انتشار این مقاله


هنگام خوابگردی هیچ دردی حس نمی‌شود!

برای اولین بار یک پدیده بیهوشی همراه با خوابگردی گزارش شده است.

مطالعه جدید درمورد کسانیکه در خواب راه می‌روند پارادوکس جالبی را پیدا کرده است: اگرچه خوابگردها هنگام بیداری نسبت به سردرد و میگرن مستعدتر هستند اما هنگام دوره‎های خوابگردی حتی اگر دچار آسیب یا جراحت شده باشند هیچگونه دردی را احساس نمی‌کنند.

نتایج، پس از تعدیل کردن فاکتورهایی مانند بیخوابی و افسردگی، نشان می‌دهد کسانیکه در خواب راه می‌روند چهار برابر بیشتر از بقیه دچار سردرد و ۱۰برابر بیشتر از بقیه مبتلا به میگرن می‌شوند. بین خوابگردهایی که حداقل دچار یک آسیب هنگام خوابگردی شده بودند، ۷۹ درصد هنگام دوره خوابگردی هیچ دردی را درک نکردند که این عامل باعث می‌شد با وجود آسیب زدن به خودشان همچنان در خواب باشند.


مقاله‌ی مرتبط: آیا یادگیری در خواب امکان‌پذیر است؟!


دکتر رگیس لوپز۱، روانپزشک و متخصص طب خواب، گفت:

شگفت‌انگیزترین نتیجه ما عدم درک احساس درد در طول دوره‌های خوابگردی است. برای اولین بار ما گزارش می‌کنیم که یک پدیده بیهوشی همراه با خوابگردی وجود دارد.

لوپز و همکارانش یک مطالعه مقطعی از یک گروه ۱۰۰ نفری سالم و یک گروه ۱۰۰ نفری که دچار خوابگردی بودند، طراحی کردند. گروه ۱۰۰ نفری مبتلا به خوابگردی شامل ۵۵ مرد و ۴۵ زن بود که به طور متوسط ۳۰ سال سن داشتند. شکایت از درد در طول روز از طریق سوالات کلینیکی و گزاراشات شخصی سنجیده شدند که همراه با ارزیابی میزان سردرد در طول زندگی و ویژگی‌های سردرد بود.

۴۷ نفر از خوابگردان حداقل یک مورد آسیب را هنگام دوره‌های خوابگردی گزارش کردند.تنها ۱۰ نفر گزارش کردند که به دلیل درد ناگهان از خواب بیدار شدند، ۳۷ نفر بقیه هیچ دردی در طول دوره خوابگردی درک نکردند اما بعدا هنگام شب یا در روز احساس درد داشتند.

برای مثال یکی از بیماران پس از پریدن از پنجره طبقه پنجم هنگام خوابگردی شکستگی‌های شدیدی را متحمل شد اما تا زمان بیدار شدن، هنگام شب، هیچ دردی را حس نکرده بود. بیمار دیگری هنگام خوابگردی از پشت‌بام خانه بالا رفته و با افتادن به زمین پای خود را شکسته بود، اما تا صبح از خواب بیدار نشده بود.

لوپز گفت:

نتایج ما ممکن است به درک مکانیسم دوره‌های خوابگردی کمک کند. فرضیه ما این است که حالت جدا از هم برانگیختگی ممکن است ترکیب خواب و بیداری، آگاهی و درک حس درد را تغییر دهد.


۱.Regis Lopez

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید