انتشار این مقاله


مکانیسم جدید نابودی ویروس‌ها می‌تواند در آینده به درمان‌های نوین منجر شود

محققان در دانشگاه پوردو فاش کرده‌اند که برخی از آنتی‌بادی‌ها عفونت‌های ایجاد شده توسط ویروس‌ها را درمان می‌کنند.

محققان در دانشگاه پوردو فاش کرده‌اند که برخی از آنتی‌بادی‌ها عفونت‌های ایجاد شده توسط ویروس‌ها را درمان می‌کنند.

عفونت‌های ویروسی و باکتریایی در بسیاری از موارد مشابه‌اند و معمولاً نشانه‌های مشابهی در انسان ایجاد می‌کنند. با این حال، عفونت‌های باکتریایی غالباً با آنتی بیوتیک‌ها درمان می‌شوند در حالی که عفونت‌های ویروسی به آسانی درمان نمی‌شوند. این بررسی نشان می‌دهد که پادتن‌های خاصی توانایی باز کردن ویروس و خالی کردن ژنوم آن را دارند؛ اگر ما ویروس را زنده در نظر بگیریم، این کار معادل از بین بردن ویروس و مرگ آن خواهد بود.

مایکل راسمن(micheal Rossman) محقق ارشد این پژوهش و پروفسور برجسته‌ی علوم زیستی می‌گوید:

ما مشتاق هستیم تا بدانیم که چگونه یک ویروس سرماخورگی معمولی میزبان را آلوده می‌کند. فهم  این موضوع می‌تواند راهی برای یافتن این که چگونه ژنوم ویروس پس از یافتن سلول میزبان آزاد می‌شود، به ما نشان خواهد داد.

این بررسی نشان می‌دهد که اتصال پادتن‌های خنثی‌کننده به ویروس سرماخوردگی خاص تغییرات قابل توجهی در سوراخ‌های دیواره‌ی ویروس ایجاد کرده و باعث خروج RNA ویروسی می‌شود. فرآیند باز شدن دیواره، توانایی ویروس را برای تکثیر در داخل سلول از کار می‌اندازد. یو لیو (Yue Liu) محقق و دانشجوی فوق دکترا می‌گوید:

به طور معمول در چرخه‌ی آلوده‌سازی، ویروس برای تکثیر باید ژنوم خود را به داخل سلول آزاد کند. در سطح سلول‌ها مولکول‌های گیرنده‌ای وجود دارند که محرک آزادسازی ژنوم ویروس هستند. اکنون ما پادتنی را یافته‌ایم که می‌تواند همان کار را انجام دهد.

تیم پژوهشی از تکنیک عکس‌برداری cryo-EM یا عکس‌برداری انجمادی با میکروسکوپ الکترونی استفاده کرد تا فرآیند را به تصویر بکشد. این تصاویر، واضح‌ترین تصاویر تهیه‌شده از کمپلکس پادتن- ویروس تا به امروز است.

به گفته‌ی راسمن در سه سال اخیر انقلابی در وضوح تصاویر به وجود آمده است. اختراع آشکارسازهای جدید برای استفاده در میکروسکوپ‌های الکترونی محققان را قادر ساخته تا از تکنیک cryo-EM استفاده کنند در حالی که در گذشته باید از روش کریستالوگرافی اشعه‌ی X استفاده می‌کردند که زمان لازم برای تهیه‌ی تصاویر سه‌بعدی با این روش در گذشته یک یا دو سال بود؛ با استفاده از روش cryo-EM این کار فقط چند هفته طول می‌کشد.

دکتر لیو می‌گوید:

به لطف این تکنیک، ما جزئیات اتمی زیادی راجع به چگونگی فعل و انفعال پادتن با ویروس از لحاظ آمینواسید، واکنش‌های شیمیایی و این که چگونه ویروس خود را برای آزادسازی ژنوم آماده می‌کند، می‌دانیم.

اگرچه نتایج پژوهش درمان مستقیمی برای سرماخوردگی ارائه نمی‌دهند ولی این موضوع نشان می‌دهد که دانشمندان یک قدم دیگر جلو رفته‌اند؛ اکنون که آنان می‌دانند که چگونه یک پادتن عفونت ویروسی را متوقف کند، می‌توانند این مکانیسم را روی ویروس‌هی مشابه اعمال کنند. لیو در ادامه می‌افزاید:

اکنون ما دو نمونه آزادسازی ژنوم القا شده با آنتی‌بادی از کپسید ویروس داریم بنابراین می‌توانیم از این مکانیزم برای طراحی ساختار اساسی آنتی‌ژن استفاده کنیم. این امر می‌تواند تولید آنتی‌بادی‌ها را تحریک کند و می‌تواند در کنترل ویروس‌های مشابه کاربرد داشته باشد.

امید برومندی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید