انتشار این مقاله


آلودگی‌های ساعات ترافیک از چیزی که فکر می‌کنید خطرناک‌ترند!

همه می‌دانند که قرار گرفتن در معرض آلودگی‌های ساعات ترافیک، برای سلامتی خطرناک است، اما امروزه این خطر حتی از گذشته نیز بدتر

همه می‌دانند که قرار گرفتن در معرض آلودگی‌های ساعات ترافیک، برای سلامتی خطرناک است، اما امروزه این خطر حتی از گذشته نیز بدتر است. اندازه‌گیری آلاینده‌هایی که باعث استرس اکسیداتیو می‌شوند، نشان داده‌است که میزان آلودگی برای رانندگان به مقدار دو برابر افزایش یافته‌است. 

یک وسیله نقلیه اندازه گیری انواع خاصی از آلاینده ها در طول ساعات ترافیک

اولین اندازه گیری های داخل خودرو آلودگی هایی که باعث ایجاد استرس اکسیداتیو در هنگام ساعات ترافیک می شوند، نتایج بالقوه هشدار دهنده ای را به نمایش گذاشته است. سطوح برخی از اشکال ذرات مضر در داخل کابین ماشین، دو برابر گذشته افزایش یافته است. بیشتر سنسورهای آلودگی ترافیکی در کنار جاده ها قرار گرفته اند و به طور مداوم برای یک دوره ۲۴ ساعته نمونه برداری می کنند. با این وجود، ترکیبات اگزوز خودروها به سرعت در حال تغییر است و رانندگان شرایط مختلفی را در درون وسایل نقلیه خود تجربه میکنند، که این شرایط کاملا از شرایط و محیط سنسورها متفاوت است. نمونه‌برداري بلندمدت هم‌چنین تغييرات ظريف ناشي از تراکم جاده‌ها و شرايط محيطي را از دست می‌دهد و نمی‌تواند آن‌ها را اندازه‌گیری کند.

محققان دانشگاه دوک، دانشگاه اموری و موسسه فناوری گرجستان، برای کشف اینکه کدام رانندگان واقعا در معرض آلودگی ساعات ترافیک هستند، در ساعات صبح ترافیک در مرکز آتلانتا، دستگاههای نمونه گیری ویژه ای را در صندلی های مسافر اتومبیل ها قرار دادند. این دستگاه ها تا دو برابر مقدار ذرات نمونه گیری شدهی حسگرهای کنار جاده ای، توانایی شناسایی ذرات آلاینده را دارند. برای آزمایش، رابی گرینوالد، استادیار تحقیقاتی در آن زمان، یک دستگاه نمونه برداری ساخت که در مقیاس مشابه با ریه های انسان می توانست مقدار آلاینده ها را اندازه گیری کند. این دستگاه پس از اتمام به صندلی های مسافر بیش از ۳۰ ماشین مختلف متصل شد. این تیم دریافت که آلاینده های خودروها دو برابر میزان مواد شیمیایی است که باعث استرس اکسیداتیو می شود که خود در توسعه بسیاری از بیماری ها مانند بیماری های تنفسی و قلب، سرطان و برخی از انواع بیماری های عصبی دخیل است.

هدی وریلند، دانشجوی دکترا در آزمایشگاه برگین و نخستین نویسنده این مقاله، گفت:

دلایل زیادی وجود دارد که یک نمونه هوا در داخل خودرو سطح بالایی از انواع خاصی از آلودگی هوا را پیدا می کند. ترکیب شیمیایی اگزوز بسیار سریع، حتی در فضای تنها چند فوت تغییر می کند. گرمای خورشید صبح، جاده‌ها را گرم می کند که سبب افزایش جریان هوا می شود و همین بیشترین آلودگی را به هوا می‌دهد.

گونه‌هایی از اکسیژن واکنشی که در این مطالعه یافته شده است، می توانند باعث تولید مواد شیمیایی در بدن برای مقابله با اکسیژن واکنشی شوند. ماده چگال باعث پاسخ مشابهی می شود. واکنش این دو ماده در بدن برای سلول‌ها و مادۀ ژنتیک مخرب است.

پدیده استرس اکسیداتیو به نظر می رسد نقش مهمی را در طیف وسیعی از بیماری ها از جمله سندرم Asperger’s، ADHD، سرطان، بیماری پارکینسون، بیماری آلزایمر، آترواسکلروز، نارسایی قلبی و حمله قلبی، سلول داسی بیماری، اوتیسم، عفونت، سندرم خستگی مزمن و افسردگی دارد. 

برگین می‌گوید:

بحث‌های زیادی در مورد اینکه چه نوع آلاینده‌هایی باعث بزرگترین نگرانی‌ها می‌شوند، وجود دارند، اما در پایان این مسئله مهم است که میزان آلودگی در رانندگی در ساعات ترافیک حتی بدتر از چیزی است که تصور می‌کردیم.

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید