی متورم، گرم، قرمز و یا حساس باشد، یا اینکه جوش و یا دردی در نزدیکی آن ناحیه ایجاد شود، حتما باید به یک پزشک مراجعه کند تا از لخته شدنِ خطرناک خون، جلوگیری کند. برای اینکه کمکی به جلوگیری از پیدایش واریس یا ورید عنکبوتی شکل داشته باشید؛ از نشستن با پاهای جمع شده برای مدت زمان طولانی پرهیز کنید، به طور منطم ورزش کرده و وزن را در حالت مطلوبی نگه دارید.

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید