انتشار این مقاله


انتخاب درمان‌های جایگزین برای سرطان خطر مرگ شما را دوبرابر می‌کند!

آیا فرد مبتلا به سرطان می‌تواند درمان‌های رایج را کنار بگذارد و از درمان‌های جایگزین استفاده کند؟

مطالعه‌ی اسکایل جانسون و همکاران نشان می‌دهد، افرادی که از درمان‌های جایگزین به جای درمان‌های رایج استفاده می‌کنند بیشتر در معرض خطر مرگ قرار دارند.آن‌ها ۲۸۱ فرد مبتلا به انواعی از سرطا‌ن‌ها شامل سرطان ریه، سینه، پروستات و کلورکتال را انتخاب کردند که از درمان‌های جایگزین استفاده کرده و درمان‌های رایجی مثل شیمی درمانی، پرتو درمانی و جراحی را کنار گذاشته‌اند. جانسون نمی‌داند هر یک از این افراد دقیقا چه درمان جایگزینی را انتخاب کرده‌است اما این درمان‌های طیف وسیعی از گیاهان دارویی تا سنگ‌ها و کریستال‌هایی که برخی مردم شفا بخشی آن‌ها را باور دارند، شامل می‌شوند.


مقاله مرتبط: راهى جدید برای درمان سرطان


بیش از دو برابر احتمال مرگ

محققان پس از بررسی وضعیت سلامتی این افراد، نتایج را با نتایج مربوط به ۵۶۰ بیمار دیگر که  از نظر سن، نژاد و نوع بیماری با این افراد مشابه بودند اما تحت درمان‌های رایج قرار گرفته بودند؛ مقایسه کردند. محققان دریافتند که بعد از گذشت ۵ سال از تشخیص بیماری افرادی که درمان‌های جایگزین را دریافت کرده‌اند؛ دو و نیم برابر بیشتر از گروه دریافت کننده درمان‌های متعارف، فوت کرده‌اند. نکته مورد توجه این است که درمورد سرطان‌های مختلف تفاوت وجود دارد، به عنوان مثال سرطان پروستات برای تبدیل شدن به یک تهدید مهم برای حیات فرد به بیش از ۵ سال زمان نیاز دارد.

در بین افراد مبتلا به سرطان سینه، ۴۱ درصد از آن‌هایی که درمان‌های متعارف را دریافت کرده اند بیش از ۵ سال زنده ماندند اما با توجه به ۵.۶۸ برابر شدن خطر مرگ در افرادی که درمان‌های جایگزین را دریافت کرده‌اند، تنها ۲۰ در صد از آن‌ها بیش از ۵ سال زنده ماندند.

در مورد سرطان کولورکتال نیز ۷۹ درصد از افراد دریافت کننده درمان‌های متعارف بیش از ۵ سال زندگی کردند، این درحالی است که تنها ۳۳ درصد از افراد دریافت کننده درمان‌های جایگزین توانستند بیش از ۵ سال زندگی کنند.

درمان ثانویه

جانسون معتقد است دلیل زنده ماندن برخی از افراد دریافت کننده درمان‌های جایگزین، درمان ثانویه است؛ به این معنا که این افراد با مشاهده پیشرفت بیماری در نهایت درمان‌های معمول را در پیش گرفته‎اند اما اطلاعاتی از این درمان‌ها در دسترس محققان قرار نگرفته است.

جانسون اظهار می‌کند افرادی که درمان‌های جایگزین را امتحان می‌کنند اغلب ثروتمند و تحصیل کرده هستند زیرا بیمه‌های درمانی از درمان‌های جایگزین نامتعارف حمایت نمی‌کنند، درست است که رژیم‌های غذایی و گیاهان دارویی هزینه چندانی در پی ندارد اما برخی دیگر از درمان‌های جایگزین مثل تهیه سنگ‌ها و کریستال‌ها هزینه‌ای بسیار زیاد و بیشتر از هزینه‌ی لازم برای درمان‌های رایج را به دنبال دارد.


مقاله مرتبط: عوارض شیمی‌درمانی


فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید