انتشار این مقاله


آیا باران، درد مفاصل را افزایش می دهد؟

در نظر برخی از افرادی که مبتلا به آرتروز مفصلی هستند، آب و هوا بر درد آنها تأثیر می گذارد، اما نه به گونه ای که فکر می کنند.

در نظر برخی از افرادی که مبتلا به آرتروز مفصلی هستند، آب و هوا بر درد آنها تأثیر می‌گذارد. تحقیقات جدید که به صورت عمیق تری این داده ها را بررسی کرده، نشان می‌دهد شرایط آب و هوایی در ۴۵ شهر ایالات متحده با جستجوی درد مفاصل در گوگل مرتبط است. اما این ارتباط به گونه ای نیست که انتظارش را دارید!

طبق داده های این مطالعه با افزایش دما در محدوده ۲۳ تا ۸۶ درجه فارنهایت، جستجو در مورد درد زانو و لگن به طور پیوسته افزایش یافته است. بیشترین جستجو درمورد درد زانو در دمای ۷۳ درجه است و در دمای بالاتر، از میزان آن کاسته شده است. درمورد درد لگن، حداکثر جستجو ها در دمای ۸۳ درجه انجام گرفته است. اما باران درحقیقت حجم جستجوها را در هر ۲ مورد کاهش داد. یافته های منتشر شده توسط محققان دانشگاه هاروارد و UW Medicine سیاتل در PLOS ONE نشان می‌دهد، سطح فعالیت افراد که با افزایش دما تا میزانی معین افزایش می‌یابد، بیشتر از شرایط آب و هوایی، بر جستجوهای مربوط به درد های مفاصل تاثیر می‌گذارد.


محققان در این مطالعه از Google Trends استفاده کردند؛ منبعی که استفاده جهانی از موتور جستجوی شرکت را نشان می‌دهد. آنها رشته های جستجو کلمات و عبارات را برای درد لگن، درد زانو و آرتریت همانند جستجوی مربوط به درد معده ایجاد کردند. محققان از ۵۰ شهر پرجمعیت ایالات متحده، از خلاصه های روزانه داده های آب و هوایی محلی از ۱ ژانویه ۲۰۱۱ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۵ اطلاعاتی به دست آوردند. داده ها شامل درجه حرارت، مقدار بارش، رطوبت و فشار نسبی بودند. البته به دلیل ناقص بودن داده ها، پنج شهر از نتایج نهایی حذف شدند.

Google Trends به صورت هفتگی، داده ها را به روز می‌کند، که این عمل کمی‌دقت نتایج را نسبت به زمان محدود کرد. درجه حرارت و جستجوهای زیر ۲۳ درجه همانند درجه حرارت و جستجوهای بیش از ۸۶ درجه، به یک گروه تقسیم شدند. تلوفر، پژوهشگر پزشکی ارتوپدی و ورزش در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن، اذعان داشت که دو گروه ایجاد شده، تاثیر کمتری در روند مطالعه داشتند اما روند جستجوهای کمتر در دما های ۲۳ و ۸۶ درجه در هر گروه مشخص بود.

در میان متغیرهای آب و هوایی، تنها درجه حرارت و بارندگی ارتباطات آماری معنا دار داشتند و فقط با جستجو در مورد درد زانو و اندام تحتانی مرتبط بودند. جستجو در مورد آرتریت، که به گفته تلوفر، انگیزه مطالعه بود، هیچ ارتباط قابل فهمی‌با عوامل آب و هوایی نداشت.

داده های مربوط به درد معده که الگوی متفاوتی نسبت به درد زانو و لگن داشتند، به عنوان کنترل مورد بررسی قرار گرفتند. حجم جستجوها درمورد معده درد در دما های بالاتر کمتر می‌شود.


از آنجایی که جستجوهای مربوط به درد زانو و لگن با افزایش درجه حرارت، افزایش می‌یابد و روزهای بارانی کاهش حجم در جستجوهای مربوط به درد کمر و لگن را داشته، محققان نتیجه گرفتند که این تغییرات به دنبال تغییر سطوح فعالیت فیزیکی است.

ما هیچ مکانیسم مستقیمی که درجه حرارت محیط را با درد مرتبط کند پیدا نکرده ایم. آنچه که ما فکر می‌کنیم بیشتر توضیح این واقعیت است که مردم در روزهای خوب فعال هستند، بنابراین بیشتر این آسیب های بیش از حد و شدید در این روزها روی می‌دهد. این پیش فرضی است که ما آن را در آینده بیشتر بررسی خواهیم کرد.

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید