انتشار این مقاله


اشک تمساح: باور یا حقیقت

چه چیزی در مورد تمساح وجود دارد که او را به این میزان دروغ‌گو یا غیرصمیمی نشان می‌دهد؟ هر زمانی که ما می‌خواهیم به کسی بگوییم به کسی او که او صداقت کافی را ندارد به او می‌گوییم که مثل تمساح است یا این‌ که احساساتی که بروز می‌دهد چیزی جز اشک تمساح نیست. آیا […]

چه چیزی در مورد تمساح وجود دارد که او را به این میزان دروغ‌گو یا غیرصمیمی نشان می‌دهد؟ هر زمانی که ما می‌خواهیم به کسی بگوییم به کسی او که او صداقت کافی را ندارد به او می‌گوییم که مثل تمساح است یا این‌ که احساساتی که بروز می‌دهد چیزی جز اشک تمساح نیست. آیا واقعا تمساح حیوانی به این بدی و مکاری است؟

باوری برای قرن‌هاست که در بین مردم وجود دارد که تمساح قبل از این که شکار خود را بخورد برای او گریه می‌کند یا اشک می‌ریزد، سپس با غذای خود جشنی می‌گیرد و آن را می‌خورد. بعضی‌ها حتی می‌گویند این اشک و گریه زمانی است که تمساح دارد غذا را می‌خورد نه این که قبلش باشد.(منبع:Dent) احتمالا الان باید متوجه شده باشید که چرا به تمساح، حیوانی با حس تقلبی و دروغین نسبت داده می‌شود، آن‌ها هنگامی که حیوانی را شکار کرده‌اند و از روی خوشحالی بر سر قتلگاه آن گریه می‌کند.

آیا این داستان حقیقت دارد و یا افسانه‌ای بیش نیست؟ برای فهمیدن این موضوع کار سختی نداریم و تنها کاری که باید بکنیم این است که هنگام غذا خوردن تمساح او را مشاهده کنیم. شاید فکر کنید که تمساح مشکل روانی دارد که به این شکل عمل می‌کند ولی مسلما دلیل این اتفاق چیزی بیشتر از روانی بودن اوست! مطمئنا پشت اشک ریختن تمساح دلیل بیولوژیکی وجود دارد و این اتفاق ربطی به احساسات تقلبی ندارد. البته اشتباه نکنیم؛ تمساح همانند من و شما و دیگر حیوانات در مواقع ناراحتی اشک نیز می‌ریزند.(منبع:Handwerk) جمع شدن رطوبت و آب در چشمان و تبدیل به قطره شدن و در نهایت افتادن این قطرات، نمایی است که ما آن را گریه کردن می‌دانیم ولی چرا برای تمساح هنگام خوردن غذا این اتفاق می‌افتد؟

بررسی کردن این اتفاق خیلی آسان هم نیست چرا که تمساح را مثل دیگر حیوانات نمی‌توان بغل کرد! و همچنین تمساح به دلیل این‌ که معمولا در آب زندگی می‌کند نمی‌شود تحقیق دقیقی انجام دارد چرا که همیشه چشمانش خیس است. با این حال محققین در سال ۲۰۰۶، ۷ عدد تمساح را پرورش دادند به شکلی که عادت به زندگی در خشکی داشتند و سپس در هنگام خوردن غذا از آن‌ها فیلم گرفتند.(منبع:Shaner) اشک ریختن در ۵ تا از ۷ حیوان از انواع گونه‌های تمساح‌ها شرکت‌کننده در آزمایش مشاهده شد که به صحت داستان‌ها رای می‌دهد.(حیواناتی مانند کروکدیل، تمساح و انواع دیگر تمساح مانند caimans و gharial و false gharial)

آن‌ها نتوانستند به طور دقیق دلیل این اتفاق را بیان کنند ولی به نظر آن‌ها این اتفاقات به دلیل صداها و گردش هوای زیادی است که آن‌ها هنگام خوردن غذا تولید می‌کنند. این فشرده شدن هوا به سمت سینوس‌ها می‌رود و باعث تحریک غدد ترشحی اشک می‌شود و این دلیلی است که برای اشک ریختن این حیوانات عناون شده است.(منبع:Handwerk)

با در نظر گرفتن آزمایش بالا به نظر می‌رسد دلیلی وجود ندارد که به تمساح، حیوانی با احساسات تقلبی گفته شود. پس بهتر است دست از سر این حیوان بی‌چاره برداریم. دفعه بعد که فردی را دیدید که صداقت کافی را نداشت، کافی است که به خودش بگویید که چه حسی نسبت به صداقت او دارید و پای این تمساح را به مسائل خود نکشید!

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید