انتشار این مقاله


روش‌های مطالعۀ بهتر و موفقیت

با این ۶ روش به راحتی می‌توانید از همسالان خود موفق‌تر باشید.

زمانی‌که به دنبال روشی برای مطالعۀ بهتر هستیم اکثر مقالات روش‌های قدیمی مشابه را توصیه می‌کنند: نوشتن برنامۀ مطالعه، مرور مداوم آن، خواب کافی و…
درحالی‌که اینگونه روش‌ها به شما در رسیدن به هدف‌تان کمک می‌کنند اما ما برای قدم‌های بیش‌تری برنامه‌ریزی می‌کنیم. قصد داریم روش‌هایی را ارائه دهیم که چندان رایج نیستند اما به شما کمک می‌کنند برتر از ۹۹ درصد اطرافیان و دوستان خود باشید.

۶ نکته برای موفقیت مطالعه‌ای شگفت‌انگیز:

۱. منابع مختلف را ترکیب کرده و دیدگاه خود را شکل دهید

بطور کلی، دانش‌آموزان به دنبال یادداشت‌های خوب و قابل اعتمادند که در این حالت در مدرسه احساس آمادگی خوب می‌کنند؛ این روش می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد اما برای برتر شدن بهترین راه مقایسۀ منابع مختلف (کتاب‌ها، سخنرانی‌ها، ویدیوها و…) است.
با انجام این کار می‌توانید اطمینان حاصل کنید که مطالب آموزشی‌تان ثابت نمی‌مانند بلکه بطور مداوم تکمیل‌تر و بهتر می‌شوند. اگر چیز جدید ویا جالبی پیدا کردید که مربوط به موضوع باشد، آن را نیز اضافه کنید.
این روش به درک عمیق‌تر موضوع کمک می‌کند تا بتوانید جنبه‌های مختلف آن را مورد بررسی قرار دهید. سپس شما می‌توانید نظر خود را درمورد موضوع شکل دهید؛ چیزی که اکثر همسالان شما فاقدش خواهند بود.

۲. از اولین روز پیشرفت خود را بسنجید

شبیه‌سازی محیط آزمون برای دانش‌آموزان برای ایجاد و دادن تست تا ببینند چقدر در مورد موضوعی می‌دانند، چیز جدیدی نیست. اکثر دانش‌آموزان هنگامی‌که فرصتی وجود ندارد و آزمون بطور پیوسته در حال نزدیک شدن است از این راه اطلاعات خود را می‌سنجند.
راه‌ حل این است که از ابتدا بطور مرتب آزمون‌های کوتاه انجام دهیم. اگر بتوانید این عادت را ایجاد کنید و در برنامۀ مطالعۀ خود قرار دهید، آنگاه ایده‌های زیادی برای پیشرفت و زمینه‌هایی برای تجدید معلومات خود خواهید داشت. این روش نه‌ تنها به حفظ معلومات برای مدت زمان طولانی کمک می‌کند بلکه باعث کاهش استرس‌تان می‌شود و شما را برای محیط آزمون آماده می‌کند.


مقالات مرتبط:  ۱۱ مهارت دستیابی به ابرموفقیت


۳. چگونگی مطالعه با هوش هیجانی

در بسیاری از موارد آنچه برجسته‌ترین دانش‌آموزان را متمایز می‌کند هوش علمی‌شان نیست بلکه هوش هیجانی‌شان است. هوش هیجانی مربوط به توانایی شما در حفظ انگیزه و مقابله با شرایط استرس‌زاست.
تحقیقات دانشگاه استنفورد نشان می‌دهند ضریب احساسات و هیجان دانش‌آموزان (EQ) نسبت به ضریب هوشی‌شان (IQ) پیش‌بینی‌کنندۀ بهتری برای موفقیت است. چگونگی عملکردتان در طول زمان اساسا نشان می‌دهد که آیا ثابتاندیشه هستید یا اندیشۀ رو به رشد دارید. کسانی‌که دارای ذهنیتی ثابت هستند مشکلات را برطرف کرده و احساس غرور می‌کنند در حالی‌که افراد دارای ذهنیت رو به رشد چالش‌ها را می‌پذیرند و از آن‌ها به عنوان فرصتی برای یادگیری چیزهای جدید استفاده می‌کنند.


مقاله‌ی مرتبط: ۱۱ نشانه افراد با EQ پایین


یک استراتژی خوب برای ایجاد ذهنیتی رو به رشد، مواجهه با نیازهای یادگیری خود است. سعی کنید به مطالعه صرفا بعنوان بخشی برای آمادگی به امتحان ننگرید؛ زیرا این باعث اهمیت یافتن آزمون به جای کسب معلومات می‌شود. اگر به جای ایجاد آمادگی برای آزمون بر روی یادگیری تمرکز کنید، درک شما از موضوع و توانایی‌تان برای یادآوری معلومات در آینده به مراتب بهتر خواهد شد. با در نظر گرفتن یادگیری و دانش بعنوان مقوله‌هایی ارزشمند مطالعۀ خود را در مسیری مثبت قرار دهید.

۴. خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

ممکن است عجیب بنظر برسد که یکی از روش‌های مطالعۀ بهتر نسبت به ۹۹ درصد همکلاسی‌های‌تان مقایسه نکردن خودتان با آن‌هاست. اما این بدان معنا نیست که این کار اشتباه است؛ در نهایت موفقیت معناهای متفاوتی برای هر یک از ما دارد. بنابراین دانش‌آموزان برتر به آنچه طرافیان‌شان انجام می‌دهند توجه نمی‌کنند زیرا آن‌ها به نیازها و هدف‌های خود متمرکز شده‌اند. گذشته از این، مقایسۀ خود با دیگران فقط باعث ایجاد فشار بی‌مورد و مهار انگیزه و خلاقیت می‌شود. بنابراین با رقابت کردن با دیگران در مسابقات خود را در شرایط سخت قرار ندهید و از هوش هیجانی خود برای ایجاد انگیزه استفاده کنید که راه دست‌یابی به موفقیت است.


مقاله‌ی مرتبط: اساس موفقیت؛ شیوه‌ی تفکر


۵. از میانبرها خودداری کنید

در راستای موارد فوق، آنچه واقعا اهمیت دارد تجربیات آموخته‌های شخصی شماست. حتی اگر می‌دانید که می‌توانید پاسخ تمرینی را از اینترنت یا دوست خود بدست آورید، به عقب برگردید. البته که شما می‌توانید با پرسیدن از دیگران کمک بگیرید اما همیشه اهداف یادگیری‌های شخصی خود را در درجه و اولویت اول قرار دهید. اطلاعاتی را که در مورد چگونگی یادگیری بهتر و یافتن پاسخ‌های خود نیاز دارید، بدست آورید. در درازمدت رسیدن به نتیجه پس از تلاش و فداکاری بسیار مهم است.

 Anne Frank در کتاب “خاطرات” می‌گوید:

ممکن است تنبلی جذاب بنظر برسد اما کار کردن خشنودی و رضایت می‌بخشد.

۶. با دیگران ارتباط برقرار کنید

زمانی‌که اهداف یادگیری خود را داشته باشید مطالعه می‌تواند فرایندی مشارکتی باشد. راه‌های مختلفی برای مطالعه و منافع بزرگی در رشد شبکه‌های ارتباطی (معلمان، همسالان و هرکسی که علاقه مند باشد) وجود دارد که می‌توانید نظرات و ایده‌های خود را به اشتراک بگذارید.
مرکز تحقیقات توسعه جهانی ۴۴ مزیت یادگیری مشارکتی را لیست کرده است که شامل مهارت‌های تفکر انتقادی پیشرفته و فرایندهای تفکری پیچیده است. شما می‌توانید به گروه‌های عمومی در موضوعات مختلف و سطوح آموزشی بپیوندید و با دیگر دانش‌آموزان به مشارکت بپردازید ویا برای تمرکز بیش‌تر برای یادگیری گروه خصوصی ایجاد کنید.

اکنون شما با چگونگی مطالعه برای تبدیل شدن به دانش‌آموزی استثنائی آشنا شدید. اما نکتۀ هشداردهنده آن است که درخواست کمک و مشاوره با دیگران مهارت‌های مطالعۀ شما را بهتر می‌کند و سبب تسلط بر موضوع می‌شود.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید