انتشار این مقاله


هایپرلوپ چیست؟

هایپرلوپی که همه از آن صحبت می‌کنند چیست؟

هایپرلوپی که همه از آن صحبت می‌کنند چیست؟

هایپرلوپ۱ نسل بعدی حمل و نقل است که توسط ایلان ماسک۲ طرح شده است. ماسک برای بنیان‌گذاریِ شرکت‌های SpaceX و Telsa شناخته شده است. ایده‌ی هایپرلوپ زمانی مطرح شد که وی مشاهده کرد آزادراه‌ها چگونه از جمعیت لبریز شده‌اند و رفت‌وآمد از راه‌های هوایی با موارد امنیتی، پرواز و فرود آمدن و مسافرگیری تا چه اندازه زمان‌بر است. ماسک عقیده داشت باید راه بهتری وجود داشته باشد.

ایلان ماسک؛ مدیرعامل شرکت‌های SpaceX و Telsa Inc

هایپرلوپ به شکل ساده، کپسولی است که در لوله‌ای در فشار پایین معلق است و می‌تواند هزاران مایل مسافت بین شهرها را بپیماند. این سیستم پرسرعت به افراد امکان جابه‌جایی با سرعت ۷۶۰ مایل در ساعت، معادل ۱۲۲۳.۱ کیلومتر در ساعت را می‌دهد که تقریبا معادل سرعت صوت در هوا است.
هدف نیز مسافرت از لوس‌آنجلس به سان‌فرانسیسکو در نزدیک به ۳۵ دقیقه، به جای حالت کنونی که ۶-۷ ساعت است، می‌باشد. با وجود این که جزئیات طرح در حال تکمیل‌اند، صحبت‌هایی مبنی‌ بر عملی‌شدن آن در سال ۲۰۱۸ وجود دارد.
تا کنون دو شرکت برای ساخت هایپرلوپ‌های خود قرارداد بسته‌اند. کمپانی اول که Hyperloop Transportation Technologies نامیده می‌شود، سهام مهندسان خود را در ازای کار پاره‌وقت‌شان پیشنهاد داده‌ است و اکنون در حال آزمایش‌هایی می‌باشند. کمپانی دوم که Hyperloop One نام دارد، و سابقاً Hyperloop Technologies خوانده می‌شد، ۲۶ میلیون‌دلار را تا کنون سرمایه‌گذاری کرده و برنامه‌ دارد آن را ۸۰ میلیون‌دلار افزایش دهد. آنان هم‌چنین نخستین مسیر خود را ساخته و اولین آزمایش را در نِوادا۳ انجام داده‌اند.

ساخت هایپرلوپ در لاس‌وگاس نیز در حال آزمایش است. امتیاز عکس: International Business Times

شرکت SpaceX نیز در حال برگزاری رقابتی است که هزاران دانشجوی مهندسی در آن شرکت خواهند کرد و هدف نیز طراحی غلاف‌هایی است که کپسول درون آن‌ها قرار می‌گیرد. تیمی متشکل از دانشجویان مهندسی از دانشگاه MIT موفق به اخذ جایزه‌ی بهترین طراحی بین ۱۱۵ تیم شرکت‌کننده شده‌اند. آنان بین ۳۰ تیمی بوده‌اند که این تابستان، غلاف‌های طراحی شده‌ی خود را در کالیفرنیا تست کرده‌اند.
هایپرلوپی که پیشنهاد شده است، شامل یک لوله‌ی مکنده است که تقریباً تمام هوا را می‌مکد، این غلاف با نیروی الکترومغناطیسی قوی که توسط موتورهای الکتریک ایجاد می‌شود، هل داده می‌شود. کاهش اصطکاکی که با فشار بسیار پایین هوا حاصل می‌شود، امکان جابه‌جای بسیار سریع را به آن می‌دهد.
راب لوید۴، مدیرعامل شرکت Hyperloop Transportation اظهار دارد:

در حقیقت ما تنها به نیروی‌ محرکه‌ برای ۵% مسیر نیاز داریم تا به نهایت سرعت برسیم، که می‌تواند ۷۵۰ مایل بر ساعت باشد. سپس می‌توانیم صدها مایل را بدون مصرف هیچ‌گونه انرژی بپیماییم؛ چرا که اصطکاک بسیار پایین است.

وی هم‌چنین می‌افزاید که مهم‌ترین مزیت این روش، نیاز آن به انرژی بسیار پایین است. Hyperloop One ادعا کرده است که برخلاف سایر روش‌های حمل و نقل که بسیار انرژی‌بر هستند، این سیستم با توجه به پنل‌های خورشیدی، کاملا خودکفا خواهد بود.
اکنون بسیار مشتاق هستیم ببینیم که تکنولوژی هایپرلوپ چگونه به پیشرفت خود ادامه می‌دهد و با چه سرعتی می‌تواند در زندگی روزمره‌ی ما جای خود را بیابد.

 


پی‌نوشت

۱. Hyperloop
۲. Elon Musk
۳. Nevada
۴.  Rob Lloyd

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید