انتشار این مقاله


هشت فایده گریه: علت این که خوب است چند قطره گریه کنیم!

آیا گریه کردن مزیتی برای سلامتی انسان دارد؟

گریه کردن پاسخی طبیعی است که انسان در پاسخ به طیف وسیعی از احساسات اعم از ناراحتی، رنجش، نا امیدی و سرخوشی دارد. اما آیا گریه کردن مزیتی برای سلامتی انسان دارد؟

گریه کردن امری غیرعادی نیست و هر دو جنس بیش از آنکه عموم مردم فکر می‌کنند گریه می‌کنند. در ایالات متحده آمریکا زن‌ها به طور میانگین ۳.۵ بار در هر ماه و مردان نیز ۱.۹ بار در ماه گریه می‌کنند.

جالب است بدانید که انسان‌ها تنها حیواناتی هستند که می‌توانند گریه کنند. این مقاله بررسی خواهد کرد که چرا گریه می‌کنیم و گریه کردن ممکن است چه فوایدی برای سلامتی داشته باشد.

چرا گریه می کنیم؟

چشم انسان می‌تواند سه نوع اشک ایجاد کند:

  • اشک پایه‌ای: مجاری اشکی به طور مداوم اشک پایه را ترشح می‌کنند. اشک پایه نوعی مایع پر از پروتئین است که خاصیت ضد باکتری دارد تا با هر بار پلک زدن چشم انسان را مرطوب کند و چشم خشک نشود.
  • اشک رفلکسی: این نوع از اشک با تحریک مواد تحریک کننده‌ای مانند باد، دود و پیاز تولید می‌شود. این نوع از اشک ترشح می‌شود تا این مواد آزار دهنده را از روی چشم شست و شو دهند و از چشم محافظت کنند.
  • اشک احساسی: انسان‌ها در پاسخ به طیف وسیعی از احساسات اشک می‌ریزند. این نوع از اشک‌ها، هورمون استرس بیشتری نسبت به سایر انواع اشک‌ها دارند.

زمانی که مردم درمورد گریه کردن حرف می‌زنند، معمولاً منظورشان اشک‌های احساسی است.

فواید گریه کردن چیست؟

مردم ممکن است به علت این که گریه کردن را به عنوان نشانه‌ی ضعف تلقی کنند، گریه‌ی خود را سرکوب کنند. اما علم نشان می‌دهد شخص با این کار تعدادی از مزایا را از دست می‌دهد. محققان دریافته‌اند که گریه کردن:

۱- تسکین دهنده است

تسکین توسط خود فرد زمانی است که:

  • موفق به تنظیم احساسات خود شود
  • خود را آرام سازد
  • پریشانی و اندوه خود را کاهش دهد

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ نشان داد که گریه کردن می‌تواند اثری مستقیم بر تسکین مردم توسط خود بگذارد. مطالعه نشان داد که چگونه گریه کردن سیستم اعصاب پاراسمپاتیک که کمک می‌کند فرد آرام شود را فعال می‌کند.

۲- حمایت سایرین را  جذب می‌کند

گریه علاوه بر این که کمک می‌کند خود را آرام کنید، کمک خواهد کرد حمایت سایرین را نیز برای خود به دست آورید.

همانطور که یک مطالعه که در سال ۲۰۱۶ انجام شده است نشان می‌دهد، گریه کردن در وهله اول یک رفتار دلبستگی است چرا که حمیات افراد دیگری که در اطرافمان هستند را جلب می‌کند. این موضوع به عنوان یک مزیت اجتماعی یا بین فردی مطرح می‌باشد.

گریه کردن

۳- به تسکین درد کمک می‌کند

دانشمندان دریافته‌اند که گریه کردن در شرایط عاطفی علاوه بر این که کمک می‌کند به خود آرامش دهید، باعث آزادسازی اکسی‌توسین و اندورفین می‌شود.

این مواد شیمیایی کمک می‌کنند تا فرد احساس بهتری داشته و ممکن است باعث کاهش درد‌های جسمی و عاطفی شوند. اشک ریختن با این روش کمک می‌کند از درد شخص کاسته شده و حس خوشبختی بیشتری داشته باشد.


بیشتر بخوانید: چرا پیاز باعث گریه می‌شود؟


۴- خلق را بهبود می‌دهد

گریه کردن ممکن است کمک کند روحیه شخص بالاتر رفته و احساس بهتری داشته باشد. علاوه بر این که تسکین درد می‌تواند باعث بهبود خلق شود، افزایش اکسی‌توسین و اندورفین نیز اثری مشابه خواهد داشت. دلیل این که این مواد را به عنوان مواد «حس خوب» می‌شناسیم نیز همین است.

۵- سموم را دفع کرده و استرس را کنار می‌زند

زمانی که انسان در پاشخ به استرس گریه می‌کند، اشکی که ترشح می‌شود حاوی مقادیری از هورمون‌های استرس و سایر مواد شیمیایی است.

محققان اعتقاد دارند گریه کردن می‌تواند سطح این مواد شیمیایی در بدن را کاهش دهد که این اتفاق به نوبه‌ی خود استرس را کم می‌کند. با این حال، برای تایید این موضوع تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

۶- به خواب کمک می‌کند

یک مطالعه‌ی کوچک در سال ۲۰۱۵ نشان داد که گریه کردن می‌تواند باعث شود نوزادان راحت‌تر بخوابند. اما این که آیا گریه کردن اثری مشابه روی بزرگسالان نیز دارد یا نه هنوز نیاز به بررسی دارد.

۷- با باکتری‌ها می‌جنگد

گریه کردن کمک می‌کند که باکتری‌های سطح چشم انسان کشته شوند و سطح چشم را تمیز نگاه می‌دارد چرا که اشک‌ها دارای مایعی به نام لیزوزیم هستند که این کار را انجام می‌دهد.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ نشان داد که لیزوزیم آنچان قدرت ضد میکروبی زیادی دارد که حتی می‌تواند خطر ارگانیسم‌هایی مانند آنتراکس (سیاه زخم) که در بوتروریسم استفاده می‌شوند را نیز کاهش دهد.

۸- دید را بهبود می‌بخشد

اشک پایه‌ای که با هر بار پلک زدن ترشح می‌شود، کمک می‌کند تا چشم‌ها مرطوب بمانند و از خشک شدن مخاط موجود جلوگیری می‌کند.

همانطور که انیستیتوی ملی  چشم پزشکی شرح می‌دهد، اثر روان کنندگی اشک‌های پایه کمک می‌کند تا مردم واضح‌تر ببینند. زمانی که غشاها خشک شوند، ممکن است تاری دید ایجاد شود.

زمان مراجعه به پزشک

گریه کردن در پاسخ به احساساتی مانند غم، شادی و یا سرخوشی هم طبیعی است و هم برای سلامتی فایده دارد.

با این حال، برخی اوقات گریه‌ی مداوم ممکن است نشانه‌ای از افسردگی باشد. مردم ممکن است افسرده باشند اگر:

  • گریه کردن مرتباً تکرار شود
  • گریه بدون هیچ دلیلی اتفاق بیافتد
  • گریه کردن فعالیت روزانه شخص را تحت تاثیر قرار دهد
  • گریه غیر قابل کنترل باشد

علائم دیگر افسردگی عبارتند از:

  • مشکل در تمرکز، به خاطر سپردن چیزها یا تصمیم گیری
  • احساس خستگی یا بی انرژی بودن
  • احساس گناه، بی‌ارزش بودن و بی فایده بودن
  • احساس بدبینی یا ناامیدی
  • مشکل در خوابیدن یا خوابیدن زیاد
  • احساس تحریک پذیری و بی‌قرار بودن
  • لذت نبردن از چیزهایی که قبلاً لذت بخش بودند
  • پرخوری یا کم خوری
  • کرامپ‌ها (گرفتگی عضلات) و دردهای غیرقابل توضیح
  • مشکلات گوارشی که به درمان پاسخ ندهند
  • اضطراب مداوم
  • افکار خودکشی یا آسیب به خود

درصورتی که شخصی علائمی از افسردگی که در بالا ذکر شد را دارد یا شخصی را می‌شناسد که این علائم را دارد، باید به پزشک مراجعه کنند.

درصورتی که افکار خودکشی داشتید و یا فردی را دیدی که از این نوع افکار دارد، سریعاً با اورژانس تماس گرفته و مراتب را اطلاع دهید.

نتیجه

گریه کردن، پاسخ طبیعی یک انسان به همه طیف‌های احساسات است که تعدادی مزایای سلامتی و اجتماعی مانند تسکین درد و آرام کردن خود شخص را دارد.

با این حال اگر گریه کردن به طور مکرر و غیرقابل کنترل اتفاق بیفتد، یا دلیل بر آن وجود نداشته باشد، می‌تواند نشانه‌ای از افسردگی باشد. در صورتی که اینگونه باشد بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

عرفان رضازاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید