انتشار این مقاله


آیا مصرف قرص‌های ضدبارداری می‌تواند موجب بروز نقص‌های مادرزادی در نوزادان شود؟

به نظر نمی‌رسد مصرف قرص‌های ضدبارداری در دوران اولیۀ بارداری، باعث افزایش خطر ابتلا به نقایص مادرزادی شود.

به نظر نمی‌رسد مصرف قرص‌های ضدبارداری در دوران اولیۀ بارداری، باعث افزایش خطر ابتلا به نقایص مادرزادی شود.

در حالی که نتایج حاصل از برخی تحقیقات، حاکی از وجود ارتباط میان مصرف قرص‌های ضدبارداری در اواخر دوران بارداری، و افزایش احتمال کم‌وزن بودن نوزاد هنگام تولد، زایمان زودرس یا ناهنجاری‌های مادرزادی مجاری ادراری-تناسلی هستند، تجربۀ بالینی از این فرضیه‌ها را پشتیبانی نمی‌کند.

در مجموع قرص‌های ضدبارداری احتمال بارداری و خطر لانه‌گزینی‌های نابه‌جا و بارداری خارج‌رحمی – که عمدتاً در لوله‌ها فالوپ بین تخمدان‌ها و رحم دیده می‌شوند – را کاهش می‌دهند. اما پیش از بارداری، مصرف داروهای ضدبارداری که صرفاً حاوی پروژسترون هستند، احتمال بارداری نابه‌جا (اکتوپیک) را افزایش می‌دهد.

به نظر مصرف قرص‌های ضدبارداری در مراحل ابتدایی بارداری، تاثیری در افزایش خطر ابتلا به نقایص مادرزادی ندارد، اما مصرف قرص‌های Minipllهای صرفاً حاوی پروژسترون (Progestin-only)، احتمال بارداری نابه‌جا (اکتوپیک) را افزایش می‌دهد.

اگر مشکوک به بارداری هستید، صرفاً برای احتیاط تست بارداری خانگی دهید. اگر آزمون بارداری مثبت باشد، مصرف قرص‌های ضدبارداری را متوقف کنید. اگر انجام این تست در منزل امکان‌پذیر نیست، تا زمان کسب اطمینان (تائید یا رد بارداری) مصرف قرص‌های ضدبارداری را متوقف کرده و سایر روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده کنید.


مقالۀ مرتبط: پیشگیری از بارداری


اگر پیش از اطلاع از بارداری، از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کردید، با پزشک خود مشورت کنید، اما مطمئن باشید که خطر بسیار پائینی نوزاد را تهدید می‌کند.

محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید