انتشار این مقاله


آسیب ناخن در طول شیمی‌درمانی

نحوه‌ی مراقبت از ناخن‌ها در طول شیمی‌درمانی را در این مقاله بخوانید. حتی قبل از تشخیص، بیشتر بیماران سرطانی تاثیر شیمی‌درمانی بر مغز، ریزش مو و حالت تهوع را شنیده‌اند. اما فکر می‌کنم که تعداد کمی از افراد متوجه شده‌اند که برخی از داروهای شیمی‌درمانی و سایر درمان‌ها چه هزینه‌ای برای دستان آن‌ها دارد. وقتی […]

نحوه‌ی مراقبت از ناخن‌ها در طول شیمی‌درمانی را در این مقاله بخوانید.

حتی قبل از تشخیص، بیشتر بیماران سرطانی تاثیر شیمی‌درمانی بر مغز، ریزش مو و حالت تهوع را شنیده‌اند. اما فکر می‌کنم که تعداد کمی از افراد متوجه شده‌اند که برخی از داروهای شیمی‌درمانی و سایر درمان‌ها چه هزینه‌ای برای دستان آن‌ها دارد.

وقتی که برای سرطان پستان تحت شیمی‌درمانی بودم، ناخنم به تدریج نازک تر و نازک تر شد. سپس آنها شروع به ناهموار شدن و در نهایت شروع به ریختن کردند: لایه های ناخنم در اطراف پوسته پوسته شدند.

با توجه به مزایای شیمی‌درمانی برای حفظ زندگی، بسیاری از افراد مشکلات ناخن را یک عارضه جانبی جدی در نظر نمی‌گیرند. اما من متوجه شدم که ناخن‌های رو به نابودی من به شدت آزاردهنده هستند. فکر کنید چند بار از دستان‌تان هر روز استفاده می‌کنید و سپس تصور کنید که ناخن‌هایتان دائما در حال شکستن هستند یا همان طور که برای بعضی‌ها اتفاق می‌افتد از جا و بستر خود جدا شده‌اند. گاهی ناخن‌ها رنگی یا تیره می‌شوند. در دیگر مواقع، ناخن‌ها ممکن است مخطط شوند. گاهی اوقات نوک انگشتان در طول شیمی‌درمانی تحریک می‌شوند و خون‌ریزی می‌کنند. این عوارض جانبی ممکن است به مدت طولانی بعد از درمان ادامه یابد. می‌توانید مقالات مفصلی را در مورد این مشکلات در سایت‌های مختلف پیدا کنید.

در ادامه به ذکر نکاتی که می‌توانند به شما در غلبه بر این عارضۀ جانبی آزاردهنده و مزاحم کمک کنند، می‌پردازیم:

• دست های خود را به خوبی و همیشه مرطوب نگه دارید، خشکی بیش از حد در طول شیمی‌درمانی یکی از دلایلی است که ناخن در طول شیمی‌درمانی آسیب می‌بینند.

• برای جلوگیری از عفونت و مشکلات دیگر، ناخن‌ها را کوتاه و تمیز نگه دارید.

• زدن ژلاتین به ناخن‌ها و یا خوردن مقدار زیادی ژلاتین (مانند ژل O) ممکن است باعث تقویت ناخن‌ها شود.

• هنگام شستن ظروف و یا انجام کار فیزیکی دیگر، حتما دستکش بپوشید.

• هرگز قسمت‌هایی را که تغییر رنگ داده‌اند، لکه دار شده یا ناهموار باشند، سوهان نزنید.

• اگر ناخن شما شروع به جدا شدن از بستر ناخن یا شروع به خونریزی کرده است تیم پزشکی خود را در جریان این موضوع قرار دهید.

• به جای برش دادن، کوتیکول‌ها (پوستک) را به جای خود و عقب فشار دهید.

• بسیاری از کارشناسان در شیمی‌درمانی عدم استفاده از لاک ناخن را توصیه می‌کنند، اما اگر لازم باشد، مطمئن شوید که لاک ناخنی را استفاده کنید که حاوی فرمالدئید نمی‌باشد. هرگز از ناخن مصنوعی استفاده نکنید.

زهرا کریمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید