انتشار این مقاله


پاکسازی اسکاچ آشپزخانه؛ کمکی به باکتری‌های مضر

اسفنج آشپزخانه، مکانی مناسب برای رشد گونه‌های مختلفی از میکروب و باکتری است.

این وسیله‌ی‌ تمیزکننده‌ی پر پیچ و خم، خود یک جهان میکروسکوپی است که از باکتری‌های بی شماری لبریز است. ممکن است برخی افراد فکر کنند که قرار دادن اسفنج در مایکروویو به منظور ضدعفونی کردن آن، باکتری‌های کوچک و ریز ساکن آن را می‌کشد؛ اما این نظر تنها تا حدودی درست است. ممکن است به باکتری‌های ضعیف آسیب برساند اما باکتری‌های قوی، بد بو و بیماری‌زای بالقوه زنده خواهند ماند.

آنگاه آن‌ها دوباره تکثیر پیدا کرده و جایگزین فضای خالیِ باکتری‌های کشته شده می‌شوند. در این صورت اسفنج شما متعفن و کثیف خواهد بود و شما ممکن است بخاطر دور نیانداختن آن دچار پشیمانی شوید. یک بررسی منتشر شده‌ی ماه گذشته درگزارش‌های علمی، همین موضوع را اثبات می‌کند.

باکتری‌ها در همه جا حضور دارند؛ بنابراین جای شگفتی نیست که یک اسفنج آشپزخانه پر از آن‌ها بوده باشد اما تحقیقات قبلی مقدار و طیف باکتری‌های اسکاج را ناچیز می‌پنداشتند. Markus Egert یک میکروبیولوژیست در دانشگاه Furtwangen  آلمان و تیم او،  با توجه به DNA و RNA در نمونه‌هایی از ۱۴ اسفنج استفاده شده که ممکن است در حال حاضر به همان اندازه‌ی کثیفی در سینک ظرفشویی شما وجود داشته باشد، ۳۶۲ گونه از باکتری‌های مختلف را که در آن زندگی می کردند شناسایی کردند. دانشمندان از درک این که چگونه میکروب‌هایی با چنین تراکم، نزدیک به هم در آن قرار گرفته‌اند در حیرت و شگفتی‌اند. حدود ۸۲ میلیارد باکتری در یک فضای مکعبی زندگی می‌کردند!

دکتر Egert می‌گوید:

این همان چگالی از باکتری است که می‌توانید در نمونه‌های مدفوع انسانی پیدا کنید. احتمالا هیچ مکان دیگری روی کره‌ی زمین با چنین تراکم بالای از باکتری وجود ندارد.

اسفنج،  باکتری‌ها را از طریق غذا، پوست و دیگر سطوح جذب می‌کند و شرایط مناسب حیات را برای آن‌ها فراهم می‌سازد. فضای بسیار گرم، مرطوب و مواد مغذی بسیاری برای رشد آن‌ها وجود دارد.

دانشمندان دریافته‌اند که در میان اسفنج‌هایی که این شرایط را دارا می‌باشند، میکروبی تحت عنوان Moraxella osloensis وجود دارد. این میکروب در طبیعت گسترده است و در پوست انسان زندگی می‌کند همچنین می‌تواند در افرادی با سیستم ایمنی ضعیف، ایجاد عفونت کند؛ گرچه خطر ایجاد شده توسط باکتری‌های موجود در اسفنج‌ها به سختی تشخیص داده می‌شود.

Moraxella osloensis عمدتا عامل بوی زننده‌ی لباس‌های کثیف می‌باشد و همچنین ممکن است دلیلی بر انتشار بوی بد از اسکاجتان باشد.

بو، ترکیبی است که توسط متابولیسم باکتری تولید می‌شود. باکتری، چربی را خورده و آن را دفع می‌کند و این چربی زائد عاملی بر بوی بد آن است.

افرادی صرفه‌جو از بین ما، ممکن است سعی کنند تا اسفنجی را که شروع به انتشار بو کرده است تمیز کنند اما احتمالا زمان آن فرا رسیده تا آن را دور بیاندازند. ضدعفونی کردن اسکاج، همانطوری که بسیاری در تلاش برای انجام آن هستند لزوما موثر واقع نمی‌شود. شما می‌توانید اسفنج را در مایکروویو، ماشین لباسشویی و ظرفشویی قرار دهید، آن را در سرکه بخیسانید یا سایر راه‌‌های پاکسازی را در مورد آن بکار گیرید و یا حتی اینکه می‌توانید آن را در یک قابلمه بپزید! اما محققان باکتری‌های بالقوه‌ی بیماری‌زا چون Moraxella osloensis را بر روی اسفنج افرادی که ادعای ضد عفونی کردنِ مداوم آن را داشتند کشف کرده‌اند.

دکتر Egert می‌گوید:

وقتی مردم در خانه سعی می‌کنند تا اسفنج خود را تمیز نمایند، در واقع وضعیت آن را بدتر می‌کنند. همانطور که مردم، اگر دستورات پزشک را دنبال نکنند، می‌توانند باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک را قوی‌تر سازند. اگر شما نمی‌توانید آن را کاملا تمیز کنید بهتر است آن را هر هفته و یا بیشتر، با یک اسکاج جدید جایگزین کنید.

اما اگر ترجیح ندهید که بر مقدار زباله‌هایتان بیافزایید، آن را در ماشین لباسشویی با دما و حرارت بالا قرار داده و با استفاده از مواد شوینده و پودرهای سفید کننده، اقدام به تمیز کردن آن بکنید سپس آن را در جای دیگری به جز آشپزخانه، که حساسیت کمتری نسبت به بهداشت دارد (مانند حمام) استفاده کنید.

دکتر Egert که می‌خواهد روش‌های ضد عفونی کردن را در یک مطالعه‌ای ارزیابی کند می‌گوید:

اکنون من در چگونگی پاکسازی و تمیز کردن اسفنج‌ها تخصص و تبحر دارم و منتظر صنایع اسفنج هستم تا مرا فرا بخوانند!

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید