انتشار این مقاله


تماشا کنید: اولین نانوفیش جهان برای هدایت داروها در بدن

پزشکان سال‌هاست رؤیای هدف قرار دادن قسمت خاصی از بدن را با دارو در سر می‌پرورانند و شاید به زودی راهی برای تحقق آن پیدا کنند؛ یک ماهی! محققان سن‌دیاگو یک ماهی فلزی را در مقیاس نانو ساخته‌اند (۸۰۰ نانومتر) که می‌تواند داروها را به عمیق‌ترین نواحی از جریان خون منتقل کند. هر یک از این ماهی‌ها سر […]

پزشکان سال‌هاست رؤیای هدف قرار دادن قسمت خاصی از بدن را با دارو در سر می‌پرورانند و شاید به زودی راهی برای تحقق آن پیدا کنند؛ یک ماهی!
محققان سن‌دیاگو یک ماهی فلزی را در مقیاس نانو ساخته‌اند (۸۰۰ نانومتر) که می‌تواند داروها را به عمیق‌ترین نواحی از جریان خون منتقل کند. هر یک از این ماهی‌ها سر و دمی از طلا، بدنه‌ای از نیکل و مفاصلی از نقره دارد. برای به شنا در آوردن این ماهی فلزی کافیست آن را در میدان مغناطیسی نوسانی قرار دهید و هیچ نیازی به وسیله‌ی دیگری نیست تا آن را هدایت کند؛ همین امر، کوچک بودن بیش از پیش آن را سبب شده است.
این تکنولوژی قطعاً نقایص خود را دارد؛ هنوز زیست‌تخریب‌پذیر نیست، طلا و نقره زیاد ارزان نیستند! ولی دانشمندان روی این مشکلات کار می‌کنند و امیدوارند حتی برای کارهایی به غیر از هدایت داروها هم مفید باشد؛ مثلاً برای کنترل تک‌تک سلول‌ها با جراحی‌های غیرمستقیم.

این اولین تلاش نیست. قبل از این هم محققانی از Technion توانسته بودند راهی برای به پیش راندن چنین ریات‌هایی طرح‌ریزی کنند. آن‌ها شناگری در مقیاس نانو به پهنای یک فیبر ابریشمی با نانوسیم‌های پلیمری و مغناطیسی ساخته و آن را در محیطی شبیه خون با میدان مغناطیسی نوسانی حرکت داده بودند. هنوز کارهای زیادی باقیست که باید در این زمینه انجام شود.

q_100
در ویدئو‌ی زیر میتوانید ببینید که چگونه با افزایش قدرت میدان نانوفیش شروع به حرکت میکند:

http://www.aparat.com/v/zwHOx
علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید