انتشار این مقاله


چند قدم تا درمان هپاتیت B

بینشی اساسی دربارۀ چگونگی عملکرد ویروس هپاتیت B، می‌تواند راه ساخت داروهای درمانی برای مبتلایان به این بیماری را تسهیل کند.

دانشمندان گزارش می‌دهند: بینشی اساسی دربارۀ چگونگی عملکرد ویروس هپاتیت B، می‌تواند راه ساخت داروهای درمانی برای مبتلایان به این بیماری را تسهیل کند. هپاتیت B، عامل اصلی سرطان کبد در سراسر جهان است.

تیم دانشگاه York و Leeds یک «کد مونتاژ» را در مواد ژنتیکی ویروس هپاتیت B شناسایی کرده است که به ویروس اجازه می‌دهد پوششی محافظ ایجاد کند که در آن می تواند ذرات ویروس عفونی جدید را تولید نماید.

آنها دریافتند که سیگنال تولید شده توسط اسید ریبونوکلئیک (RNA)، به پروتئین‌های ویروسی کمک می‌کند تا بر مشکلات مهندسی غلبه کنند و آنها را در یک الگوی هندسی خاص ترکیب کنند.

پروفسور Reidun Twarock، زیست شناس ریاضی در قسمت ریاضیات و زیست شناسی دانشگاه York، گفت:

عملکرد این ویروس کمی شبیه زنجیر یک دوچرخه است. اگر ما زنجیره‌ها را روی چرخ دنده ها قرار ندهیم، کارکرد آن بهم می خورد و عمل نمی کند. اما وقتی که به درستی نصب شده است، پدال‌ها را به چرخ‌ها متصل می‌کند و به قطعات اجازه می‌دهد با هم همکاری کنند. ما شاهد بروز روند مشابهی بین سیگنال‌های RNA هپاتیت B و پروتئین‌های ویروسی هستیم. پروتئین‌ها توسط این سیگنال‌ها جذب می‌شوند و سپس در یک دستگاه مولکولی دقیق تجمع می‌کنند که اجازه می‌دهد ویروس یک کپی از مواد ژنتیکی DNA خود تولید کند و از این رو عفونی می‌شود.

این ویروس از طریق خون و مایعات بدن منتقل می‌شود. انتظار می‌رود بیش از دو میلیارد نفر در سراسر جهان آلوده شده باشند و حدود ۳۵۰ میلیون نفر ناقل آن هستند که می تواند در طول زمان باعث مرگ آنها شود.

این ویروس در اروپا شیوع یافته، اما در مناطق آسیا، به ویژه چین و آفریقا نیز، بسیار رایج است. در ایالات متحده آمریکا بیش از یک میلیون نفر به آن آلوده‌اند، که درمان آن شامل داروهای گران‌قیمت و حتی پیوند کبد است.

پروفسور Peter Stockley، ویروس شناس ساختاری از دانشگاه Leeds Astbury Centre ، می‌گوید:

برای این ویروس یک واکسن وجود دارد، اما هنگامی که به آن مبتلا شوید، هیچ درمان دیگری وجود ندارد، به جز داروهایی که می‌توانند نشانه‌ها را کاهش دهند، اما تغییرات طولانی مدت را بهبود نمی‌دهند. ما اغلب این بیماری را با HIV مقایسه می‌کنیم به این دلیل که ویروس از فرد به فرد منتقل می‌شود، اما بر خلاف HIV هیچ درمان موثری برای بهبود کیفیت زندگی وجود ندارد. اکنون ما می دانیم که چگونه ویروس‌ها تجمع می‌یابند، و می‌توانیم تعاملات آن‌ها با سیگنال‌های RNA را متوقف کنیم – کمی شبیه زمانی که یک شاخه زنجیرۀ روی دوچرخه را درگیر می‌کند، و آن را از کار می‌اندازد.

محققان در حال حاضر با یک تیم در موسسه ملی بهداشت ایالات متحده آمریکا همکاری می‌کنند تا داروهایی با ویژگی‌های بالقوه را شناسایی نمایند که با قطع ارتباط بین RNA و پروتئین‌ها می‌توانند تکثیر ویروس را متوقف نمایند.

نگین فرونچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید