انتشار این مقاله


برنده شدن در قرعه‌کشی

امیدوار نباشید! فهمیدن این که جایزه‌ی بزرگ ۷۰۰ میلیون دلاری Powerball را برنده شدید، حس خیلی خوبی به نظر می رسد.

امیدوار نباشید! فهمیدن اینکه جایزهی بزرگ ۷۰۰ میلیون دلاری Powerball را برنده شدید، حس خیلی خوبی به نظر می‌رسد.

مجموع پول پرداختی منهای عوارض سود در حدود ۲۹۳ میلیون دلار برای شرکت در بازی است که با توجه به جایی که شما زندگی می‌کنید، متفاوت است. با تقسیم آن بر دو یا سه قسمت در صورت چند برنده‌ای بودن، بازهم پول زیادی است.
خرید بلیط ممکن است تصمیم مالی منطقی نباشد، اما شما باید تصور کنید که با برنده شدن حتی یک تکه از آن پول، فوق العاده شاد خواهیدشد… درست است؟

اگر شما در حال حاضر خوشحال نیستید، پیروزی در قرعه کشی در واقع ممکن است در بلندمدت تفاوتی ایجاد نکند.

روان‌شناسی غلتیدن در تپه پول 

برخی تحقیقات جذاب در مورد روان‌شناسی قرعه‌کشی‌ها وجود دارد. مطالعات نشان داده است که مردم مجبور به خرید بلیط شده‌اند، زیرا ما زمان زیادی را صرف فکر به این که نمی‌توانیم برنده شویم می‌کنیم و دلایلی برای خودمان جور می‌کنیم که می‌توانیم برنده شویم.
همچنین برخی تحقیقات نشان داده است که تمایل به بازی لوتو (نوعی قمار) ممکن است در میان افرادی با درآمد پایین‌تر بیش‌تر باشد، چون امیدوارند از شرایط مالی دشوار فرار کنند. اما شاید جالب توجه باشد، تحقیقات نشان می‌دهد که پیروزی در لوتو باعث شادی طولانی مدت مردم نمی‌شود. با این حال، بر خلاف افسانه‌های محبوب، به نظر نمی‌رسد که باعث علاقه‌مندی بیش‌تر در مردم، برای صرف هزینه‌های پراکنده‌ای که باعث شکسته شدن و نارضایتی آن‌ها بوده، شوند.

برندگان اغلب گزارش می‌کنند که بعد از این اتفاق همان‌قدر خوش‌حال هستند که قبل از برنده شدن بودند. یک مطالعه کلاسیک در سال ۱۹۷۸ در مقایسه ۲۲ برنده لتو با ۲۲ عضو گروه شاهد (که هیچ پولی نمی‌گیرند) و ۲۹ نفر که در تصادفات فلج شده بودند، انجام گرفت. به طور کلی، برندگان قرعه کشی گزارش دادند که شادتر از افرادی که یک عضو و یا هر چهار عضو خود را از دست داده‌اند هستند. گروه شاهد (که چیزی برنده نشده بودند) هم تفاوت قابل توجهی از برندگان لوتو نداشتند. در حالی که، برندگان لوتو حداقل لذت از آن‌چه محققان به نام “لذت‌های خدایی” نام می‌برند، داشتند. (جنبه‌های لذت بخش از زندگی روزمره مانند خوردن صبحانه و یا صحبت با یک دوست)
محققان شگفت‌زده شدند که برندگان لوتو از کسانی که چیزی برنده نشده بودند، شادتر نیستند. هم‌چنین قربانیان حوادث گزارش دادند که بالاتر از حد متوسط ​​(۲.۵) بودند.
به طور کلی، پیروزی در قرعه‌کشی، شادمانی را افزایش نمی‌دهد، و برخلاف تصور مردم، یک تصادف فاجعه‌بار، مردم را آن‌طور که تصور می‌رود، ناراحت نمی‌کند. همان‌طور که Melissa Dahl در Science of Us اشاره کرد، اين چيزي است که نويسندگان درباره سخت شدن لذت بردن از زندگی بعد از برنده شدن، می‌نویسند:

در نهایت، هیجان برنده شدن در قرعه کشی، از بین می‌رود. اگر همه چیز به اندازه ای که از ابتدای تجربیات گذشته دور مورد قضاوت قرار گیرد، به تدریج حتی مثبت‌ترین رویدادها هم تأثیری نخواهد گذاشت چون با خط پایه برای اتفاقات خوب، با برنده شدن در قرعه کشی مورد قضاوت قرار می گیرد. بنابراین، برندهای قرعه کشی به لذت‌های اضافی که توسط ثروت جدید آنها امکان‌پذیر شده، عادت می‌کنند، این لذت‌ها باید به شدت کم‌تر تجربه شوند و دیگر نباید به سطح عمومی شادی آن‌ها تأثیر بگذارند. 

سازگاری وابسته به لذت

اگر چه تجزیه و تحلیل ۱۹۷۸ یک مطالعه کوچک بود، مطالعه سال ۲۰۰۸ درباره برندگان قرعه‌کشی هلندی نتایج مشابهی را گزارش کرد. این نویسندگان دریافتند افرادی که درآمد بیشتری کسب کرده اند شادتر شده‌اند (چیزی که روان‌شناسان پیدا کرده اند درست است فقط به یک آستانه درآمد خاص)، اما برنده شدن در قرعه کشی خانواده ها را شادتر نمی کند!
مفهوم بازی در این‌جا “سازگاری وابسته به لذت” نامیده می‌شود. دیده شده که مردم پس از وقایعی که ما فرض می‌کنیم تا حدودی بر احساس ما تأثیر می‌گذارند، به نوعی «نقطه پایانی» خوشبختی می‌رسند.
Robert Puff روانشناس در Psychology Today نوشت:

بعضی از ما ترموستات خود را برای خوشحالی تنظیم می‌کنیم و برخی برای افسردگی. در عین حال، برخی هم در میانه قرار دارند. “هنگامی که یک رویداد مهم را تجربه می‌کنیم، میثلا در قرعه‌کشی برنده شویم و یا فلج شویم، ترموستات ما ممکن است به طور موازی به سمت بالا یا پایین حرکت کند، اما در طول زمان، به حالت معمولی باز می گردد.

با این وجود، چیزهایی وجود دارد که ما می‌توانیم برای تأثیر بر شادی خودمان، از جمله ایجاد روابط قوی، گذراندن وقت و پول در تجربیات سرگرم‌کننده و تمرین انجام دهیم. شاید برنده خوش شانس لوتو بتواند ثروت جدید خود را به این اهداف اختصاص دهد. اما برنده شدن به نظر نمی‌رسد به اندازه کافی برای افزایش شادی در بلند مدت تأثیرگذار باشد.
با این حال، بسیار سرگرم‌کننده است که تصور کنیم که با این پول چه کار می‌توان کرد! (بهترین دلیل روانی که روان‌شناسان معتقدند باعث شرکت در لوتو می‌شود.)


مقالات مرتبط: ۱۰ روش قوی برای ایجاد حس خوش‌بختی در خود

                       راز شادی چیست؟


نگین فرونچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید