انتشار این مقاله


۵ استراتژی برای ریشه‌کن کردن عادت‌های بد

عادت‌های شما در طول زمان فرا گرفته شده‌اند؛‌ به همین خاطر می‌توانید آن‌ها را فراموش کنید.اگر می‌خواهید زندگی‌تان را به سوی مسیر جدیدی هدایت کنید، باید ابتدا لنگر عادت‌های بد را بالا بکشید. موفقیت این است که قدرت چرایی‌تان را آن‌قدر قوی کنید که بر لذت و رضایت آنی شما غلبه کند. برای رسیدن به […]

عادت‌های شما در طول زمان فرا گرفته شده‌اند؛‌ به همین خاطر می‌توانید آن‌ها را فراموش کنید.اگر می‌خواهید زندگی‌تان را به سوی مسیر جدیدی هدایت کنید، باید ابتدا لنگر عادت‌های بد را بالا بکشید. موفقیت این است که قدرت چرایی‌تان را آن‌قدر قوی کنید که بر لذت و رضایت آنی شما غلبه کند. برای رسیدن به این هدف به برنامه‌ی حدید نیاز دارید. در ادامه مهم‌ترینِ این روش‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.

 

۱. محرک‌های خود را کشف کنید

به فهرست عادت‌های بد خود نگاه کنید. برای هر کدام از این عادت‌ها که یادداشت کرده‌اید مشخص کنید چه چیزی آن‌ها را تحریک می‌کند. برای هر عادت «چه کسی؟»، «چه جایی؟» و «چه وقتی؟» را مشخص کنید. به عنوان مثال:

  • آیا عادت دارید وقتی با افراد خاصی هستید نوشابه‌ی بیشتری بنوشید؟
  • آیا در ساعت خاصی از روز، حس می‌کنید باید شیرینی بخورید؟
  • چه احساس‌‌هایی به نظر خودتان محرک عادت‌های بد شما می‌شوند؟
  • چه زمانی این احساسات را تجربه می‌کنید؟ با چه کسانی، کجا و مشغول انجام چه کاری هستید؟

دوباره به دفتر یادداشت خود مراجعه کنید یا از برگه ریشه‌کن کردن عادات بد استفاده کنید و محرک عادت‌های بدتان را یادداشت کنید. همین عمل ساده به تنهایی می‌تواند خودآگاهی شما را به‌صورت تصاعدی بالا ببرد.


مقاله مرتبط: چگونه کارآمدتر باشیم؟


۲. خانه را پاک‌سازی کنید

اگر می‌خواهید نوشیدن نوشابه را ترک کنید، خانه را از قطره قطره‌ی آن پاک‌سازی کنید. اگر می‌خواهید از نوشیدن قهوه رها شوید تمامی قهوه‌های خود را به دیگران هدیه دهید. اگر می‌خواهید مخارج خود را مهار کنید، عصر یک روز را برای قطع آبونمان کاتالوگ‌ها و تبلیغات از صندوق پست خود اقدام کنید. اگر می‌خواهید غذا‌های سالم بیشتری بخورید، تمام قفسه‌ها و کابینت‌های خانه را از تنقلات پاک‌سازی کنید.

۳. آن‌ها را جایگزین کنید

دوباره به فهرست عادات بد خود نگاهی کنید. چگونه می‌توانید آن‌ها را تغییر دهید تا دیگر این قدر آسیب‌رسان نباشند؟ آیا می‌توانید آن‌ها را با عادت‌های سالم خود جایگزین کنید؟ می‌توانید همه آن‌ها را یک‌جا تعویض کنید و یا دور بیاندازید؟


مقاله مرتبط: ۸ راهکار برای از بین بردن مخرب‌ترین عادت خود


۴. آرام شروع کنید

هنگام مشاهده‌ی مردم در کنار دریا برخی به یک باره دویده و وارد آب می‌شوند، برخی نیز ابتدا با مچ پای خود آب را لمس کرده و سپس به آرامی وارد آب شده و سپس در آن شنا می‌کنند. برای برخی از عادات قدیمی و ریشه‌دار در زندگی ممکن است برداشتن قدم‌های کوچک برای ریشه‌کن کردن‌شان مؤثرتر باشد. ممکن است سال‌ها این عادات اشتباه را انجام داده ‌باشید و پایه‌های محکم و سیمانی درون‌تان ایجاد شده باشد. هوشمندانه‌تر این است که برای از بین بردن آن‌ها به خودتان زمان داده و هر بار فقط یک گام بردارید.


مقاله مرتبط: چگونه اعتمادبه‌نفس خود را افزایش دهیم؟


۵. به درونش بجهید

هیچ دو فردی مشابه هم نیستند. برخی از محققین اثبات کرده‌اند که به صورت متناقضی، برای عده‌ای بهتر است که عادات بد را یک‌جا ترک کنند. این تجربه خیلی بی‌ربط به تغییر ناگهانی یا ترک سریع عادت بد نیست. برای مدت کوتاهی، احساس مشقت و ناراحتی باعث می‌شود بدن از طریق فرآیند هومئوستاز به محیط و شرایط جدید عادت نماید. همه ما توانایی هومئوستاز برای ترک رفتار‌های نامطلوب‌مان داریم. اغلب می‌توانیم خودمان را خیلی سریع به‌صورت فیزیکی و روانی با تغییرات و محیط جدید تطبیق دهیم.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید