انتشار این مقاله


درمان قلب‎های آسیب دیده بوسیله سلول‌های خود ترمیمی

تحقیقات جدید روش بالقوه‌ای را برای تحریک سلول‌های آسیب‌دیدۀ قلب جهت خودترمیمی کشف کرده است.

تحقیقات جدید روش بالقوه‌ای را برای تحریک سلول‌های آسیب‌دیدۀ قلب جهت خودترمیمی کشف کرده است. این کشف می‌تواند موجب کشف روش‌های درمانی پیشگام برای بیماری‌های قلبی شود. برای اولین بار محققین ncRNA‌هایی (RNAهای غیر کد کننده) را کشف کرده‌اند که ژن‌های کنترل کننده ترمیم و بازسازی در سلول‌های قلبی را تنظیم می‌کنند. این RNA جدید که محققان آن را “Singheart” نام‌گذاری کرده‌اند ممکن است در آینده برای درمان نارسایی قلبی مورد هدف قرار گیرد. این کشف حاصل کار مشترک موسسه ژنوم A*STAR سنگاپور (GIS) و سیستم ملی دانشگاه بهداشت (NUHS) است و در Nature Communications منتشر شده است.

یک سلول قلب موش با دو هسته (آبی) و RNAهای Singheart (قرمز)

بر خلاف بسیاری از سلول‌های بدن انسان، سلول‌های قلبی توانایی بازسازی و ترمیم خود را ندارند و این موجب می‌شود حمله قلبی و نارسایی قلبی شدید و ناتوان‌کننده باشد. بیماری‌های قلبی عروقی (CVD) یکی از علل اصلی مرگ در سراسر جهان است به طوری که مرگ‌ومیر حدود ۱۷/۷ میلیون نفر در سال ۲۰۱۵ ناشی از CVD بوده است. همچنین CVD نزدیک به ۳۰ درصد از کل مرگ‌ومیر در سنگاپور، در سال ۲۰۱۵، را تشکیل می‌دهد.

در این پروژه، محققان از تکنولوژی تک‌سلولی برای کشف الگوهای بیان ژن در قلب سالم و بیمار استفاده کردند. گروه کشف کردند که زیرمجموعه منحصربه‌فردی از سلول‌های قلبی در قلب بیمار برنامه‌های ژنی مربوط به تقسیم سلولی را فعال می‌کنند، بدین ترتیب توانستند بیان ژن‌های هتروژنیک را برای اولین بار در سلول‌های قلب بیمار کشف کنند. علاوه بر آن آن‌ها “ترمز”هایی را کشف کردند که مانع تقسیم و ترمیم سلول‌های قلبی می‌شود. هدف قرار دادن این ترمزها می‌‌تواند به ترمیم و بازسازی سلول‌های قلبی کمک کند.

پروفسور روگر فو۱، نویسنده ارشد مقاله، توضیح می‌دهد:

همیشه یک سوء ظن وجود داشته است که قلب کلیدی برای توانایی بهبود، ترمیم و بازسازی خود دارد. اما به نظر می رسد که این توانایی به محض اینکه قلب از مرحله رشد خود می‌گذرد مسدود می شود. یافته های ما نشان می‌دهد اگر این مانع از بین برود قلب می‌تواند خود را ترمیم کند.

طبق گفته پروفسور فو برخلاف زخم‌های پوستی که اثر زخم از بین می‌رود و پوست جدیدی روی آن رشد می‌کند، قلب توانایی ترمیم خود را ندارد و زخم‌های ایجاد شده در آن دائمی و مشکل‌ساز هستند. اگر بتوان قلب را همانند پوست برای ترمیم خود تحریک کرد عواقب حملات قلبی برای همیشه از بین خواهند رفت.

پروفسور مارک ریچارد۲ گفت:

این تحقیق جدید گامی مهم در جهت ایجاد پتانسیل بازسازی کامل برای قلب است و در نهایت می تواند به درمان موثرتر بیماری‌های قلبی منجر شود. بیماری قلبی یکی از سخت‌ترین بیماری‌ها در سنگاپور است و سرمایه‌گذاری‌های شدیدی برای ممکن کردن چنین یافته‌هایی نیاز است.

این تلاش تحقیقاتی بین نهادی پایه‎ای قوی برای مطالعات قلبی آینده است. مهم‌تر از همه، کشف موانعی که در روند خود ترمیمی سلول‌های قلب قرار دارد ما رابه پیدا کردن درمانی برای بزرگ‌ترین قاتل جهان، یک قدم نزدیک‌تر می‌کند.


مقاله مرتبط: این ۵ تست برای پیش‌بینی خطر بیماری قلبی بهتر عمل می‌کند


۱.Roger Foo

۲.Mark Richards

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید