انتشار این مقاله


رختخواب‌های خورشیدی؛ جنبه‌ی تاریک برنزه کردن

آیا از آسیب‌هایی که بسترهای خورشیدی می‌توانند بر روی پوست ما اعمال کند، اطلاع دارید؟

تابستان اینجاست همراه با لباس‌های خوش‌فرم و اندام‌های برنزه شده. اما ما چگونه می‌توانیم از تابش خورشید، با وجود لباس‌های مناسبِ این آب و هوا بهره‌مند شویم؟ آسان است! به سالن‌های برنزه کننده‌ی محلِ خود بروید… اما آیا از آسیب‌هایی که بسترهای خورشیدی می‌توانند بر روی پوست ما اعمال کند، اطلاع دارید؟

رخت‌خواب خورشیدی و اتاقک برنزه‌کننده چیست؟

سالن‌های برنزه، چشمه‌های آبگرم و یا حتی در باشگاه محلی شما… رختخواب‌های خورشیدی در همه‌جا وجود دارند و به ستایشگران خورشید، تابش طلایی‌اش را در سرتاسر سال نوید می دهند. اما آگاه باشید؛ آن‌ها می‌توانند واقعاً برای پوست ما مضر باشند.

استفاده از اشعه‌های UVB (که باعث آفتاب‌سوختگی می‌شوند) در اتاقک‌های برنزه‌کننده ممنوع است، بنابراین پوست ما با اشعه‌های UVA بمباران می‌شود (معادل با یک آفتابِ گرمسیریِ سوزان). به‌منظور حفاظت از اشعه‌ی UVA، تولید ملانین پوست، افزایش می‌یابد و در نتیجه موجب برنزه شدن می‌گردد.

براساس مقررات کنونی، بسترهای خورشیدی می‌توانند به سطح ۱۲ اشعه‌ی UV برسند (WHO آن را “شدید” می‌داند)، که معادل حمام آفتاب گرفتن، در سواحل کارائیب است؛ به‌جز حالتی که از کرم ضدآفتاب یا کلاه لبه‌دار استفاذه کرده، و یا در سایه قرار می‌گیریم. این‌ها در واقع حالت‌هایی هستند که به هنگام قرارگیری در اتاقک‌های برنزه‌کننده اتفاق نمی‌افتند؛ و این یعنی پوست ما در خطر است.

و ما اکنون در مورد پیامدهای خطرناک‌تری از آفتاب‌سوختگی صحبت می‌کنیم!

حتی اگر از اشعه‌های UVB استفاده نشود، باز هم اشعه‌های UV تخت‌های خورشیدی می‌توانند پوست را گرم کنند، اما پیچیدگی کار در این است که در کنار این اشعه‌ها، پنکه‌ای نیز وجود دارد که باعث می‌شود که این گرم‌شدن را احساس نکنیم؛ بدین معنی‌ که بدنمان پس از یک جلسه، گرم و قرمز شده و دچار ناراحتی می‌گردد.

حتی بدتر از آن، یک مطالعۀ آمریکایی نشان داده که کاربران و استفاده‌کنندگانِ تخت‌های خورشیدی، ۱.۵ برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطانِ سلول‌های سگفرشی (فرم خطرناک) و ۲.۵ برابر بیشتر در معرض ابتلا به کارسینوم سلول‎های پایه (شایع‌ترین سرطان پوست) هستند. در همین حال، مطالعه‌ای در اروپا، رابطه‌ی مستقیم بین بستر‌های خورشیدی و ظهور ملانوما (کشنده‌ترین سرطان پوست) را نشان داده‌است.

Institut de veille sanitaire فرانسه (معادل NICE انگلستان) گزارش داده‌است که در صورت استفاده از بسترهای خورشیدی قبل از ۳۵ سالگی، احتمال ابتلا به ملانوما در ۶۰ سالگی حدود ۷۵ درصد افزایش می‌یابد.

پوست به سرعت در حال پیر شدن است

هم‌چنین نشان داده شده‌است که اشعه UV به‌کاربرده‌شده در بستر‌های خورشیدی و اتاقک‌های برنزه‌کننده، رادیکال‌های آزادی تولید می‌کنند که نه تنها به سلول‌های پوست ما آسیب می‌رسانند، بلکه ممکن است بر ساختار DNA‌ی آن‌ها نیز حمله کنند؛ به عبارت دیگر آن‌ها به سلول‌های پوستیِ مسئول تولید ملانین، کلاژن و الاستین آسیب می‌رسانند. نتیجه؟ پیری زودرسِ پوست با افزایش چین و چروک، خطوط شیاردار، پوست زمخت و رنگ صورت کدر و گرفته. همانند تابش طبیعی خورشید، اشعه‌های UV تخت‌های خورشیدی، باعث ایجاد لکه‌های پیری می‌شوند که سراسر بدن را فرا می‌گیرند.

هردو مرگبارند؟ حمام خورشیدی و رختخواب خورشیدی

به منظور محافظت از خودمان در مقابل خورشید، پوست ما ضخیم‌تر شده و ملانین بیشتری تولید می‌کند. با این وجود، پوست ما در طول حضور در جلسات بسترخورشیدی ضخیم نیست؛ درواقع ممکن است سریع‌تر برنزه شویم اما پوست ما رفته‌رفته آسیب‌پذیر‌تر می‌شود. بنابراین مهم است که بدانیم؛ بسترهای خورشیدی، مکانیسم‌های دفاع و محافظت در برابر خورشید را تحریک نمی‌کنند، بدان معنا که ما در مواقعی که بیرون هستیم باید از کرم ضد‌آفتاب استفاده کنیم. آفتاب گرفتن در مناطق بالاتری از بستر خورشیدی، عواقب زیان‌آور را افزایش می‌دهد.

خطرات حمام‌های خورشیدی برای سیستم ایمنی بدن

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که قرار گرفتن در معرض اشعه‌های UV قوی، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کنند. قرارگرفتن در معرض UV باعث افزایشِ خطر ابتلا به عفونت‌های ویروسی، باکتری و انگلی می‌شود؛ چراکه این اشعه‌ها، اثربخشی واکسن را کاهش می‌دهند. در حال حاضر، خواستار ممنوعیتِ استفاده از بسترهای خورشیدی، در انگلیس شده‌اند؛ به گونه‌ای که چندین مقام محلی، در حال تصویب آن هستند. این در حالی‌ست که در برزیل و استرالیا استفاده از آن ممنوع اعلام شده‌است.

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید