انتشار این مقاله


راهکارهایی برای کاهش درد گردن

درد گردن دردی بسیار شایع است که سوای از ناراحتی‌های جسمی، می‌تواند موجب سردرد، بی‌حسی، خارش، سوزش و ضعف در بازوها و حتی مشکلات خواب و مشکل در چرخش سر شود. درد مزمن گردن می‌تواند خطرناک، و نشان از شرایط خاصی مثل آرتروز باشد و باید با پزشک در میان گذاشته‌شود. اما بیشتر دردهای گردن […]

درد گردن دردی بسیار شایع است که سوای از ناراحتی‌های جسمی، می‌تواند موجب سردرد، بی‌حسی، خارش، سوزش و ضعف در بازوها و حتی مشکلات خواب و مشکل در چرخش سر شود.

درد مزمن گردن می‌تواند خطرناک، و نشان از شرایط خاصی مثل آرتروز باشد و باید با پزشک در میان گذاشته‌شود. اما بیشتر دردهای گردن موقتی هستند. این دردهای موقتی بیشتر نتیجۀ کشیدگی عضلات و تنش و یا وضیعت‌های روزمره (مثل خمیدگی در طول روز و خم شدن و افتادن گردن در هنگام خواب) هستند.

شاید موثرترین راه‌های درمان دردهای موقت گردن، یخ‌درمانی و گرمادرمانی باشند. استفاده از یخ پس از مصدومیت‌های حاد، مانند کشیدگی شدید عضلات، می‌تواند التهاب، سختی و درد اولیه را کنترل کند.
از بسته‌های سرمازا (آیس‌پک‌ها یا بسته‌های یخ) چندین بار در طول روز، هر دفعه به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در محل آسیب استفاده کنید. (اگر به بسته‌های سرمازا دسترسی ندارید می‌توانید از کیسۀ سبزیجات یخ‌زده هم استفاده کنید.) اگر درد گردن بعد از ۷۲ ساعت همچنان ادامه یابد، باید به کمپرس آب گرم، بسته‌های گرمازا، صفحات گرم‌کننده و دوش آب گرم روی بیاورید.

عضلات گردن را با تمرینات کششی قوی و منعطف نگه دارید. روش طب‌سوزنی و تکنیک الکساندر از سایر روش‌های درمانی می‌باشند. در طب‌سوزنی از سوزن‌هایی به‌نازکی مو برای تحریک نقاط معیّن بدن استفاده می‌شود که با تحریک فرآیندهایی، درد را تسکین می‌دهند. تکنیک الکساندر به شما یاد می‌دهد که چگونه می‌توان با اصلاح حالت سر و زاویۀ گردن از تنش‌های عضلانی نابه‌جا دوری کرد.

چاقی و استرس هم می‌توانند خطر ابتلا به گردن‌درد را افزایش دهند که مقابله با آن‌ها هم از طریق رژیم غذایی مناسب، انجام ورزش‌های روزمره و منظم و استفاده از تکنیک‌های تمدد اعصاب است.

در حقیقت، بهترین راه برای مداوای درد گردن، پیشگیری از آن است. از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از درد گردن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :
• پرهیز از خمیده نشستن (در اصطلاح قوز کردن) در پشتِ‌میز‌نشستن‌های طولانی. (برای این کار می‌توانید از بالش یا پشتی برای راحتی کمر خود استفاده کنید.) شانه‌ها باید آزاد و کف پاها روی زمین باشند. هر ۲۰ دقیقه یک بار از جای خود برخیزید و تمرینات کششی گردن را انجام دهید.
• صفحۀ مانیتور خود را طوری تنظیم کنید که حد بالای آن درست در سطح چشم شما باشد.
• صندلی اتومبیل خود را در موقعیت قائم‌تری تنظیم کنید. صندلی باید تا حدی به فرمان نزدیک باشد که آرنج‌هایتان کمی خم شوند.
• بالشتک‌های گردنی که دورتادور گردن را در بر می‌گیرند می‌توانند فشار وارد بر گردن را با حمایت از گردن در هنگام خواب و فعالیت کاهش دهند.
• هنگام مطالعه در تخت‌خواب، از “بالش‌های گوه‌مانند” – که گردن را در موقعیت خنثی قرار می‌دهند- استفاده کنید.

محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید