انتشار این مقاله


۶ معضل ساده که قلبتان را نابود می‌کند!

همه ما میدانیم که نداشتن رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی باعث بروز مشکلات قلبی می شود، ولی گاها بیماری قلبی کمتر خود را نشان می دهند.این مشکلات در عین بی ربط بودن به قلب، بیماری های قلبی جدی ایجاد کنند. ۱) افسردگی ودرگیری های ذهنی در سال ۲۰۱۲ طی یک پژوهش از افرادی که افسرگی […]

همه ما میدانیم که نداشتن رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی باعث بروز مشکلات قلبی می شود، ولی گاها بیماری قلبی کمتر خود را نشان می دهند.این مشکلات در عین بی ربط بودن به قلب، بیماری های قلبی جدی ایجاد کنند.

۱) افسردگی ودرگیری های ذهنی

در سال ۲۰۱۲ طی یک پژوهش از افرادی که افسرگی خفیف داشتند؛ به طوریکه فکر می کردند نیاز به دکتر ندارند؛ صورت گرفت دریافتند که احتمال ایجاد مشکلات قلبی در این افراد ۲۹% بیشتر از سایر افراد است. مشخصا درجه های بالاتر افسردگی این احتمال را دو چندان خواهد کرد.

اما چرا؟ افسردگی و استرس ناشی از کار روزانه، دعوا با همسر یا حتی ترافیک باعث افزایش هورمون کورتیزول می شود که ان هم به نوبه خود باعث افزایش فشار خون ودر دراز مدت بروز بیماری قلبی می گردد. هم چنین افسردگی میل به ورزش و تغدیه مناسب را از بین می‌برد که در نهایت به مسدود شدن رگ ها میانجامد.

۲) عدم رعایت سلامت دهان و دندان

استفاده از نخ دندان شاید کاری بیهوده به نظر بیاید ولی تحقیقات نشان میدهد که دندان های تمیز و سفید باعث می‌شود قلبتان بهتر کار کند!

وقتی دهان شما بوی نامطبوعی دارد یا دندان‌هایتان نامرتب یا جرم گرفته است ویا مشکل عفونی لثه دارید، باکتری ها سر از سیستم جریان خون بدن شما در می‌آورند و به تدریج راه خود را به دریچه های قلب پیدا می کنند. باکتری مورد نظر می‌تواند در آنجا رشد کرده و با ایجاد فشار بر آن‌ها باعث پارگی دریچه‌ها شوند. این مکانیسم که اندوکاردیتیس (endocarditis) نام دارد، به شدت سلامت قلب را تهدید می‌کند.

۳) ایبوپروفن و استامینافین

وقتی یک سردرد می‌تواند روز مارا خراب کند، پناه بردن به داروهای NSADs مثل ایبوپروفن و ناپروکسن می‌تواند قلب مارا نابود کند! استفاده بی رویه از این ترکیبات در دراز مدت ریسک بروز سکته قلبی را افزایش می‌دهد. اما استفاده به میزان توصیه شده پزشک یا دوز نوشته شده روی دارو بلا مانع است.

۴) سیگار های الکتریکی

سیگار های الکتریکی از سال ۲۰۰۴  که به بازار آمدند، به محبوبیت رسیدند. علی رغم تبلیغاتی که بی ضرر بودن آن‌ها را نشان می‌داد، طبق تحقیقات به عمل آمده، استفاده مداوم و بی‌رویه آن همانند خود سیگار اثرات جبران ناپذیری روی قلب دارد. با اینکه سیگارهای الکتریکی می‌توانند برای افرادی که می‌خواهند سیگار را ترک کنند مفید باشد، اما سایر افراد غیر سیگاری که از نیکوتین دار بودن اینگونه سیگارها مطلع نیستند وصرفا برای تفریح از آن استفاده کرده وخودرا گرفتار مشکلات قلبی و ریوی می کنند.

۵) جابجایی در داخل شهر

پشت ترافیک ماندن علیرغم دیر رسیدن و الودگی صوتی مشکلات قلبی به همراه دارد. با انجام پژوهشی بر روی چند کارمند که فاصله تا محل کارمتفاوتی داشتند، مشاهده شد که کارمندانی که فاصله محل سکونت تا محل کارشان بیشتر از۳۰ مایل است، احتمال چاقی و ابتلا به بیماری قلبی بیشتری دارند. این افراد هم چنین با تحمل ترافیک، دچار اضطراب می‌شوند یا به دلیل نداشتن فرصت کافی برای خوردن صبحانه و استفاده از فست فود‌ها، بیشتر در معرض بیماری قلبی و عروقی قرار دارند. توصیه می‌شود این افراد میان وعده ها و غذای سالمی را از شب برای خود آماده کنند تا از بروز این مشکلات پیشگیری شود.

۶) بیکاری

مطالعات برروی ۱۳۰۰۰ میانسال بیکار، نشانگر تهدید جدی بر سلامت قلب و اعصاب این افراد است. ریسک سکته مغزی در افرادی که شغل خود را برای بار چندم از دست داده اند ۲۲% الی ۶۹% بیشتر از سایر افراد دارای شغل است. به زبان دیگر، کسانی که چهاربار یا بیشتر شغل خودرا از دست داده‌اند، به دلیل نداشتن اعتماد به نفس کافی و امید به زندگی کم و میزان استرس بالا، به اندازه افراد دیابتی یا افراد دارای فشار خون بالا در معرض سکته قلبی هستند!

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید