انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته

رمزگشایی از سرنوشت کنعانیان با DNA و پسری که ۸ سال بدون دارو با HIV جنگیده و امروز سالم است! (برترین وقایع علمی هفته به انتخاب Science)


۲۱-۲۸ جولای ۲۰۱۷


DNA باستانی پرده از سرنوشت کنعانیان برمی‌دارد

محققان کل ژنوم ۵ اسکلت کنعانی را در شهر صیدای لبنان توالی‌یابی کردند. (ALI HASHISHO/REUTERS/Newscom)

زمانی که فراعنه‌ی مصر و یونانیان باستان در حال بنای اولین شهرهای خود بودند، مردمی اسرارآمیز به نام کنعانی‌ها در خاور نزدیک غالب شدند. شرح حال این قوم در کتب آسمانی قرآن و انجیل آمده است و برای مثال در قرآن ذکر شده که حضرت یعقوب به همراه ۱۲ پسر و قومش در بین این مردمان زندگی می‎‌کردند. چون از این مردم نوشته‌ای باقی نمانده، محققان منابع دست‌دوم آن‌ها را کنارهم قرار داده‌اند. یکی از این منابع عهد قدیم پایان مهیبی را برای کنعانی‌ها رقم زده است: پس از مهاجرت یهودیان از مصر، خداوند به آن‌ها دستور داد تا کنعان و مردمش را نابود سازند (اما دیگر مجاری تاریخی پیشنهاد می‌کنند که برخی از آن‌ها نجات یافته‌اند). اکنون DNA باستانی ثبت شده از اسکلت‌های کنعانیان پیشنهاد می‌کند که این مردم نجات یافته و در تشکیل ژن میلیون‌ها مردمی که امروز زندگی می‌کنند، از جمله لبنانی‌ها، شرکت داشته‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد دیتابیس Sci-Hub از مقالات سرقتی بسیار جامع‌تر از چیزی است که فکر می‌شد

فعالیت sci-hub در ۵ فوریه‌ی ۲۰۱۶

شکی در این نیست که Sci-Hub، دیتابیسِ کمترمعروف و به نظر دادگستری آمریکا، غیرقانونیِ مقالات سرقتی، به طور قابل‌توجهی محبوب است. آیا معیاری برای این محبوبیت داریم؟ یافته‌های جدید نشان می‌دهند که Sci-Hub می‌تواند فوراً به شما دسترسیِ دوسوم کل مقالات علمی را بدهد. حتی برای مقالات تحقیقاتی که پولی هستند، این رقم بالاتر می‌رود و Sci-Hub می‌تواند ۸۵% کل مقالات منتشر شده در ژورنال‌های دارای تعهد پرداخت را در اختیار شما قرار دهد. برای برخی از انتشاراتی‌های بزرگ مثل الزویر (Elsevier)، بیشتر از ۹۷% ژورنال‌های آن‌ها در سرورهای Sci-Hub ذخیره می‌شوند؛ به این معنا که دسترسی به آن‌ها آزاد است.

آموخته‌های ما از کودکی که ۸ سال تمام بدون دارو با HIV جنگیده است چه می‌تواند باشد؟

درمان بیماران بلافاصله پس از آلوده شدن با HIV، شاید مخزن ویروس را در بدن آن‌ها کاهش دهد. (Donald Bliss and Sriram Subramaniam, NIH)

کودکی آلوده به HIV در آفریقای جنوبی بدون داروهای آنتی‌رتروویرال (ARV) توانسته این ویروس را کنترل کند. این اتفاق نیروی تازه‌ای به دانشمندان بخشیده تا به دنبال راه‌هایی برای کنترل ویروس برای دوره‌های طولانی‌مدت بدون درمان باشند. این کودک از مادری آلوده به HIV متولد شده و فقط در ۸ هفتگی داروی ARV دریافت کرده است؛ درمان او در هفته‌ی ۴۰ام به عنوان قسمتی از یک کارآزمایی بالینی متوقف شد. اکنون، پس از گذشت بیش از ۸.۵ سال، ویروس بازگشت نداشته و کودک حالش خوب است. این خبر هفته‌ی پیش از سوی محققان در کنفرانس بین‌المللی ایدز مطرح شد. این به معنای علاج عفونت HIV نیست اما سرنخ‌های بکری را برای یافتن راه‌هایی به‌منظور بهبودی طولانی‌مدت پیشنهاد می‌کند.


مقاله‌ی مرتبط: یک دهم کودکان احتمالاً یک مکانیسم دفاعی طبیعی در برابر ایدز دارند


زیست‌شناسان تاریخ پوشیده‌ی کتاب‌های تاریخی را آشکار می‌کنند

جمع‌آوری نمونه از حفراتی که توسط حشرات روی کتاب‌ها ایجاد شده است. (John Cairns)

در کتابخانه‌ی بادلین دانشگاه آکسفورد، کتاب‌ها چنان ارزشمندند که دانشجویان از آورن خودکار، کیف، اشیای تیز یا نوشیدنی به کتابخانه منع شده‌اند. با این حال دانشمندان دریافته‌اند که چگونه از کتاب‌ها برای DNA باستانی و پروتئین‌ها بدون آسیب رساندن به آن‌ها نمونه بردارند. چنین مطالعاتی ارگانیسم‌های در ارتباط با کتاب‌ها را، از حیواناتی که پوستشان به عنوان کاغذ استفاده می‌شود گرفته تا کسانی که روی صفحات آن‌ها به فکر فرو می‌رفتند، آشکار می‌کند. محققان حتی می‌توانند حتی میکروب‌های خروجی از طریق بوسیدن، سرفه و عطسه روی نسخ خطی را ایزوله نمایند.

گودال‌های گداخته زیر ایسلند شاید جایی باشند که گدازه‌های آتشفشانی از آن می‌آیند

به نظر می‌آید آتشفشان‌های ایسلند مستقیماً از گوشته‌ی زمین تغذیه می‌شوند. (ARCTIC IMAGES/Alamy Stock Photo)

در مرز بین هسته‌‌ی زمین و گوشته‌ی آن ۱۰ تا ۲۰ صخره وجود دارند که شبیه بقیه‌ی قلمروی زیرزمینی ما نیستند. برای بیش از ۲ دهه، دانشمندان روی طبیعت این مناطق اسرارآمیز که مناطق با سرعت بسیار کم نام دارند، تعمق کرده بودند. اکنون و پس از آزمایش روی تقریباً ۳۰۰۰ کیلومتر زیر ایسلند، آن‌ها به جواب رسیده‌اند:


این مناطق شاید قسمتی از ریشه‌ی ضخره‌های داغی باشند که به آهستگی از طریق گوشته، آتشفشان‌ها را تغذیه می‌کنند.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید