انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته

حمله‌ی سلول‌های بنیادی پیوندی به بدن میزبان و بهترین کاری را که می‌توان برای کاهش CO2 جو انجام داد در برترین مقاله‌های علمی هفته به انتخاب مجله‌ی Science بخوانید


۷-۱۴ جولای ۲۰۱۷


سلول بنیادی پیوندی به جای نجات جان بیماری سرطانی، به بدن او حمله می‌کند!

بیماری پیوند علیه میزبان (GVHD) باعث خشکی چشم لوکاس شده بود؛ به طوری که او مجبور بود هر 20 دقیقه یکبار از قطره‌ی چشم استفاده کند.
بیماری پیوند علیه میزبان (GVHD) باعث خشکی چشم لوکاس شده بود؛ به طوری که او مجبور بود هر ۲۰ دقیقه یکبار از قطره‌ی چشم استفاده کند.

لوکاس وارتمن (Lukas Wartman) چند ماه قبل از تکمیل تحصیلات خود در مدرسه‌ی پزشکی در ۲۰۰۳، با لوسمی لنفوبلاستیک حاد، نوعی سرطان خون که به طور ویژه‌ای هنگام بروز در بزرگسالان کشنده است، تشخیص داده شد. بنابراین او با شروع مبارزه‌ با این بیماری برای بقا بیش از ۷۰ دارو را امتحان کرد. پس از کش‌وقوس‌های فراوان، تقریباً این پیوند سلول بنیادی بود که جان او را گرفت.

بهترین راه برای کاهش کربن‌دی‌اکسید جو شاید چیزی نباشد که دولت‌ها می‌گویند


استفاده از دوچرخه و حمل‌ونقل عمومی همگی راه‌های خوبی برای کاهش کربن‌دی‌اکسیدی است که فرد به فرد ما وارد جو می‌کنیم ولی برای ایجاد تفاوتی حقیقی باید فرزندان کمتری به دنیا بیاورید.

این خاتمه‌ی تحقیق جدیدی است که در آن محققان ۳۹ مقاله بازبینی‌شده، گزارش‌های دولتی و برنامه‌ی وب-محور را برای ارزیابی اثر انتخاب‌های سبک زندگی فرد برای کاهش سهم انتشار او بررسی کرده‌اند.

۹ مطالعه‌ی مهم و مؤثر که سؤالاتی را به وجود آورده‌اند تکرار خواهند شد


آیا امتحان سیگارهای الکترونیکی بین جوانان با خطر بالای استعمال تنباکو در آن‌ها ارتباط دارد؟ آیا قرار گرفتن در معرض محیط طبیعی استرس شما را بهبود می‌بخشد؟
شاید به زودی به جواب‌های نابی برای این سؤال‌ها دست پیدا کنیم؛ چون اولین تحقیق اختصاصی برای مطالعات مکرر طراحی شده است. این هفته سازمان هلندی برای تحقیقات علمی طرح اولین nine grantees را ارائه داد که همه‌ی آن‌ها برنامه دارند مطالعه‌ای را تکرار کنند که اثر عمده‌ای در زمینه‌ی خودشان دارند اما سؤال‌هایی را نیز موجب شده‌اند.

فسیل ریز اتفاقی را که پس از دایناسورها به سر پرندگان آمده آشکار می‌کند


فسیل‌های پرنده‌ای ریزنقش در سرزمین بومی آمریکا در نیومکزیکو پیدا شده‌اند. این فسیل‌ها ایده‌های جدیدی از اتفاقاتی که پس از انقراض بیشتر دایناسورها برای پرندگان رخ داده به ذهن دانشمندان می‌رسانند. این ماوس‌برد ۶۲ میلیون ساله پیشنهاد می‌کند که پس از از بین رفتن great dino، پرندگان به سرعت برگشته و متنوع شدند و این تنوع امروزی مدیون آن زمان است.

نیوزیلند در فکر انقراض شکارچیان!


یک سال پیش، دولت نیوزیلند طرحی را اعلام کرد مبنی بر خلاص شدن از دست ۳ شکارچی مهاجم (پاسوم، موش صحرایی و قاقم) که پرندگان بومی این کشور را به خطر انداخته‌اند. متخصصان می‌گویند این کار نیازمند تکنولوژی‌هایی جدید مثل سموم کشنده‌تر و حتی آزاد کردن موجودات تغییریافته‌ی ژنتیکی است. البته قبل از این کارها همراه کردن حمایت مردم چالش بزرگ‌تری است.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید