انتشار این مقاله


تشخیص سرطان مری چند سال زودتر از ابتلا

دانشمندان در حال کار روی روشی برای تشخیص زودهنگام سرطانی هستند که از قضا تشخیص آن نیز سخت است. تیم‌های تحقیقاتی از دانشگاه سوانسی و مؤسسه‌ی کمبریج مستقلاً بر روی تکنیک‌هایی تشخیصی برای سرطان مری فعالیت می‌کنند. تشخیص زودهنگام می‌تواند جان خیلی‌ها را نجات دهد؛ چون درمان سرطان در مراحل اولیه بسیار مؤثرتر است. یکی از […]

دانشمندان در حال کار روی روشی برای تشخیص زودهنگام سرطانی هستند که از قضا تشخیص آن نیز سخت است. تیم‌های تحقیقاتی از دانشگاه سوانسی و مؤسسه‌ی کمبریج مستقلاً بر روی تکنیک‌هایی تشخیصی برای سرطان مری فعالیت می‌کنند. تشخیص زودهنگام می‌تواند جان خیلی‌ها را نجات دهد؛ چون درمان سرطان در مراحل اولیه بسیار مؤثرتر است.

یکی از تکنیک‌ها از رنگ‌آمیزی با انتشار نور و دیگری از شمارش جهش‌ها در گلبول‌های قرمز خون استفاده می‌کند که هر دوی آن‌ها برای این که به مرحله‌ی استفاده‌ی عمومی برسند هنوز راه زیادی در پیش دارند.
سالانه ۷۸۰۰ نفر بر اثر سرطان مری فقط در انگلستان جان خود را ازدست می‌دهند و این سرطان برای مردان، چهارمین علت مرگ سرطانی به شمار می‌رود. عدم وجود نشانه‌های بیماری در مراحل اولیه، که می‌توان درمان‌های مؤثری به کار برد، تشخیص آن را سخت کرده است.

تست اول

تیم کمبریج از روش رنگ‌آمیزی خاصی استفاده کرده‌اند که در آن سلول‌های سالم مری رنگ را به خود جذب می‌کنند ولی سلول‌های پیش-سرطانی رنگ نمی‌گیرند. این رنگ بر روی نمونه‌هایی از بافت مریِ بیمارانی که خطر ابتلا برایشان بیشتر بوده آزمایش شده است؛ سپس در معرض نور فروسرخ قرار گرفته. نواحی تاریک در تصاویر بدست آمده نشان از وجود سلول‌های سرطانی داشته‌اند.

تست دوم

تست دوم که محققان دانشگاه سوانسی آن را طرح‌ریزی کرده‌اند از یک آزمایش ساده‌ی خون بهره می‌برد. در این تست گلبول‌های قرمزی که جهش در آن‌ها رخ داده به عنوان نشانه‌های اولیه‌ی سرطان شناسایی می‌شوند.
سلول‌های خونیِ جهش‌یافته یکی از عوارض سرطان هستند و پروتئین‌های تشخیص سلولی آن‌ها دیگر توان اتصال به سلول‌هایشان را ندارند. این سلول‌هایِ به اصطلاح “عریان” با استفاده از تجهیزات استاندارد در هر آزمایشگاه پاتولوژی قابل تشخیص اند.
این تست که فقط چند ساعت زمان می‌برد با هزینه‌ی ۳۵ پوندی، می‌تواند تشخیص زودهنگام را برای بیماران به ارمغان بیاورد. این تحقیق هنوز منتشر نشده ولی روی ۳۰۰ بیمار انجام شده است.
تعداد سلول‌های جهش‌یافته در شخص سالم تقریباً ۵ در ۱ میلیون است ولی برای کسی که سرطان در بدن او در حال شکل‌گیریست، این عدد تا ۱۰ برابر افزایش پیدا می‌کند.
پروفسور جنکینز، سرپرست تحقیق اظهار امیدواری کرد که این تست طی ۴-۵ سال آینده در اختیار مردم قرار بگیرد.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید