انتشار این مقاله


گردو ممکن‌ است با تغییر باکتری‌های دستگاه‌ گوارش، سلامت ما را ارتقا دهد

محققان دریافته‌اند که گردو می‌توانند با تاثیر بر ترکیب و آرایش میکروبیوم دستگاه گوارش، سلامت ما را ارتقاء دهد.

تحقیقی که توسط لاری بیرلی، استاد فیزیولوژی در مرکز سلامت LSU دانشکده‌ی پزشکی نیو اورلئان، هدایت می‌شد، نشان‌داد که گردو در رژیم‌غذایی شیوه‌های آرایشی و قرارگیری باکتری‌ها را در دستگاه‌ گوارش تغییر می‌دهد، موضوعی که دلیل ارزش بالای غذایی گردو را شفاف‌تر می‌سازد. این یافته‌ها در مجله‌ی مجازی تغذیه‌ی که به نام “Nutritional Biochemistry available” یا “بیوشیمی دردسترس تغذیه‌محور،” به انتشار رسیده‌ است.

دکتر بیرلی بیان می‌کند: ” گردو را (فوق‌غذا) نامیده‌اند چرا که سرشار از اسید‌های چرب اُمگا-۳، آلفا-لینولئیک اسید و فیبر است و هم‌چنین آن‌ها یکی از بزرگ‌ترین منابع برای آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. حال جدید‌ترین ویژگی و خاصیت مفید این دسته از مغز‌ها می‌تواند تغییر مفید میکروبیوم دستگاه‌ گوارش باشد.”

در آزمایشی که در آن از جانوران جونده‌ای هم‌چون موش، کمک گرفته‌شده بود، گردو به صورت مداخله‌ای به رژیم‌غذایی دسته‌ای از این جانوان اضافه گشت. رژیم‌غذایی سایر گروه‌ها محتوی گردو نبود. سپس آن‌ها میزان باکتری‌های کولون نزولی را در این جانوران اندازه‌گیری‌کرده و نتایج را با هم مقایسه‌کردند.

پس از بررسی نمونه‌ها، آن‌ها با دو دسته و چینش متفاوت باکتریایی در کولون این گروه‌های جانوری مواجه‌ شدند. در گروهی که در غذای خود گردو مصرف کرده‌بودند، میزان و گونه‌های باکتریایی. با همان گنجایش و کارکرد هایی که قبلا داشتند، دست‌خوش تغییر گشته بودند. محققان افزایش قابل ملاحظه‌ای را در میزان باکتری‌های مفید دستگاه‌گوارش، گزارش‌کردند، از جمله، باکتری مفید لاکتوباکیلوس.

بیرلی در این باره چنین می‌گوید: “ما در‌یافتیم که حضور گردو در رژیم‌غذایی، تنوع باکتری‌‌های دستگاه‌ گوارش را افزایش‌داده است. این درحالی بود که سایر مطالعه‌های انجام‌شده در این زمینه، بیشتر بر کاهش این تنوع در چاقی و التهابات مجاری‌ گوارشی متمرکز بود. گردو چندین نوع از باکتری‌ها را در دستگاه‎گوارش افرایش داد از جمله لاکتوباکیلوس، بر این اساس ممکن‌ است که گردو همچون یک پروبیوتیک۱ عمل کند.”

۱. پروبیوتیک‌ها موادی در رژیم‌غذایی هستند که باعث رشد و گسترش میزان و فعالیت مفید باکتریایی می‌گردند.


مقاله مرتبط: ۱۰ مادۀ غذایی افزایش‌دهندۀ قدرت تمرکز

بیرلی در ادامه بیان می‌کند: “سلامت دستگاه‌ گوارش زمینه‌ای بسیار گسترده در تحقیقات است، و یافته‌ها در این زمینه توسط محققان دیگر نشان می‌دهد که میزان بیشتر و بالاتر تعداد و تنوع باکتریایی در دستگاه‌ گوارش با سلامت بالاتر و بیشتر در ارتباط است.”

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که باز‌سازی اجتماعات میکروبی در دستگاه‌ گوارش با اضافه‌کردن گردو به رژیم‌غذایی، قابل دسترسی است و این مکانیسم فیزیولوژیکال به افزایش سلامت بدن کمک می‌کند. مصرف گردو با کاهش میزان بیماری‌های قلبی‌ و عروقی، کند‌کردن سرعت رشد تومور در جانوران و افزایش سلامتی مغز، در ارتباط بوده و هست.

حسین مصطفی‌نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید