انتشار این مقاله


مصرف متامفتامین‌ها خطر سکته‌ی مغزی را افزایش می‌دهد

مصرف متامفتامین‌ها ممکن است خطر سکته‌ی مغزی در بین جوانان را افزایش دهد. مصرف متامفتامین بیش‌تر به نوعی از سکته‌ی مغزی که باعث خونریزی در مغز می‌شود، سکته‌ی هموراژیک، ارتباط داده می شود. سکته‌ی هموراژیک مخالف سکته‌ی ایسکمیک که در اثر لخته ی خون ایجاد می شود، است. علاوه بر این سکته در بین مصرف‌کننده‌های […]

مصرف متامفتامین‌ها ممکن است خطر سکته‌ی مغزی در بین جوانان را افزایش دهد. مصرف متامفتامین بیش‌تر به نوعی از سکته‌ی مغزی که باعث خونریزی در مغز می‌شود، سکته‌ی هموراژیک، ارتباط داده می شود. سکته‌ی هموراژیک مخالف سکته‌ی ایسکمیک که در اثر لخته ی خون ایجاد می شود، است.
علاوه بر این سکته در بین مصرف‌کننده‌های جوان متامفتامین‌ها بیش از سکته در بین جوانان غیر مصرف کننده، مرگبارتر است. طبق گفته‌ی محققان مصرف در حال افزایش متامفتامین‌ها در سراسر جهان باعث نگرانی است.

محققان در ژورنال نورورلوژی نوشتند:

“با افزایش مصرف متامفتامین‌ها، خصوصاً فرم‌های قوی‌تر، بیماری‌ها و آسیب‌های مرتبط با متامفتامین‌ها در بین جوانان نیز افزایش می‌یابد.”

طبق گفته‌ی محققان در قرون اخیر مشاهده شده است که سوء مصرف متامفتامین‌ها باعث افزایش آمار سکته بین جوانان می‌شود.

در پژوهشی، محققان اطلاعاتی را از ۷۷ گزارش در گذشته مبنی بر ارتباط بین مصرف متامفتامین‌ها و سکته در افراد زیر ۴۵ سال بررسی کردند. این داده‌ها شامل اطلاعات فقط یک فرد مشخص یا تعدادی بیمار یا اطلاعات گروه‌های بزرگ‌تر شامل افرادی که به صورت غیرقانونی دارو مصرف می‌کردند یا قبلا سکته کرده بودند، بود.
طبق گفته‌ی محققان به طور کلی گزارش‌ها ارتباطی بین مصرف متامفتامین‌ها و سکته، خصوصاً سکته‌ی هموراژیک، نشان می‌دادند. برای مثال یک تحقیق که ۳میلیون بیمار که در بیمارستان‌های تگزاس درمان شده بودند را بررسی کرده بود، نشان داد که جوانانی که سوء مصرف آمفتامین‌ها (شامل متامفتامین‌ها) داشتند، در مقایسه با جوانانی که این نوع دارو را مصرف نمی‌کردند، ۵ برابر بیشتر احتمال سکته ی هموراژیک داشتند.


مقالات مرتبط: سکته مغزی هموراژیک


علاوه بر این محققان ۹۸ مورد از جوانانی که سکته کرده بودند و متامفتامین مصرف می‌کردند را بررسی کردند.از بین این سکته ها ۸۰% آن ها هموراژیک بودند.این خیلی بیشتر از نرخ سکته‌ی هموراژیک در بین جمعیت عمومی افراد زیر ۴۵ سال است.

براساس تحقیق تقریبا یک سوم مصرف‌کنندگان جوان که یک سکته‌ی هموراژیک را تجربه کرده‌اند در اثر این سکته جان خود را از دست داده‌اند. این نیز خیلی بیشتر از نرخ مرگ و میر در جمعیت عمومی جوانانی که یک سکته را تجربه کرده‌اند، که حدود ۳%است، می‌باشد.

سکته‌ی هموراژیک با ناهنجاری‌های عروقی مثل فشار خون بالا و واسکولیت (التهاب عروق خونی) ارتباط دارد. طبق گفته‌ی محققان مصرف مکرر متامفتامین‌ها فشار خون را در افرادی که ابتدا فشار خون نرمال نیز داشتند، افزایش داد. جوانانی که متامفتامین مصرف می‌کنند و پزشکانی که آن‌ها را معالجه می‌کنند باید از خطر افزایش یافته‌ی سکته‌ی مغزی وابسته به این دارو آگاه باشند. همچنین مصرف‌کنندگان باید از نشانه‌های هشداردهنده‌ی اولیه‌ی سکته‌ی مغزی نیز آگاه باشند. بعضی از مصرف‌کنندگان نشانه‌هایی مانند سردرد، مشکلات زبان و گفتار، مشکلات بینایی که ممکن است در ابتدا موقت باشند ولی بعد‌ها پیش‌بینی‌کننده‌ی یک سکته‌ی کامل باشد، را  تجربه می‌کنند.


مقاله‌ی مرتبط: فشار خون بالا (پرفشاری خون)    


محققان می‌گویند:

خطر افزایش‌یافته‌ی سکته‌ی هموراژیک خصوصاً برای جوانانی که ممکن است متامفتامین مصرف کنند و جوامع آن‌ها باید برجسته شود. این کار ممکن است آن ها را برای کمک گرفنن و درمان شدن برای مصرف این دارو تشویق کند.

گلناز راهوار


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید