انتشار این مقاله


گریه کردن؛ از فواید تا نشانه ی افسردگی

گریه، پاسخ طبیعی انسان به طیف وسیعی از احساسات از جمله غم و اندوه، شادی و ناامیدی است.

گریه، پاسخ طبیعی انسان به طیف وسیعی از احساسات از جمله غم و اندوه، شادی و ناامیدی است. اما آیا گریه کردن فوایدی برای سلامتی انسان دارد؟
گریه کردن فرایندی غیر طبیعی نیست و هر دوجنس بیش از چیزی که گمان می دارند گریه می کنند. در ایالات متحده، زنان به طور متوسط ۳.۵ بار در ماه و مردان به طور میانگین ۱.۹ بار در ماه گریه می کنند. در این مقاله علل گریه و اثرات آن بر سلامت بررسی می شود. با دکتر مجازی همراه باشید؛

چرا انسان گریه می‌کند؟

انسان ها ۳ نوع اشک تولید می کنند؛

  • بازال: مجرای اشک آور دائما اشک بازال را که حاوی مایع ضد باکتری غنی از پروتئین است، ترشح می کند تا با هربار پلک زدن سطح چشم مرطوب شود.
  • رفلکس: این نوع اشک ها توسط عوامل تحریک کننده مانند باد، دود یا پیاز ایجاد می شوند. آنها برای از بین بردن این  اثرات تحریک کننده ها ترشح می شوند و از چشم محافظت می کنند.
  • عاطفی: انسان ها در پاسخ به طیف وسیعی از احساسات، اشک های خود را رها می کنند. این نوع اشک ها حاوی سطوح بالاتری از هورمون استرس نسبت به انواع دیگر اشک ها هستند.

مقاله مرتبط:چرا پیاز باعث گریه می‌شود؟


فواید گریه کردن

خیلی از افراد ممکن است گریه کردن را نشانه ضعف بدانند و اشک های خود را پنهان کنند. اما علم نشان می‌دهد که انجام این کار به معنای از بین بردن مزایای گریه کردن است. از این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. اثر آرامش بخشی

انسان زمانی به آرامش درونی می رسد که احساسات خود را تنظیم و خودش را آرام کند و ناراحتی‌هایش را کاهش دهد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ نشان داد که گریه کردن می تواند اثر مستقیم بر آرامش درونی فرد داشته باشد. همچنین گریه باعث فعال شدن سیستم عصبی پاراسمپاتیک (PNS) و به دنبال آرام شدن فرد می‌شود.

۲. جلب حمایت دیگران

براساس مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶، گریه کردن در درجه اول یک نوع رفتار دلبستگی است زیرا باعث جلب حمایت اطرافیان می‌شود و به عنوان یک مزیت بین فردی یا اجتماعی شناخته شده است.

۳. کمک به کاهش دردها

تحقیقات نشان می دهند که علاوه بر اثر تسکینی، ریزش اشک های هیجانی، اکسی‌توسین و اندورفین آزاد می کند. این مواد شیمیایی باعث می شود افراد احساس خوبی داشته باشند و همچنین می‌تواند دردهای فیزیکی و عاطفی را کاهش دهد.

۴. بهبود خلق و خو 

مواد شیمیایی آزاد شده در هنگام گریه کردن، همچنین می تواند اثرات مثبتی بر خلق و خوی فرد داشته باشد.

۵. آزاد کردن سموم و کاهش استرس

هنگامی که انسان در پاسخ به موقعیت استرس زا گریه می کند، اشک های او حاوی تعدادی از هورمون های استرس و سایر مواد شیمیایی هستند. محققان بر این باورند که گریه می تواند سطوح این مواد شیمیایی را در بدن کاهش دهد و به نوبه خود باعث کاهش استرس شود. با این وجود تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است تا این موضوع را تایید کند.

۶. کمک به خواب بهتر 

مطالعه ای در سال ۲۰۱۵  نشان می دهد که گریه می تواند به خواب نوزادان کمک کند. این که آیا گریه همان تاثیر تقویت کننده خواب را بر بزرگسالان دارد، هنوز تحقیق نشده است. اما اثرات آرام بخشی و کاهش درد گریه کردن باعث می شود تا فرد خواب راحتی داشته باشد.

۷. مبارزه با باکتری‌ها

اشک ها دارای ماده‌ای به نام لیزوزیم هستند. این ماده خواص ضد میکروبی قوی دارد که می تواند باکتری ها را از بین ببرد.

۸. تقویت بینایی

اشک های بازال که با هر بار چشمک زندن آزاد می شود، چشم ها را مرطوب نگه می دارد و از خشک شدگی غشای مخاط جلوگیری می کند. همانطور که مؤسسه ملی چشم توضیح می دهد، اثر روانکاری اشک های بازال کمک می کند تا مردم بیشتر به وضوح ببینند.


مقاله مرتبط:چرا ما گریه می‌کنیم؟


چه زمانی برای گریه کردن باید به پزشک مراجعه کرد؟

گریه در پاسخ به احساساتی مانند غم و اندوه، شادی یا ناامیدی طبیعی است و دارای مزایای سلامتی است. با این حال گاهی اوقات گریه کردن می‌تواند نشانه افسردگی باشد و بهتر است به پزشک مراجعه شود. درموارد زیر گریه نشانه‌ی افسردگی است:

  • اغلب اوقات اتفاق بیافتد.
  • بدون هیچ علت واضحی باشد.
  • بر فعالیت‌های روزانه تاثیر بگذارد.
  • غیرقابل کنترل باشد.
آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید