انتشار این مقاله


آیا داشتن قلب سالم در ۲۰ سالگی منجربه داشتن مغز سالم‌تری در ۴۰ سالگی می‌شود؟

افرادی که در ۲۰ سالگی عادت‌هایی برای داشتن قلب سالم دارند در ۴۰ سالگی مغزی سالم, بزرگ‌تر وبا کارایی بهتری خواهند داشت.

افرادی که در ۲۰ سالگی عادت‌هایی برای داشتن قلب سالم دارند در ۴۰ سالگی مغزی سالم, بزرگ‌تر وبا کارایی بهتری خواهند داشت ومغزشان برای مقاومت در برابر نابسامانی های دوران پیری آماده‌تر است.
محقق اصلی Michael Bancks می‌گوید:

کسانی که دستورالعمل “Life’s Simple 7” را دنبال کرده بودند در میانسالی مغزشان یک دهه جوان تر نسبت به افرادی بود که آن را دنبال نکرده بودند. ما متوجه شدیم کسانی که درجوانی به سلامت قلب و عروق اهمیت داده‌اند، در میانسالی مغزشان حجم بزرگتری دارد.
از دست دادن حجم مغز و کوچک شدن آن با شروع آلزایمر و زوال عقل همراه است. این دستورالعمل‌ها با نگه‌داری فشار خون در حد نرمال، کنترل کلسترول خون، خوردن غذاهای سالم، کاهش قند خون، فعالیت بدنی منظم، کاهش وزن و دوری از سیگار یا ترک سیگار باعث تقویت سلامت قلب می‌شود.
مطالعات گذشته نشان داده است که سالمندان می‌توانند خطر ابتلا به زوال عقل را با ارتقا سلامت قلب خود کاهش دهند. اما این مطالعه برای اولین بار نشان می‌دهد که شیوه زندگی جوانان به طرز شگفت انگیزی می‌تواند به مغز کمک کند یا آسیب برساند.

دکتر Selva Baltan متخصص مغز و اعصاب درمانگاه کلیولند می‌گوید:

آن ها فکر می کنند که چون جوان هستند هرکاری که انجام دهند ضرری ندارد در حالی که این طرز فکر اشتباه است و دوران جوانی تاثیر زیادی روی ادامه‌ی زندگی دارد.

طی این گزارش Bancks و همکارانش اطلاعاتی را در مورد ۵۱۸ نفر بررسی کردند که در یک مطالعه درمانی دراز مدت قلبی شرکت کرده بودند.
شرکت‌کنندگان اکنون میانگین سن ۵۱ سال دارند و به مدت ۳ دهه زیر نظر بوده‌اند. آن‌ها هر ۲ تا ۵ سال مورد آزمایش قرار می‌گرفتند و ۲۵ سال پس از آغاز آزمایش مورد اسکن مغزی قرار گرفتند. تیم تحقیقانی هر یک از شرکت‌کنندگان را بر اساس این که هر مرحله از “Life’s Simple 7” را از ابتدای مطالعه چگونه دنبال کرده است ارزیابی کرد؛ به هر نفر برای هر مرحله نمره صفر تا ۲ داده می شد. حداکثر نمره ۱۴ بود که با قلب کاملا سالم در نظر گرفته شد.
سپس محققان این نمرات را با اسکن مغزشان مقایسه کردند تا بفهمند که نتایج اسکن به شیوه زندگی در جوانی ربط دارد یا خیر. همانطور که معلوم شد کسب هر نمره‌ی بیشتر اساسا معادل یک سال پیری کم‌تر در مغز بود. هر چقدر که نمره افزایش می‌یافت نتیجه‌ی بهتری برای ساختار مغز دیده می‌شد.
پژوهشگران طی تحقیق دریافتند که دستورالعمل‌های گفته شده تقریبا به یک اندازه روی مغز تاثیر داشتند؛ اما مصرف سیگار ارتباط قوی‌تری با کوچک‌تر شدن حجم مغزداشت. Bancks ادامه می‌دهد:

مغز به شدت به سیستم قلب و گردش خون سالم وابسته است تا بتواند درست کار کند، بنابراین منطقی است که قلب سالم‌تر منجر به داشتن مغز سالم‌تر می‌شود. خون‌رسانی مغز از طریق شبکه‌ی عصبی از رگ‌های خونی تامین می‌شود که که خون غنی از اکسیژن را دریافت می کند و نیاز به عملکرد طبیعی دارد. یک قلب سالم شرایطی را فراهم می سازد تا خون به میزان کافی به مغز برسد.

سحر سیدی مقدم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید