انتشار این مقاله


۱۳ دلیل برای اینکه…

فیلم ”۱۳ دلیل برای اینکه” این روزها فیلم مورد علاقه‌ی نوجوانان شده است اما با توجه به مطالعات انجام شده، آسیب وارد شده به جامعه با دیدن این فیلم افزایش یافته است.

اگر تا به حال درباره‌ی سریال  ” ۱۳ دلیل برای اینکه…” که از رسانۀ مشهور نت‌فلیکس پخش می‌شود، چیزی نشنیده‌اید، بهتر است به نوجوانان حاضر در اطراف خود مراجعه کنید! آن‌ها به شما می‌گویند که این سریال یکی از مشهورترین‌ها در میان نوجوانان بوده که در آن اندوه و خودکشی یک دختر نوجوان به تصویر کشانده می‌شود و دلایل خودکشی دختر به صورت نوارهای کاستی درآمده که دوستان او موظف شده‌اند به آن‌ها گوش دهند.

مفهوم و هدف اصلی این سریال بارها مورد بحث و گفتمان قرار گرفته است. بعضی آن را به دلیل صادقانه بودنش تحسین کرده و برخی دیگر معتقدند که این سریال ایده‌هایی به تماشاگر می‌دهد و در نتیجه حس اقدام به خودکشی در تماشاگر به وجود می‌آید.

طبق مطالعه‌ی اخیر انجام شده در JAMA Internal Medicine که توسط پروفسور John W.Ayers شکل گرفت، بعد از گذشت چند روز از پخش سریال، او متوجه شد که آمار جست‌وجو کردن عبارات “خودکشی” و یا “چگونه خودکشی کنیم” در اینترنت افزایش یافته‌است.

تیم تحقیقاتی، داده‌های آماری جست‌وجوهای سایت گوگل آمریکا را از ۳۱ مارچ ۲۰۱۷ (تاریخی که فیلم به تازگی پخش شد) تا ۱۸ آپریل بررسی کرده و به نتایجی دست یافت. تمام جستوجوها به دنبال کلمه‌ی خودکشی (suicide) بودند، اما در بعضی مواقع این کلمه با کلمه‌ی دیگری همراه می‌شد که نام فیلم دیگر پخش شده درهمان زمان بود ”Suicide Squad”. این تیم، آمار این جست‌وجوها را با زمانی که این سریال پخش نمی‌شد و مردم این کلمه‌ها را سرچ می‌کردند مقایسه کردند.

Benjamin Althouse می‌گوید:

این مقایسه به ما اجازه داد تا تاثیر سریال ”۱۳ دلیل برای اینکه” را روی فکر مردم به خودکشی و شخصیت آن‌ها ارزیابی کنیم.

تمام پرسش‌ها درباره‌ی خودکشی، ۱۹٪ بیشتر از حد تصور بود که اگر بخواهیم آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم این چنین می‌شود: عباراتی مانند پیشگیری از خودکشی(۲۳٪ )، چگونه خودکشی کنیم؟( ۲۶٪، بیشترین آمار)، چگونگی خودکشی (۱۸٪ )

با این همه اوصاف نمی‌توان از پخش شدن این سریال خوشحال و راضی بود! طبق مطالعاتی که پروفسور Mark Dredze انجام داد، به طور دقیق مشاهده شد که آمار جست‌وجوی کلمه‌ی خودکشی در طول ۱۹روز پخش این سریال به میزان ۹۰۰.۰۰۰ تا ۱.۵۰۰.۰۰۰ بار افزایش پیدا کرده است.

هنوز به طور قطعی ثابت نشده است که جستوجوهای مربوط به خودکشی واقعا منجر به خودکشی می‌شوند یا خیر اما تجربه نشان داده است که افزایش آمار جستوجوها با افزایش میزان خودکشی هماهنگ است.

این اتفاق ناراحت‌کننده است، چراکه این سریال با هدف پیشگیری از خودکشی ساخته شده‌بود همان‌طور که بعضی از مردم این هدف را درک کرده و به جست‌وجوی راه‌های پیشگیری پرداخته بودند. اما متاسفانه آمار جست‌وجوی چگونگی اقدام به خودکشی بیشتر بوده و این به‌دور از هدف سازنده‌ی فیلم بود.

Jon Patric Allem می‌گوید که برای سازنده‌های فیلم و سریال یک سری قوانین از طرف سازمان سلامت جهانی (از جمله عدم القای حس خودکشی به تماشاگر یا خود لفظ خودکشی) وجود دارد که باید رعایت شوند اما در این سریال نه تنها به ۱۳ دلیل برای خودکشی اشاره شده بلکه عمل خودکشی را نیز با جزئیات به نمایش گذاشته است.در نظر Eric Leas فیلم‌ها و سریال‌ها نقش مهمی در جامعه دارند زیرا برای آینده نیز باقی می‌مانند و در نتیجه افراد بیشتری تحت تاثیر محتوای این فیلم‌ها قرار خواهند گرفت.

درنهایت این سازمان درخواست لغو این سریال را قبل از پخش قسمت دومش در شبکه‌ی نتفلیکس داد تا ابتدا استانداردها و قوانین لازم را بررسی کرده و آثار هرگونه خودکشی را از فیلم پاک کند و سپس فیلم به صورت گسترده در اختیار مردم قرار گیرد.

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید