انتشار این مقاله


آیا برای جلوگیری از حساسیت‌ها باید دادن غذای خشک به نوزادان را زودتر شروع کرد؟

آیا این بدترین اشتباه در طول تاریخ توصیه‌های والدین بوده است؟ به تأخیر انداختن در دادن غذای خشک به کودکان می‌تواند موجب به وجود آمدن حساسیت‌های غذایی در آن‌ها شود. برای اطلاعات بیشتر با ما همراه باشد.

تا قبل از یک دهه که سازمان بهداشت جهانی گزارشی را مبنی بر شیردادن به نوزادان تا ۶ ماهگی منتشر کرد و پس از آن کشورهایی مثل ایالات متحده و انگلستان به شهروندان خود توصیه کردند تا آن موقع صبر کنند، والدین از ۴ ماهگی دادن غذای خشک به نوزادان خود را شروع می‌کردند.
درست است که همه به این توصیه عمل نکرده‌اند ولی حداقل در کشور ما که این سن بالاست. در کشورهای نامبرده هم رسانه‌ها این توصیه را منتشر کردند. گفته می‌شود که حداقل باید از دادن غذاهایی مثل تخم‌مرغ و بادام زمینی که حساسیت‌زا هستند خودداری کرد. حالا تحقیقات جدیدی در کانادا می‌گوید که باید از رشد حساسیت‌های غذایی جلوگیری کرد؛ بهتر است از ۴ ماهگی نوزادان را با انواع غذاها آشنا کرد.

آزمایشی در همین زمینه نشان می‌دهد که بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد حساسیت نسبت به بادام زمینی که یکی از شایع‌ترین حساسیت‌هاست، دادن این غذا به نوزادان از ۴ ماهگیست.
مشاهدات و برآوردهای تحقیقاتی به تازگی پیشنهاد می‌کنند که روبه‌رو شدن نوزادان با غذاهایی مثل تخم‌مرغ و شیر گاو از سنی پایین‌تر مفید است. این درحالیست که تأخیر در از شیر گرفتن بچه شاید موجب کم‌خونی هم بشود؛ چون شیر مادر فاقد آن است.

زمان تغییر؟

یکی از انتقادات از وضعیت سازمان بهداشت جهانی این است که توصیه‌ی این سازمان بیشتر مربوط به کشور‌های در حال توسعه‌ای مثل کشور ما بوده؛ کودکانی که به مدت بیشتر از شیر مادر استفاده می‌کنند کمتر مجبورند از آبی استفاده کنند که شاید آلوده باشد. این در حالیست که این توصیه زیاد مربوط به کشورهای توسعه یافته نمی‌شود که سلامت آب آن‌ها بالاست.
اما تفکر علمی نیز تغییر یافته است. به زنان باردار گفته می‌شد که از خوردن بادام زمینی اجتناب کنند تا این که تحقیقی در سال ۲۰۱۳ نشان داد که این کار احتمال تولد نوزادی را که نسبت به این ماده‌ی غذایی حساسیت دارد افزایش می‌دهد.
آیا زمان آن فرارسیده تا در توصیه‌های تغذیه‌ای کودکان تجدید نظر شود؟ با این حال خود نویسنده‌ی این تحقیق پیشنهاد می‌کند شیردهی مادر تا ۶ ماهگی به خاطر منافع آن ادامه پیدا کند.
و شاید همین موضوع مسأله‌ی کلیدی باشد؛ ما برای افزایش آمار شیردهی با شیر مادر سؤال خود را درباره‌ی شروع تغذیه‌ی نوزاد از سنی پایین‌تر تحت‌الشعاع قرار می‌دهیم! چون دستور و خط اصلی سازمان‌های بهداشتی بر بهره‌مندی حداکثری نوزادان از شیر مادر است، شاید اگر به آن‌ها گفته شود که می‌توانند در این سن از غذاهای خشک نیز استفاده کنند موضوع اصلی تحت تأثیر قرار گیرد. شاید سیاست ها با هم تداخل دارند!
مراجع دیگری نظیر انجمن رژیم غذایی بریتانیا و مرجع سلامت غذایی اروپا تأکید بیشتری بر این قضیه دارند. در واقع آن‌ها می‌گویند که والدین از ۴ ماهگی به بعد به تشخیص خود می‌توانند این کار را آغاز کنند. دانسته‌های ما در پایان این سال بیشتر از این خواهد شد؛ چون آزمایشی در مقیاسی بزرگ در حال انجام است و نتایج آن می‌تواند ما را به جواب سؤالمان نزدیک‌تر کند.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید