انتشار این مقاله


عوارض سرطان: خستگی

بیماران سرطانی در اثر عوارض جانبی درمان‌ها دچار احساس خستگی می‌شوند که ممکن است زندگی روز‌مره‌شان را تحت تأثیر قرار دهد.

خستگی از عوارض شایع بسیاری از درمان‌های سرطانی شامل شیمی‌درمانی، پرتودرمانی، زیست‌درمانی، پیوند مغز استخوان و جراحی است. شرایطی نظیر آنمی و نیز درد، داروها و احساسات نیز می‌توانند به بروز خستگی یا تشدید آن منجر شوند.

افراد اغلب خستگی مربوط به سرطان را به عنوان احساس خستگی شدید، ضعف، سنگینی، کسالت و بی‌حالی و نداشتن انرژی توصیف می‌کنند. استراحت همیشه به بهبود خستگی ناشی از سرطان کمک نمی‌کند. این خستگی یکی از سخت‌ترین عوارض جانبی برای مقابله با آن برای بسیاری از افراد است.

اگر بیماری احساس خستگی شدیدی داشته باشد که مانع انجام فعالیت‌های طبیعی او بشود یا حتی بعد از استراحت یا خواب نیز خسته ‌باشد باید به تیم درمانی خود اطلاع دهد.

راه‌های مدیریت خستگی

توصیه‌های زیر می‌توانند در دستیابی به احساسی بهتر کمک‌کننده باشند:

برنامه‌ریزی برای ایجاد تعادل بین استراحت و فعالیت: بهتر است فعالیت‌های آرامش‌بخش انتخاب و انجام شوند؛ بیشتر افراد گوش دادن به موسیقی، مطالعه، مدیتیشن، انجام تصویر‌سازی هدایت‌شده یا سپری کردن اوقات با افرادی که از حضورشان لذت می‌برند را انتخاب می‌کنند. آرامش می‌تواند به ذخیره‌ی انرژی و کاهش استرس کمک کند. ممکن است پزشک برای افزایش بیشتر انرژی و ایجاد حس بهتر، تمرینات ورزشی نرمی را نیز توصیه کند.

برنامه‌ریزی برای استراحت: در صورت خستگی می‌توانید چرت‌های کوتاه کمتر از یک ساعت در طول روز داشته باشید. امّا خواب زیاد در روز به خواب رفتن در شب را دشوار می‌سازد. مهم‌ترین کارها را انتخاب کرده و آن‌ها را در مواقعی که بیشترین انرژی را دارید انجام دهید. برای انجام کارهای مهمی نظیر تهیه‌ی غذا و رانندگی بهتر است از دیگران کمک بخواهید.

داشتن تغذیه ی مناسب: با مراجعه به متخصص تغذیه درباره‌ی غذاها و نوشیدنی‌هایی که سطح انرژیتان را افزایش می‌دهند بیشتر بدانید. غذاهایی که پروتئین و کالری بالایی دارند در بالا نگه‌داشتن نیرو و توانایی کمک کننده هستند. برخی افراد داشتن وعده‌های کوچک متعدد به جای سه وعده‌ی بزرگ غذایی را ترجیح می‌دهند. بدن باید آب کافی داشته باشد و مصرف الکل و کافئین محدود شود.

به یک متخصص مراجعه کنید: ملاقات با مشاور، روانشناس یا روانپزشک کمک‌کننده خواهند بود. این متخصصان به افراد کمک می‌کنند تا با افکار و احساسات دشوار مقابله کنند. کاهش استرس می‌تواند انرژی شما را افزایش بدهد. از آنجایی که درد کنترل نشده نیز عامل بزرگی برای خستگی است، ملاقات با یک متخصص طب تسکینی نیز توصیه می‌شود.

الهه نوراللهی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید