انتشار این مقاله


عجیب‌ترین وضعیت‌های آب‌وهوایی

آسمان هم‌اکنون صاف است. ولی وای به روزی که آن روی خود را نشان دهد!

همۀ ما باد، باران و رعدوبرق را به عنوان وضعیت‌های آب‌وهوایی معمول، پذیرفته‌ایم. ولی آیا می‌دانستید که همان الگوهای ثابتی که به ما در پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوا کمک می‌کنند، می‌توانند به بروز پدیده‌های عجیب، وحشتناک و حتی اسرارآمیز بینجامند؟ در ادامه، نگاهی خواهیم داشت به تعدادی از عجیب‌ترین وضعیت‌های آب‌وهوایی که تا کنون ثبت شده است.

دیوارشکن

گردبادی به عرض یک مایل (!) در سال ۲۰۱۱ جاپلین، میزوری (Joplin, Missouri) را در هم کوفته، و خانه‌ها را به تلی از الوار تبدیل نمود. ولی در این بین، اثری جالب توجه نیز از خود بر جای گذاشت. این تورنادوی سهمگین، با سرعتی بالغ بر ۲۰۰ مایل بر ساعت (حدود ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت) توانسته بود پایه‌های یک صندلی را داخل دیوار یک فروشگاه فرو ببرد، به طوری که صندلی با زاویۀ صفر درجه نسبت به خط افق، روی دیوار جاخوش کرده بود.

باران قورباغه

تنورۀ دریایی (Waterspout) – نوعی ستون پیچندمانند از آب – اجسام را هم می‌تواند در خود بمکد. در سال ۲۰۰۵، یکی از همین ستون‌های آبی، شماری قورباغه را از زیستگاه آبی‌شان در خود مکید و بر سر ساکنین شهری در صربستان – به نام Odzaci – خالی نمود.

باران خون

در سال ۲۰۱۳، بارانی آجری‌رنگ یکی از ایالات ساحلی هندوستان، کرالا (Kerala)، را سرخ‌پوش کرد. علت این پدیده نیز انتقال تعداد زیادی از هاگ نوعی جلبک از اقیانوس به ابرها تعیین شد، که توسط بادهای بسیار قدرتمند صورت گرفته بود. این پدیدۀ نه‌چندان‌نادر از جمله وضعیت‌های ترسناک آب‌وهوایی است.

باگ‌نادو

عکاسی در سال ۲۰۱۴ تصویری از یک ستون ۱۰۰۰ فوتی (۳۰۵ متر) از حشرات (احتمالاً ملخ) را در ویلا فرانکا دِ شیرای پرتغال (Vila Franca de Xira) ثبت نمود. بادهای پیچندۀ کوچک می‌توانند مگس‌ها را با خود همراه سازند، ولی باگ‌نادوهای (ترکیب Bug + Tornado) بزرگ یا حاصل خطای دید بوده و یا اصلاً پدیدۀ آب‌وهوایی نیستند، بلکه فقط توده‌ای بزرگ از حشرات‌اند.

کاغند

این یکی را دیگر نشنیده بودید، نه؟ کاغند حاصل ترکیب کاغذ و توفند بوده و هیچ‌گونه وجهۀ علمی نیز ندارد. گاهی اوقات پیچندها (همان تورنادوی خودمان) می‌توانند کاغذ و سایر اشیای سبک‌وزن را تا ارتفاع ۲۰ هزار پایی (۶ کیلومتر) در هوا بالا برده و به جایی دیگر منتقل کند. دورترین رکورد ثبت‌شده نیز در سال ۱۹۱۵ رخ داد؛ که در آن یک کاغند (!) چکی را ۲۰۰ مایل در هوا جابه‌جا نمود و از کانزاس به نبراسکا انتقال داد.

تگرگ غول‌آسا

ویوین، داکوتای جنوبی (Vivian, South Dakota) در سال ۲۰۱۰ میزبان تگرگی سهمگین بود. یکی از این توپ‌های یخی به وزن ۲ پوند (۹۰۰ گرم) رکورد ایالات متحده را جابه‌جا کرد. این گلوله‌های عظیم یخی که در ابتدا در حد و اندازۀ تیله بودند، آن‌قدر در هوا به این سو و آن سو کشیده شده بودند که به مرور لایه‌های اضافی از یخ آن‌ها را فراگرفته و سنگ‌هایی غول‌آسا پدید آورده بود.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید