انتشار این مقاله


نوعی داروی گیاهی رایج ممکن است باعث سرطان کبد شود

نوعی داروی گیاهی رایج موجب جهش‌هایی می‌شود که با سرطان کبد در ارتباط است.

بنا بر تحقیقاتی در تایوان، نوعی داروی گیاهی رایج موجب جهش‌هایی می‌شود که با سرطان کبد در ارتباط است. ترشحات استخراج شده از گیاهی از سرده زرآوندیان (Aristolochia) که در چین برای درمان موارد گسترده‌ای استفاده می‌شود احتمالاً دلیل اصلی تعداد زیادی از سرطان های کبد در قاره آسیا می‌باشد.

حدودا بیش از ۵۰۰ گونه در شاخه زرآوندیان وجود دارد که حدود صد گونه از آنها برای درمان های طبیعی استفاده می‌شود. دکتر “استون روزن” می گوید:

این گیاهان گل‌های زیبا و شیپور مانندی دارند، همین امر موجب می‌شود که آن‌ها را با اسامی مانند “لوله‌های هلندی” نیز بشناسند.

ترشحات استخراج شده از گیاهان – که از گل‌ها، ریشه یا ساقه خارج می‌شوند – به مدت طولانی در درمان های طبیعی کاربرد داشته‌اند. اما ترس در مورد احتمال خطرناک‌ بودن آن‌ها از سال ۱۹۹۰ ایجاد شد. در آن زمان زنی که برای کاهش وزن خود از این دسته دارو‌ها استفاده کرده بود، دچار اختلالات کبدی شد. بعد از آن این گیاه حتی به بیماری نفروپاتی بالکان نیز ربط داده شد نوعی بیماری کلیوی که مردم ساکن بوسنی، بلغارستان، کرواسی، رومانی و صربستان را درگیر کرده است.

تحقیقات یافت شده در سال ۲۰۱۳ حاکی از آن است که ترکیب خاصی به نام”اسید آریستولوکیک” با هدف قرار دادن قند آدنین دار در DNA موجب ایجاد جهش ژنتیکی می‌شود. روزان می گوید:

این ماده تمام نقاط آدنین‌دار ژنوم را با شانس برابر مورد حمله قرار می‌دهد.

موارد گزارش‌شدۀ جهانی

زمانی که یکی از اعضای تحت درمان روزان، همان جهش را در کبد نشان داد، گروه تحقیقاتی نتیجه گرفتند که ممکن است اسید آریستولوکیک احتمال سرطان کبد را در فرد افزایش دهد.


مقالۀ مرتبط: مواد شیمیایی عامل سرطان: آریستولوکیک اسید


تیم تحقیقاتی شروع به بررسی جهش در ۹۸ نمونه تومور کبدی که از دو بیمارستان در تایوان گرفته شده بود کردند. مشاهده شد که این افراد به طور گسترده از این گیاهان به عنوان داروهای طبیعی استفاده می‌کردند.

روزان توضیح می‌دهد:

زمانی که در ۷۸ درصد نمونه‌ها اثر اسید آریستولوکیک را دیدم کاملا شگفت زده شدم. این مسئله نشان می‌داد که اسید آریستولوکیک یکی از دلایل اصلی این سرطان بود.

با نتایج جمع‌آوری شده از بقیه کشورها از جمله چین، ژاپن و کره، تیم روزان ارتباطی مشترک بین جهش های آدنوزینی و سرطان کبد پیدا کردند. همین جهش در ده درصد از از نمونه های آمریکای شمالی و پنج درصد نمونه های انگلستان نیز مشاهده شد. هر چند اسید آریستولوکیک تنها دلیل این جهش‌ها نمی‌باشد به همین علت همچنان مبهم است، که چند مورد از این موارد به خاطر مداوا با دارو‌های گیاهی این گونه شده بودند.


مقاله مرتبط: سلنیم کمتر، احتمال ابتلا به سرطان کبد بیشتر


دکتر روزان جمع‌بندی می‌کند:

ترشحات استخراج‌شده از بعضی گونه‌های این گیاه در تایوان ممنوع شده است اما بعضی دیگر از گونه‌ها همچنان به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند و حتی نمونه‌های ممنوعه نیز در سایت‌های آنلاین یافت می‌شوند. به هرحال تعدیل استفاده از این داروها سخت است و ما نیاز به آگاه کردن مردم در مورد خطرات اسید آریستولوکیک داریم.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید