انتشار این مقاله


پروتئینی که از DNA انسان محافظت می‌کند کشف شد

دانشمندان موفق به کشف پروتئینی در جانوری مقاوم (tardigrade) شده‌اند که می‌تواند از DNA انسان در مقابل پرتوهای مضر محافظت کند.

جانوران تاردیگرید کندرو یا تنبل! (Tardigrade یا water bear) ارگانیسم‌هایی میکروسکوپی هستند که می‌توانند در شرایط سختی چون وضعیت قطب جنوب و بی‌اکسیژنی فضا زنده بمانند. آن‌ها آنقدر جان‌سخت‌اند که دانشمندان ژاپنی گروهی از آن‌ها را به مدت ۳۰ سال منجمد کرده بودند که در نهایت دو نمونه را توانستند احیا کنند. برای درک تأثیرناپذیری این موجودات کوچک، گروهی دیگر از محققان نگاهی نزدیک‌تر به ماده‌ی ژنتیک آن‌ها داشته‌اند و با نقشه‌یابی کامل ژنوم یکی از گونه‌های مخصوص و مقاوم آن (Ramazzottius varieornatus) پروتئینی را پیدا کردند که از تحریک‌پذیری DNAها ممانعت به عمل می‌آورد. نکته‌ی مهم این جاست؛ این پروتئین‌ها می‌توانند درانسان‌ها نیز استفاده شوند.

مطالعه‌ی پروسه‌ی درون سلول‌های tardigrade زمانی آسان‌تر است که ژنوم جانور به سلول یک پستاندار منتقل شود؛ بنابراین محققان کشت سلول‌های انسانی را طوری ترتیب دادند تا قسمتی از سازمان‌دهی سلول tardigrade در سلول انسانی اتفاق بیافتد و بخشی که مقاومت بالای جانور مدیون وجود آن است مشخص شود.

همانگونه که دانشمندان ژاپنی در نشریه‌ی معتبر Nature شرح داده‌اند، گروه نمونه‌ای از ماده‌ی ژنتیک انسان را در معرض اشعه‌ی X قرار داده و شاهد صدمه به آن بوده‌اند ولی وقتی به برخی از آن‌ها این قابلیت اضافه شد تا پروتئین مورد نظر را بسازند، میزان آسیب آن‌ها در مقایسه با DNAهایی که محافظتی از آن‌ها صورت نمی‌گرفت به نصف کاهش یافت. علاوه بر این، سلول‌هایی که محافظت شده بودند توانایی تولید مثل خود را حفظ کردند. همانند همه‌ی تحقیقات ویژه، هنوز زود است که بخواهیم درباره‌ی چگونگی استفاده از این تکنولوژی برای درمان، پیشگیری و یا هرگونه قدرتمندسازی گونه‌ی خود (!) صحبت کنیم ولی دانشمندان بر این باورند که کشف شمار بیشتری از این پروتئین‌ها و ابزارهای کاربردی بیشتر در گرو انجام تحقیقات آینده است.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (2)
    1. با عرض سلام خدمت کاربر گرامی؛

      تمامی مطالب وبسایت VirtualDr با لینک دقیق به منبع اصلی منتشر می‌شوند؛ با این‌حال پس از تغییر رابط کاربری وبسایت، مشکلی در زمینه‌ی نمایش منابع مقالاتی که پیش از تاریخ فروردین ۹۸ منتشر شده‌اند به‌وجود آمده است. در حال رفع این مشکل هستیم.

      منبع مقاله‌ای که مطالعه کردید:
      https://engt.co/2JMBVeu

دیدگاهتان را بنویسید