انتشار این مقاله


نقش ژن‌ها در پاسخ ایمنی به واکسن آنفولانزا

دانشمندان موفق به شناسایی چندین ژن و خوشه ژنی شده‌اند که به نظر می‌رسد با پاسخ ایمنی به واکسن آنفولانزا در ارتباط باشند.

دانشمندان موفق به شناسایی چندین ژن و خوشۀ ژنی شده‌اند که به نظر می‌رسد با پاسخ ایمنی به واکسن آنفولانزا در ارتباط باشند.

محققان دانشگاه ییل و همکارانشان در یک کنسرسیوم مشترک تحقیقاتی چندین ژن و خوشه ژنی را شناسایی کرده‌اند که با پاسخ ایمنی به واکسیناسیون آنفولانزا در ارتباط است. این یافته‌ها چشم‌اندازی را پیش روی ما قرار می‌دهد که در آینده بتوان با استفاده از مشخصات ژنی هر شخص پاسخ او را به واکسن آنفولانزا پیش‌بینی کرد.


مقاله مرتبط: چگونه واکسن آنفولانزا می‌تواند از حملات قلبی جلوگیری کند؟


واکسیناسیون بهترین راه محافظت در برابر آنفولانزا است گرچه تأثیر آن در افراد مختلف متفاوت است؛ برای یافتن نقش ژن‌ها در پاسخ ایمنی به واکسن، پژوهشگران دانشگاه ییل و همکاران آن‌ها از اطلاعاتی که از حدود ۵۰۰ فرد به دست آمده بود استفاده کردند که از این افراد پیش و پس از واکسیناسیون نمونه خون گرفته شده بود.
با تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده، تیم تحقیقاتی چندین نشانه از ارتباط ژن یا ژن‌هایی با پاسخ قوی‌تر با واکسن آنفولانزا یافت. این پاسخ به وسیله افزایش پادتن‌ها در خون مشخص می‌شد.


مقاله مرتبط: هپاتیت خودایمنی


روث مونتگمری (Ruth Montgomery) دانشیار دانشگاه ییل و از نویسندگان پژوهش می‌گوید:

ما می‌توانستیم در همان ابتدا ژن‌ها را شناسایی کنیم که به وسیله آن می‌شد پیش‌بینی کرد که افراد چه پاسخی به واکسیناسیون خواهند داد.

محققان همچنین متوجه شدند در حالی که پاسخ ایمنی قوی این ژن‌ها در بزرگسالان زیر سی‌ و پنج سال قابل پیش‌بینی است، همین ژن‌ها در بزرگسالان بالای شصت سال پاسخ قدرتمندی ارائه نمی‌دادند؛ مونتگمری در یادداشت‌های خود ذکر کرده است که:

یافته دیگر ما این است که ژن‌هایی که در پاسخ ایمنی شرکت دارند، در افراد جوان و مسن متفاوت هستند.

استیون کلین اشتاین (Steven Kleinstein) دانشیار دانشگاه ییل می‌گوید:

به طور شگفت‌آوری ما متوجه شدیم که خط مقدم مبارزه با بیماری هم از لحاظ ژنی و هم از لحاظ اندازه؛ که با سن افراد نسبت عکس دارد. این یافته‌ها دید جدیدی نسبت به فرآیند پاسخ به واکسن‌ها ارائه می‌دهند. همچنین می‌توانند به محققان کمک کنند تا پاسخ را در افراد پیش‌بینی کرده و راهکارهایی برای بهبود عملکرد واکسن‌ها در پیش گیرند.

تجزیه و تحلیل محققان بر اساس اطلاعاتی که از پروژه کنسرسیوم ایمونولوژی انسان (HIPC) و مرکز ایمونولوژی انسان (CHI) به دست آمده بود، انجام شده بود که اطلاعات این منابع شامل افرادی با مناطق جغرافیایی متفاوت و فصل واکسیناسیون متفاوت است

امید برومندی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید