انتشار این مقاله


عادات بد چه خطری برای سلامتی ما دارند؟

همه‌ی ما عادت‌های خوب یا بدی داریم که تصور زندگی کردن بدون آنان برایمان ممکن نیست.

عادات بد ما چگونه سلامتمان را تهدید می‌کنند؟

همه‌ی ما عادت‌های خوب یا بدی داریم که تصور زندگی کردن بدون آنان برایمان ممکن نیست. حال ممکن است با مقالات و متن‌های زیادی مواجه شده باشید که هر یک شیوه‌های گوناگونی برای ترک عادات بد و به دست آوردن عادات خوب پیشنهاد می‌کنند اما همه‌ی این تلاش‌ها برای ترک عادات بد به چه سبب است؟
در ادامه مضرات برخی عادات بد که بسیاری از آنان را تجربه می‌کنند معرفی شده است. با دکتر مجازی همراه باشید.

شکاندن بند انگشتان

در صورتی که این عادت همکاران و نزدیکان شما را آزرده خاطر نکند، باز هم تاثیر بد آن بر سلامتتان غیرقابل چشم‌پوشی است. نوع به خصوصی از مایعات، که مایع سینوویال (synovial fluid) نامیده می‌شود، در مفاصلمان وجود دارند که سبب تسهیل حرکت آن‌ها می‌شوند. صدایی که در هنگام شکاندن بند انگشتان می‌شنوید و از آن لذت می‌برید به سبب وجود حباب در این مایع است و در صورتی که این کار برایتان عادت شده باشد، با ریسک بالایی برای ابتلا به التهاب مفاصل و سستی آن‌ها در طول زمان مواجه هستید. با این حال اثر آن بر افزایش ریسک آرتریت اثبات نشده است.

جویدن ناخن‌ها

جویدن ناخن‌ها علاوه بر صدمه‌ی آشکار به ناخن‌ها، تهدیدی برای سلامت دندان‌ها و بستر ناخن‌ها نیز محسوب می‌شود که می‌توان به عفونت منجر شود. هم‌چنین، با گذاشتن نوک انگشت‌هایتان در دهان، ریسک ابتلا به انواع بیماری‌ها، که ساده‌ترین آن‌ها سرماخوردگی است را افزایش می‌دهید چرا که دست‌ها، حتی در صورت داشتن ظاهری تمیز حاوی انواع میکروب‌ها می‌باشند. کوتاه‌کردن مرتب ناخن‌ها و یا مانیکور کردن آن‌ها می‌تواند به ترک این عادت کمک کند. در صورتی که علت این کار، استرس است، بهتر است روش‌های مدیریت و کنترل استرس را بیاموزید. می‌توانید از کمک پزشک نیز بهره‌مند شوید.

عدم دریافت خواب کافی

در صورتی که دائما از خواب کافی محروم هستید، نه تنها خودتان را به یک زامبی در روز تبدیل می‌کنید، بلکه خطر ابتلا به فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی، دیابت و افسردگی را بالا می‌برید. به علاوه سرعت یادگیری شما تا حد زیادی پایین می‌آید. یک برنامه‌ی منظم خواب تعیین کنید و خود را مجبور به پیروی از آن کنید. در نظر داشته باشید یک فرد بزرگسال به ۷-۸ ساعت خواب در طول شبانه‌روز نیاز دارد.

هدفون‌های عزیز!

در صورتی که ساعات فراوانی را در معرض صدای بلند ثقرار می‌گیرید، ریسک ابتلا به مشکلات شنوایی در شما بالاتر است؛ در بیش از نیمی از افراد در بالای ۷۵ سال رخ می‌دهد. از دست دادن شنوایی در افراد مسن می‌تواند به سبب مشکلات فکری و حتی از دست رفتن بافت مغزی باشد. واحد اندازه‌گیری صوت دسی‌بل است؛ در یک مکالمه‌ی معمول، شدت صوت با ۶۰ دسی‌بل انجام می‌شود. موزیکی که گوش می‌دهید را زیر ۷۵ دسی‌بل نگه دارید (۷۵ دسی‌بل معدل صدای یک جاروبرقی است). به علاوه، از گوش دادن بیش‌از یک یا دو ساعت به موزیک خودداری کنید.

بازی کردن با گوشی پیش از خواب

بازی‌های مختلفی که روی تلفن‌های همراه قابل نصب‌اند و اینترنت بی‌شک بسیار اعتیادآور و جذاب هستند. برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند که قرارگیری بیش‌ از حد در معرض نور گوشی، لپ‌تاپ و تلویزیون می‌تواند با سرطان‌ها، خصوصاً سرطان‌های سینه و پروستات، دیابت، چاقی و بیماری‌های قلبی مرتبط باشد.
پیش‌ از رفتن به تخت‌خواب خود را آرام کنید؛ در صورتی که خوابتان نبرد و حوصلتان سر رفتن، می‌توانید مطالعه کنید.
به علاوه، اتاق خواب خود را تاریک و آرام نگه دارید؛ این امر به بهبود کیفیت و زمان خوابتان کمک می‌کند.

نشستن برای مدتی طولانی

بیشتر آمریکایی‌ها زمان زیادی را به نشستن پشت میز می‌گذرانند. قسمتی از این مشکل به سبب ساختار محل‌کارهای مدرن است که برخی از آنان ایجاب می‌کنند فرد برای مدتی بالای ۸ ساعت پشت میز بنشیند.
نشستن طولانی مدت سبب کاهش سرعت متابولیسم، که به تبع آن چاقی پدید می‌آید می‌شود. ارتباط آن با سایر مشکلات نظیر بیماری‌های قلبی نیز شناخته شده است.
با این حال، برای ترک آن راه حل ساده‌ای وجود دارد؛ برخیزید و در اطراف خود فعالیت کنید.
حتی قدم زدن به مدت ۱۰ دقیقه در روز می‌تواند کمک بسیاری کند.

پرخوری

در صورتی که غذا خوردنِ بیش از حد به یک عادت برای شما تبدیل شود، هرچند غذاهایی که مصرف می‌کنید سالم و یا گیاهی باشند، باز هم ریسک ابتلا به چاقی در شما بالا است. چاقی را در دنیای مدرن، عامل اصلی ابتلا به بیماری‌های مزمنی نظیر بیماری‌های قلبی، دیابت و فشار خون بالا می‌دانند. به علاوه، از فاکتورهای ریسک انواع سرطان نیز محسوب می‌شود. بنابراین آن چه می‌خورید و میزان آن را با دقت بررسی کنید.

با سرعت غذا خوردن

هنگامی که سریع غذا می‌خورید، بدن شما نمی‌تواند حجم و نوع غذا را به خوبی پردازش کند در نتیجه هم میزان غذای مصرفی بالاتر می‌رود و هم هضم آن نیز با مشکل مواجه می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل، روی غذایی که می‌خورید تمرکز کنید، لقمه‌های کوچک بردارید و آن را به خوبی بجوید.

 

عدم استفاده از نخ دندان

هر چند که عملیات مسواک زدن را تمام و کمال انجام داده باشید، نمی‌توانید از نخ دندان کشیدن فرار کنید! در صورتی که می‌خواهید کاملا از شرِ پلاک‌ها و باکتری‌های چسبنده به سطوح دندان‌ها  که سبب به وجود آمدن حفرات و بیماری‌های لثه می‌شوند رها شوید، استفاده از نخ دندان را فراموش نکنید.
تجمع پلاک‌ها علاوه بر بیماری‌های لثه، می‌تواند با مشکلات قلبی و دیابت نیز مرتبط باشد.

تنها ماندن

تنها ماندن ارتباطی با تعداد افرادی که با آنان معاشرت می‌کنید و دفعاتی که آنان را می‌بینید ندارد؛ بلکه به معنای عدم احساس ارتباط داشتن با سایرین است، حتی اگر در جمع بسیار شلوغی باشید. احساس تنهایی می‌تواند سبب افزایش فشار خون، افسردگی، بیماری‌های مغزی نظیر آلزایمر و التهابات شود.
در صورتی که احساس تنهایی می‌کنید، می‌توانید به یک گروه اجتماعی بپیوندید یا ارتباط با خانواده و دوستان قدیمی‌تان را تقویت کنید.

سیگار کشیدن

این عادت بد تقریبا همه‌ی ارگان‌های بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و می‌تواند منجر به ابتلا به انواع سرطان، سکته‌ی مغزی، برونشیت، آمفیزم ریوی، توبرکلوزیس، مشکلات بینایی، بیماری‌های سیستم ایمنی روماتوئید آرتریت و سایر مشکلات سلامتی شود. افرادی که بدون سیگار کشیدن در معرض دود آن قرار می‌گیرند نیز با خطرات ذکر شده به اندازه‌ی خود فرد  سیگاری مواجه‌اند.

استفاده از حمام‌های آفتاب

برنزه‌شدن در فصل تابستان می‌تواند برای بسیاری از افراد وسوسه‌کننده باشد اما لازم است بدانید که ایده‌ی بدی است؛ خصوصاً برای افرادی که رنگ پوست و موی روشن‌تری دارند. و یا افرادی با سنین پایین. استفاده از لوسیون و کرم‌های برنزه‌کننده جایگزین بهتری است. می‌توانید با درماتولوژیست‌ها در رابطه با گزینه‌های خود مشورت کنید.

بیشتر مطالعه کنید

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید