انتشار این مقاله


آیا قهوه روی درک مزه‌ها تأثیرگذار است؟

ممکن است این نوشیدنی محبوب روی کیفیت درک طعم سایر غذاها در طول روز، اثر بگذارد.

قهوه بیشتر از هر نوشیدنی دیگری مورد مطالعه قرار گرفته، و روزی نیست که حداقل یک مقاله با مضمون “قهوه، درمان سرطان” و “قهوه، عامل سرطان” منتشر نشود. ولی خیلی از دانشمندان هستند که هیچ‌گونه نظری در رابطه با سایر تأثیرات قهوه ندارند. در حقیقت، ممکن است این نوشیدنی محبوب روی کیفیت درک طعم سایر غذاها در طول روز، اثر بگذارد.

با این که قهوه یکی از پرمصرف‌ترین مخدرهاست؛ ولی تا کنون مطالعۀ چندانی با تمرکز بر تأثیرات کافئین موجود در آن روی حس چشایی صورت نگرفته است.
پیش‌تر، گروهی از محققین دانشگاه کورنل (Cornell) گزارش کرده بودند آدنوزین (Adenosine) – ترکیبی که از سوی کافئین مهار می‌شود – دارای تعدادی گیرنده بر روی جوانه‌های چشایی موش می‌باشد. آن‌ها در ادامه مطالعه‌ای بر روی انسان‌ها ترتیب داده، و مشاهده نمودند که کافئین، نه تنها درک شیرینی شکر موجود در خود قهوه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه تأثیراتی را نیز روی در شیرینی سایر غذاها اعمال می‌کند. جالب‌تر آن که این مطالعه، اثرات  کافئین بر سطح هوشیاری را نیز زیر سوال برده است.

۱۰۷ نفر داوطلب در این مطالعه حضور داشتند. نیمی از داوطلبین در روز اول، قهوۀ شیرین‌شدۀ بدون کافئین دریافت نمودند؛ که در ادامه جهت کنترل مقدار کافئین، این ترکیب به نوشیدنی این گروه اضافه گردید. گروه دیگر نیز قهوۀ شیرین‌شدۀ بدون کافئین کینین‌دار (Quinine) دریافت نمودند؛ کینین جهت القای مزۀ تلخ کافئین به نوشیدنی این گروه اضافه شده بود. هیچ یک از دو گروه، از نوع نوشیدنی دریافتی اطلاع نداشتند و در جلسۀ بعدی نیز نوشیدنی گروه دیگر را دریافت نمودند.
در ادامه، از داوطلبین خواسته شد تعدادی غذا را – که شامل هر پنج طعم اصلی می‌‎شد – بچشند.

نتایج

  • بر اساس گزارش داوطلبین، نوشیدنی بدون کافئینی که در ادامه کافئین‌دار شده بود، شیرینی کم‌تری نسبت به فنجان کینین‌دار داشت و حتی شکری که در ادامه – به منظور تست مزه‌ها – دریافت نموده بودند نیز از این قضیه مستثنی نبود.
    این مسئله احتمالاً از کافئین و در پی مهارسازی گیرنده‌های آدنوزین مغز و جوانه‌های چشایی، ناشی شده است. این بدین معنی است که اگر شیرینی‌جات را با قهوه میل کنید، درک خفیف‌تری از شیرینی خواهید داشت.
  • از آن‌جایی که تعداد داوطلبین شرکت‌کننده در آزمایش، قابل توجه بود، محققان بر آن شدند تا اثرات نوشیدنی کافئین‌دار و بدون کافئین را بر روی سطح هوشیاری آزمودنی‌ها، بررسی کنند. جالب است که هر دو گروه، افزایش نسبتاً برابری را در سطح هوشیاری‌شان گزارش نمودند. ممکن است این پدیده ناشی از “اثر دارونما” و یا “شرطی‌سازی ساده” باشد؛ بدین مفهوم که شما عادت نموده‌اید پس از مصرف کافئین افزایش محسوسی را در سطح هوشیاری تجربه نمایید؛ از همین رو، حتی در صورت عدم وجود کافئین در قهوه، باز هم چنین اثری مشاهده خواهد شد.

Journal of Food Science


توجه: مطالعۀ فوق محدودیت‌هایی نیز دارد. برای مثال، بیش از سه‌چهارم آزمودنی‌ها زن بوده و زیر ۴۰ سال سن داشتند. به علاوه، فاکتورهایی نظیر اضطراب، که می‌توانند به طور بالقوه بر روی گیرنده‌های آدنوزین اثر داشته باشند؛ در مطالعۀ فوق کنترل نشده‌اند.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید