انتشار این مقاله


اهمیت حشرات در چیست؟

اگر حشرات روی کره زمین از بین بروند چه می‌شود؟

برخی از حشرات چمن‌ها و درخت‌های شما را می‌خورند، عده‌ی دیگر قیافه زشتی دارند و حالت عصبی و ترس به شما می‌دهند و برخی از آن‌ها در جاهایی وجود دارند که شما نمی‌خواهید حشره‌ای آنجا وجود داشته باشد؛ مانند حمام و دستشویی، اتاق خواب و آشپزخانه. ولی انسان بیشتر از آنچه که فکر می‌کنید زندگی‌اش را مدیون این موجودات ریز است. در چرخه زندگی حیوانات، چرخه غذایی گیاهان و تولید مثل گیاهی نقش مهمی دارند.

ابتدا، بیایید ببینیم که چه موجوداتی حشره (insect) محسوب می‌شوند و چه موجوداتی نه. گروه insecta شامل موجودات ریز بی‌مهره‌ای است که بدنشان از سه قسمت اصلی تشکیل شده است؛ سر، سینه و شکم. حشره‌ها همچنین دو شاخک روی سرشان دارند و ۳ جفت پا نیز دارند. بیشتر حشرات برای حرکت کردن، از بال‌های خود استفاده می‌کنند یا پرواز می‌کنند. عنکبوت‌ها حشره حساب نمی‌شوند چرا که بدنشان از دو قسمت اصلی تشکیل شده است؛ گردنی-سینه‌ای و شکم و همچنین ۴ جفت پا دارند. صدپاها که تا ۱۷۷ جفت پا دارند نیز جزء حشرات حساب نمی‌شوند. (منبع: Britton, University of Kentucky, Orkin)

حشرات جزء بسیار مهم از زنجیره غذایی محسوب می‌شوند، و این اهمیت ناشی از خورده شدن آن‌ها توسط برخی از انسان‌های ماجراجو در تایلند نیست. برخی از حیوانات مانند پرنده‌های کوچک، قورباغه و برخی دیگر از خزندگان و دوزیستان برای بقای خود کاملا به رژیم غذایی حاوی حشرات وابسته هستند. اگر واقعا هیچ حشره‌ای برای خوردن این حیوانات وجود نداشته باشد، در نهایت آن‌ها می‌میرند. که این بدین معنی است که قاعده زنجیره غذایی از بین می‌رود و حیوانات بالاتر در این زنجیره نیز از بین خواهند رفت. شکسته شدن این زنجیره در نهایت به از بین رفتن رأسی‌ترین موجود در زنجیره که انسان است منجر می‌شود. (منبع: Purdue University, Brown)

پس بدون حشرات، همه افراد مجبور هستند گیاه‌خوار بشوند؟ این هم جواب درستی نیست، مگر این که ما گرد و خاک را جزئی از گیاهان بشمار بیاوریم! حشرات گرده‌افشانی انجام می‌دهند که مرحله مهمی در رشد و تکامل گیاهان است و در صورت اتفاق نیافتادن آن بیشتر میوه‌ها و سبزیجات از بین می‌روند. بیایید یک مثال بزنیم، مثلا زنبور عسل؛ این حشرات در اطراف گیاهان و گل‌ها می‌چرخند و گرده را از قسمت مذکر به سمت قسمت تولیدمثلی مونث منتقل می‌کنند. به عبارت دیگر، زنبور‌های عسل همان لک‌لک‌ها هستند که بچه‌های گیاهان را تحویل می‌دهند. (منبع: Purdue University, Nature Conservancy)

این در حالی است که برخی از گیاهان برای گرده‌افشانی نیازی به حشرات ندارند و از باد برای این کار استفاده می‌کنند، اما بیشتر گیاهان و محصولات زراعی متکی به کار زنبورها و دیگر حشرات گرده‌افشان هستند؛ مانند سوسک‌ها، پروانه‌ها و مگس‌ها. کار دیگری که حشرات انجام می‌دهند، تحریک رشد گیاهان است. حشرات همچنین به دفاع گیاهان در مقابل انگل‌ها کمک می‌کنند. آن‌ها همچنین موجودات مرده، بقایای موجودات و دیگر گیاهان را تجزیه می‌کنند و مواد آلی و معدنی را برای رشد گیاهان مهیا می‌کنند. حشرات داخل خاک به غنی شدن خاک از نظر مواد مغذی کمک می‌کند و خاک را نیز پوک می‌کنند تا هوا بتواند در آن نفوذ کند. (منبع: Scholastic, Purdue University, Nature Conservancy)

حداقل می‌توان گفت که برخی از حشرات پیک‌نیک شما را دلپذیر می‌کنند، چرا اگر کمک آن‌ها نبود سر سفره شما غذایی وجود نداشت.

حقایقی در مورد حشرات

  • تعداد گونه‌های حشرات عددی بین ۶ الی ۱۰ میلیون تخمین زده می‌شود.
  • برخی از انواع حشرات (مانند water striders) می‌توانند بر روی سطح آب راه بروند.
  • زنبور‌ها، موریانه‌ها و مورچه‌ها کلونی‌های اجتماعی دقیقی دارند.
  • تنها جیرجیرک‌های نر صدای جیرجیر تولید می‌کنند.
  • حشرات خون‌سرد هستند.
  • برخی از جیرجیرک‌ها می‌توانند تا شدت صوت ۱۲۰ دسی‌بل صدا تولید کنند.
  • زبنورها در همه قاره‌ها یافت شدند بجز قطب جنوب.
  • مورچه‌ها می‌توانند با همدیگر ارتباط برقرار کنند، آن هم از طریق پدیده‌ای به نام “پیغام‌های شیمیایی”.
محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید