انتشار این مقاله


گوشی‌های هوشمند می‌توانند کم‌خونی را تشخیص دهند؛ اپلیکیشن HemaApp

تیمی از محققان در دانشگاه واشنگتن اپلکیشنی را طراحی کرده‌اند که گوشی‌های هوشمند را به تشخیص دهنده‌ی آنمی یا همان کم‌خونی تبدیل می‌کند. این در حالیست که این عارضه در بسیاری از مناطق جهان به سختی تشخیص داده می‌شود و شایع‌ترین ناهنجاری خونی هم هست؛ کم‌خونی بیش از ۲۵% جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار […]

تیمی از محققان در دانشگاه واشنگتن اپلکیشنی را طراحی کرده‌اند که گوشی‌های هوشمند را به تشخیص دهنده‌ی آنمی یا همان کم‌خونی تبدیل می‌کند. این در حالیست که این عارضه در بسیاری از مناطق جهان به سختی تشخیص داده می‌شود و شایع‌ترین ناهنجاری خونی هم هست؛ کم‌خونی بیش از ۲۵% جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، حداقل سازمان بهداشت جهانی که بر این باور است! “HemeApp” راهی را پیش روی متخصصان سلامت قرار می‌دهد که با آن بتوانند به سادگیِ روشن شدن یک فلش روی پوست به وجود کم‌خونی در افراد پی ببرند.

این اپلکیشن غلظت هموگلوبین را با بررسی رنگ خون افراد محاسبه می‌کند. هموگلوبین پروتئین آهن‌داری درون سلول‌های خونیست که مسئول انتقال گازهای تنفسی می‌باشد؛ در کم‌خونی یا مقدار این پروتئین‌ها کاهش می‌یابد و یا مقدار خود گلبول‌های قرمز. محققان این طرح دریافتند که این اندازه‌گیری زمانی دقیق‌تر است که از یک نور ال ای دی ارزان قیمت در بالای فلش استفاده شود. این کار امکان دید دقیق‌تری از زیر پوست بیمار در اختیار پزشک قرار می‌دهد. در واقع این امکان به اندازه‌ی دستگاه گران‌قیمت Masimo Pronto که سازمان غذا و داروی ایالات متحده تأیید کرده، کارایی دارد. یک گوشی هوشمند مجهز به این اپلکیشن بسیار ارزان‌تر و دردسترس‌تر از دیگر امکانات خواهد بود، مخصوصاً در کشورهای درحال توسعه.

HemaApp-graphic-virtuldr.ir
HemaApp از منابع نوری از یک گوشی هوشمند در ترکیب با دیگر منابع نوری و الگوریتم‌هایی که رنگ خون را بررسی می‌کنند برای ارزیابی سطوح هموگلوبین استفاده می‌کنند.

این تیم تحقیقاتی کار را با گروه دیگری از همین دانشگاه پیش برده که آن‌ها هم اپلکیشنی برای تشخیص یرقان در نوزادن طراحی کرده‌اند. آن‌ها قصد ندارند در این مرحله متوقف شوند و به فکر تشخیص کم‌خونی وابسته به گلبول‌های قرمز داسی‌شکل  و دیگر ناهنجاری‌های خونی هستند. با وجود امکانی که این اپلیکیشن در دسترس قرار می‌دهد، باید در نظر داشت که برای تست‌های ابتدائیست و کسانی که مشکل جدی دارند باید به فکر آزمایش خون باشند. حداقل کاری که این اپلکیشن می‌تواند بکند این است که به پزشکان و پرستاران در شناسایی افرادی که نیاز به آزمایش‌های بیشتری دارند از میان جمعیتی بیشتر کمک کند؛ در این صورت آن‌ها مجبور نیستند آزمایش خون را برای تک‌تک افراد انجام دهند.

http://www.aparat.com/v/PXSVk
علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید