انتشار این مقاله


تشخیص سرطان با استفاده از مولکول‌‌های قند

دانشمندان دانشگاه وزبرگ، مولکول شکر پیچیده ای سنتز کرده‌اند که اختصاصا به تومور پروتئین گالکتین-۱ متصل می‎شود.

دانشمندان دانشگاه ورزبرگ، مولکول قند پیچیده ای سنتز کرده اند که اختصاصا به تومور پروتئین گالکتین-۱ متصل می‎شود. این فرآیند می‌تواند به تشخیص تومور‌ها در مراحل اولیه کمک کند و با تومور‌ها به روشی هدفمند مبارزه کند.

گالکتین‌ها خانواده ای از پروتئین‌ها هستند که در سال‌های اخیر به عنوان منبع معتبری برای تحقیقات سرطان تبدیل شده اند. گالکتین-۱ نماینده این خانواده از پروتئین‌ها است. این پروتئین بر روی سطح سلول‌های انسان یا سلول‌های تومور می‌نشیند. این موضوع، پروتئین گالکتین را به هدفی عالی برای تشخیص و درمان تبدیل کرده است.


مقاله مرتبط: تشخیص سرطان، آسان تر از همیشه!


پروفسور جورگن سیبل (Jürgen Seibel) از موسسه Organic Chemistry در دانشگاه Julius-Maximilians ورزبرگ باواریا واقع در آلمان می‌گوید:

در بین بقیه چیز‌ها، گالکتین-۱ سلول‌های تومور را از دید سیستم ایمنی مخفی نگه می‌دارد.

مطالعات اخیر نشان داده‌اند که وقتی جلوی گالکتین-۱ گرفته شود، دستگاه ایمنی قادر به تشخیص تومور و حمله به آن با استفاده از سلول‌های T می‌شود.

همانند یک فضاپیما، مولکول پیچیده قند (بصورت رنگی در شکل مشخص شده) دقیقا بر روی تومور پروتئین گالکتین-۱ که در اینجا بشکل سنگ آسمانی سیاه و سفید دیده می‌شود، می‌نشیند.

مولکول قند با قایلیت اتصال

جای تعجب نیست که گالکتین-۱ به تمرکز اصلی تحقیقات تبدیل شده است. سیبل (Seibel) و همکارش دکتر کلمنز گریم (Clemens Grimm) به قسمت خاصی از این پروتئین (دامنه تشخیص کربوهیدرات) علاقه‌مند هستند. همانگونه که دانشمندان در ژورنال ChemBioChem آن‌ها هم اکنون مولکول قند پیچیده‌ای طراحی کرده‌اند که کاملا در این دامنه جا می‌گیرید.

سیبل می‌گوید:

ما مولکول قند را بطور مثال به خشابی مجهز کردیم، تا آن را به رنگ فلوئورسنت یا دارو متصل کنیم. به علاوه، دانشمندان اتصال مولکولشان به گالکتین-۱ با تجزیه ساختاری اشعه ایکس با کیفیت بالا را توصیف کرده‌اند.

کلمنز گریم (Clemens Grimm) می‌گوید:

یافته‌های ما می‌توانند به رشد گیرنده‌های پروتئین ۱-گالکتین که باهم شباهت‌های زیادی دارند و دارو‌های جدید، کمک کنند.

تست سریع گالکتین-۱ در حال انجام است

اکنون دانشمندان JMU در حال کار کردن بر روی یک تست سریع برای بررسی گالکتین-۱ هستند. این تست برای تشخیص زودهنگام تومور‌هایی مثل نوروبلاستوما طراحی شده است. تیم سیبل در آینده مایلند مولکول‌های قند را به نوعی از سیستم شاتل توسعه بدهند که به عوامل دارویی اجازه می‌دهد که مستقیما به تومور‌ها منتقل شوند.

یاسمن شریفیان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید