انتشار این مقاله


آیا سرطان تیروئید با مواد ضد حریق ارتباط دارد؟!

محققان گزارش کرده‌اند که مواد ضد حریق مورد استفاده در بسیاری از لوازم منزل خطر ابتلا به سرطان تیروئید را افزایش می‌دهد! طبق گفته پژوهشگر اصلی مطالعه، دکتر جولی ان سوسا، سرطان تیروئید سریعترین سرطان در حال افزایش در ایالات متحده است که بیشتر افزایش‌ها در موارد جدید سرطان، در سرطان تیروئید بوده‌است. این رایج […]

محققان گزارش کرده‌اند که مواد ضد حریق مورد استفاده در بسیاری از لوازم منزل خطر ابتلا به سرطان تیروئید را افزایش می‌دهد!


طبق گفته پژوهشگر اصلی مطالعه، دکتر جولی ان سوسا، سرطان تیروئید سریعترین سرطان در حال افزایش در ایالات متحده است که بیشتر افزایش‌ها در موارد جدید سرطان، در سرطان تیروئید بوده‌است. این رایج ترین نوع سرطان تیروئید است.

سوسا، استاد جراحی و دارو در دانشگاه دوک دانشکده پزشکی دانشگاه در دورهام نیویورک افزود:

” مطالعات اخیر نشان می دهد که عوامل زیست محیطی ممکن است مسئول بخشی از این افزایش باشد.”

محققان مطالعه بر روی یک دسته از مواد ضد‌حریق که تحت عنوان PBDEs یا (polybrominated diphenyl ethers)شناخته می‌شوند متمرکز شده اند که از آن‌ها برای پیشگیری یا تاخیر در آتش‌سوزی در مصالح ساختمانی، الکترونیک، مبلمان، اتومبیل و هواپیما، پلاستیک، فوم و منسوجات استفاده‌شده‌است.

سوسا گفت:

“مطالعات حیوانی نشان داده است که ممکن است چندین دسته از ضد‌حریق‌ها با عملکرد تیروئید تداخل داشته باشد.”

بنابراین از او و همکارانش برای کشف رابطه احتمالی با سرطان تیروئید درخواست شده‌است.
برای ارزیابی خطر بالقوه، تیم مطالعه نمونه گرد و غبار را از خانه های ۱۴۰ نفر از شرکت کنندگان، که نیمی از آنها سرطان تیروئید داشتند، جمع‌آوری کرده‌است. حدود ۸۰ درصد از شرکت کنندگان زن بودند زیرا احتمال ابتلا به سرطان تیروئید در آنها بیشتر از مردان است. به طور متوسط، شرکت کنندگان برای بیش از یک دهه در خانه های خود زندگی کرده بودند.

پژوهشگران همچنین به منظور بررسی مواجهه با مواد ضد اشتعال خاص از شرکت‌کنندگان نمونه خون گرفتند.
آن‌هادریافتند، در افرادی که در خانه‌هایی زندگی می‌کنند که در معرض سطوح بالاتری از دو نوع ضد شعله PBDE  هستند، افزایش خطر ابتلا به سرطان تیروئید وجود دارد. این دو نوع تحت عنوان BDE-209 و TCEP. شناخته می‌شوند.
مواجهه با BDE-209 احتمال ابتلا به سرطان تیروئید را دو برابر می‌کند. و همچنین قرار گرفتن در معرض TCEP بیش از چهار بار احتمال داشتن تومور‌های تهاجمی و بزرگ‌تر را افزایش می‌دهد.

سوسا یافته‌ها را در نشست اخیر انجمن غدد درون ریز در اورلاندو، فلوریدا ارائه کرد. پژوهش یک رابطه علت و معلولی مستقیم بین سرطان و مواد شیمیایی ضدحریق را نشان نمی‌دهد.

با این حال، سوسا در اخبار اجتماعی گفت:

“نتایج مطالعه ما نشان می دهد که با توجه به برخی از افزایش‌های مشاهده شده در بروز سرطان تیروئید، قرار گرفتن زیاد در معرض چند ضد‌حریق در محیط خانه ممکن است با تشخیص و شدت سرطان تیروئید مرتبط باشد.”

تا زمانی که مقاله در یک مجله پزشکی کارشناسی شده منتشر شود، تحقیقات ارائه شده در جلسات معمولا اولیه در نظر گرفته می‌شود.

فاطمه مسیب‌پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید