انتشار این مقاله


چرا قهوه باید جزئی از رژیم غذایی روزانه باشد؟

فنجان قهوه ای که شما درهنگام صبح مصرف می کنید تنها چند میلی گرم کافئین نیست! در ادامه اختصارا اثرات شگفت انگیز دومین نوشیدنی محبوب دنیا را مورد بررسی قرار می‌دهیم. تا کنون هیچ اثر منفی ای برای مصرف روزانه ی ۳ تا ۵ فنجان قهوه اثبات نشده است! میریام نسلون؛ متخصص تغدیه دانشگاه تافتس افزایش هوشیاری […]

فنجان قهوه ای که شما درهنگام صبح مصرف می کنید تنها چند میلی گرم کافئین نیست! در ادامه اختصارا اثرات شگفت انگیز دومین نوشیدنی محبوب دنیا را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تا کنون هیچ اثر منفی ای برای مصرف روزانه ی ۳ تا ۵ فنجان قهوه اثبات نشده است!
میریام نسلون؛ متخصص تغدیه دانشگاه تافتس

افزایش هوشیاری و بهبود فعالیت های مغزی

مهم ترین ترکیب شیمیایی موجود در قهوه کافئین است که به عنوان محرک ملایم سیستم عصبی مرکزی عمل میکند. این ترکیب تقریبا در ۶۰ گونه ی گیاهی شناخته شده یافت می شود که دانه های کاکائو، برگ های چای و دانه های قهوه شناخته شده ترین آنهاست. تحقیقات وسیع انجام شده در این زمینه مهم ترین اثرات کافئین را افزایش هوشیاری و توجه نشان داده است. این ماده در برخی افراد ممکن است سبب به هم خوردن الگوی خواب شود.

کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲

نگرانی هایی در زمینه ی تاثیر نوشیدن قهوه بر افزایش فشار خون و سطح انسولین وجود دارد که هنوز اثبات نشده اند. اما نظر برخی محققان در این زمینه برخلاف ادعای بالاست چرا که احتمال رابطه ای مثبت بین مصرف قهوه و سطح انسولین وجود دارد و می تواند باعث افزایش غلظت انسولین در حالت ناشتا شود.

کمک به افزایش آستانه ی تحمل و تسهیل فعالیت های فیزیکی:
قهوه در زمان کوتاهی  با افزایش قند خون میتواند پیش از ورزش کردن مورد استفاده قرار گیرد.طبق نتایج تحقیق، قهوه به طور مستقیم باعث افزایش ظرفیت اکسیژن نمی شود اما می تواند با افزایش تحمل، ظرفیت زمان ورزش کردن را افزایش دهد.

نقش حفاظتی برای کبد

تعدادی از تحقیقات انجام شده در این زمینه مرتبا نشان داده اند که مصرف کنندگان قهوه نسبت به کسانی که این ماده را در رژیم غذایی خود ندارند با خطر کمتری در زمینه ی ابتلا به بیماری های کبدی مواجه اند. درواقع کافئین میتواند نقشی مقابل الکل را در حفاظت از کبد ایفا کند.

جلوگیری از ابتلا به افسردگی

با وجود نتایج گوناگون و گاه متضاد در این زمینه، احتمال وجود رابطه ی عکس مصرف طولانی مدت کافئین و ابتلا به افسردگی وجود دارد.
کافئین با اثر بر گیرنده های مغزی باعث جلوگیری از پاسخ آنها به موقعیت های تنش زا می شود در نتیجه احنمال ایجاد پاسخ هایی مانند روحیه ی بد یا افسردگی کاهش می یابد.
در تحقیقاتی که در ایالت متحده روی ۸۰۰زن انجام گرفت،مشخص شد کسانی که روزانه ۴فنجان یا بیشتر قهوه مصرف می کنند پایین ترین ریسک ابتلا به افسردگی را دارند.

تنظیم میزان کلسترول

cafestol و kahweol مواد آلی هستند که در روغن طبیعی قهوه ی فیلترنشده  یافت می شوند.تحقیقات نشان داده است که مصرف بالای این ترکیبات باعث تنظیم میزان کلسترول شود.
برخی تحقیقات نیز نشان داده اند برخی ترکیبات موجود در قهوه می توانند به پیشگیری از برخی سرطان ها نیز کمک کنند؛ هرچند به تحقیقات گسترده تری در زمینه ی ارتباط قهوه با کاهش خطر ابتلا به سرطان نیاز است.

خواص آنتی اکسیدانی قهوه

ترکیات مختلفی مانند ملانوئید و اسیدهای کلروژنیک که باعث خنثی کردن اکسیدان ها می شوند و ترکیباتی نظیر ان-متیل پیریدینوم که فعالیت سیستم ایمنی را افزایش می دهند تا کنون در قهوه شناسایی شده اند.

با وجود اثرات ذکرشده در بالا، مصرف قهوه همچنان با بحث زیادی همراه است. چنان که عده ای باور دارند می تواند باعث ایجاد استرس شده یا عوارضی جانبی روی فشارخون داشته باشد اما چیزی که با قطعیت می توان پذیرفت برتری آن نسبت به بسیاری از نوشیدنی ها مانند انواع سودا، انواع نوشیدنی های گازدار و آبمیوه های مصنوعی است.

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *