انتشار این مقاله


کنترل بیماری مرد ۸۳ ساله با اهدای خون

برطبق گزارش اخير پزشكان معالج از وضعيت اين مرد، سالها اهدای خون از بروز علائم بیماری ژنتیکی وی جلوگیری كرده و جالب تر آنكه وی از وجود اين بیماری در بدن خود بی‌خبر بود! طبق گفته هاي دكتر Kohtaro Ooka -رزيدنت بخش داخلي مدرسه پزشکی Yale و نويسنده اصلی گزارش پرونده- اين بيماری كه با […]

برطبق گزارش اخير پزشكان معالج از وضعيت اين مرد، سالها اهدای خون از بروز علائم بیماری ژنتیکی وی جلوگیری كرده و جالب تر آنكه وی از وجود اين بیماری در بدن خود بی‌خبر بود!
طبق گفته هاي دكتر Kohtaro Ooka -رزيدنت بخش داخلي مدرسه پزشکی Yale و نويسنده اصلی گزارش پرونده- اين بيماری كه با نام هموكروماتوز ارثی (hereditary haemochromatosis) شناخته می‌شود موجب جذب بيش از حد آهن غذا در بدن فرد می‌شود.

وی در مصاحبه با Live Science تصريح كرد:

افزايش بيش از حد آهن در بدن -كه با نام سرريز آهن نيز مرسوم است، اثرات گوناگونی از خود نشان می‌دهد.
مشخصا كبد به عنوان عضوی كه آهن در آن ذخيره می‌شود در مقابل اثرات اين آهن اضافی آسيب‌پذير بوده و افزايش آهن در كبد می‌تواند موجب آسيب و ايجاد زخم در آن گردد كه افزايش تعداد اين زخم‌ها خود موجب بروز بيماری سيروز (cirrhosis) يا التهاب شديد كبد در ارگان می‌شود.
علاوه بر اين افزايش آهن می‌تواند درد مفاصل و مشكلاتی در پانكراس -من جمله ديابت- را نيز باعث شود.

اما بر طبق گفته‌های Ooka فرد ياد شده كه تا سن ٨٣ سالگی از بيماری خود بی خبر بود هيچ كدام از علائم ذكر شده را از خود نشان نداده بود!

بر اساس گفته هاي دكتر Tamar Taddei- پروفسور همكار در زمينه بيماری‌های گوارشی در مدرسه علوم پزشكی Yale و نويسنده ارشد گزارشی كه در ماه آگوست در ژورنال گزارش پرونده های BMJ منتشر شد- بيماری هموكروماتوز در مردان عموما علائم خود را در دهه های ٤٠ يا ٥٠ زندگی آشكار می‌سازد.
مدت زمان زيادی طول می‌كشد تا اين علائم در بدن بيمار ظاهر شوند چرا كه سالها طول می‌كشد تا سطح آهن بدن به حدی كه موجب بروز اين علائم می‌شود برسد.

Taddie كه در سيستم سلامتی VA كنتيكت نيز به عنوان پزشک فعاليت می‌كند افزود:

براي مداوای بيماری راهكار مدنظر پزشكان خارج كردن آهن از بدن است. برای اين منظور از شيوه‌ی گرفتن خون اين بيماران -كه غنی از آهن است- استفاده می‌شود.

در مورد پرونده مورد بحث به نظر می‌رسد كه ده‌ها سال اهدای خون كه توسط وی صورت گرفته است به عنوان نوعی محافظت در مقابل علائم بيماری عمل كرده است.

وی همچنين اشاره می‌كند كه علائم اين بيماری در زنان ديرتر از مردان و به طور معمول در دهه شصت زندگی خود را نشان می‌دهند چرا كه دوره‌های قاعدگی در آنان موجب از دست دادن خون در هر ماه شده و احتمال ذخيره آهن اضافی در بدن را كاهش می‌دهد.

وی در انتها اضافه كرد:

اما برای بيشتر مردم دريافت آهنِ بيش از حد ندرتا تبديل به يك معضل می‌شود. به طور طبيعی مقدار آهن جذب شده از غذا شديدا توسط بدن تنظيم شده و بدن معمولا بيش از دو ميلی گرم از مواد معدنی را در يک روز جذب نمی‌كند و هر چيز اضافه نيز از بدن دفع می‌شود.

نتايج غيرطبيعی یک آزمايش!

بر طبق گزارشات، پزشكان برای فرد مورد بحث كه به علت درد مبهم شكم به آنها مراجعه كرده بود وجود نوعی بيماری را تشخيص دادند.

Taddie اشاره می‌كند كه در ابتدا درد ذكر شده با بيماری وی بی‌ارتباط به نظر می‌رسيد اما باعث انجام آزمايش هايی توسط پزشكان شد كه يكی از آنها سطح بالای آهن در خون وی را مشخص كرد.
آزمايش‌های بيشتر وجود توده‌‌ای سرطانی در كبد وی و اشباع ارگان از آهن را نشان داد.

لازم به ذكر است كه سرطان كبد در افراد مبتلا به بيماری هموكروماتوز ارثی و نيز سيروز شايع است اما سرطان اين مرد مورد بی‌سابقه‌ای می‌باشد كه در فردی كه به سيروز مبتلا نبود خود را نشان داده بود!

درسا سامانی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید