انتشار این مقاله


مقابله با بیماری‌های قلبی با مصرف شکلات تلخ

شکلات تلخ غنی شده با روغن زیتون خام اضافی با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ارتباط دارد.

بر اساس یک تحقیق ارائه شده در کنگره‌ی ESC، شکلات تلخ غنی‌شده با روغن زیتون خام اضافی با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط دارد. سرگروه نویسندگان، دکتر Rossella Di Stefano  متخصص قلب در دانشگاه Pisa در ایتالیا، می‌گوید:

“یک رژیم سالم باید خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد؛ میوه‌ها و سبزیجات اثرات محافظت‌کننده‌ی خود را از طریق پلی‌فنول‌های گیاهی، که در کاکائو، روغن زیتون و سیب یافت می‌شوند، اعمال می‌کنند. تحقیقات یافته‌اند که سیب قرمز ایتالیایی پانایا (panaia) مقادیر بسیار بالایی از پلی‌فنول‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها  دارد.”


مقاله‌ی مرتبط: ویژگی‌های یک رژیم غذایی سالم


این مطالعه ارتباط بین مصرف شکلات تلخ غنی‌شده با روغن زیتون خام اضافی یا سیب قرمز پانایا، با پیشرفت آترواسکلروز در افراد سالم دارای فاکتورهای خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را آزمایش کرد. مطالعه ی تصادفی شامل ۲۶ داوطلب (۱۴ مرد و ۱۲ زن) دارای حداقل ۳ عدد از فاکتورهای خطر بیماری‌های قلبی عروقی (مصرف سیگار، فشار خون بالا، سابقه‌ی خانوادگی بیماری‌های قلبی عروقی، دیس‌لیپیدمی) بودند که روزانه ۴ گرم شکلات تلخ به مدت ۲۸ روز دریافت می‌کردند. برای ۱۴ روز متوالی شکلات شامل ۱۰% روغن زیتون خام اضافی و برای ۱۴ روز متوالی دیگر شامل ۲.۵% سیب قرمز پانایا بود. این دو نوع شکلات با ترتیب تصادفی به داوطلبانه داده شدند.


مقالات مرتبط: سیگار در هر حالت مضر است


پیشرفت آترواسکلروزیس توسط تغییرات متابولیک (مقادیر کارنیتین و هیپ اورات)، پروفایل چربی، فشار خون و مقادیر سلول‌های اندوتلیال پیشگام (EPCs) در جریان، سنجیده می شد. EPCها برای ترمیم عروق و حفاظت از عملکرد اندوتلیال حیاتی هستند.

نمونه‌های ادرار و خون در ابتدا و بعد از مداخلات جمع آوری شدند. نمونه‌های ادرار توسط اسپکتروسکوپی پروتون هسته‌ای مغناطیسی رزونانسی برای متابولیت‌های اندوژن آنالیز شدند. مقادیر EPCهای در جریان توسط جریان سیتومتری سنجیده شدند. سیگار کشیدن، شاخص توده‌ی بدن ، فشار خون، گلایسمیا و پروفایل چربی نیز در نظر گرفته شد.

پس از ۲۸ روز محققان یافتند که مصرف شکلات غنی شده با روغن زیتون، با افزایش قابل توجه مقدار سلول‌های EPC و کاهش کراتینین و هیپ اورات ارتباط دارد (در مقایسه با ابتدا و پس از مصرف شکلات غنی شده با سیب قرمز پانیا). شکلات غنی شده با روغن زیتون  باعث افزایش قابل ملاحظه‌ی HDL و کاهش فشار خون در مقایسه با ابتدا می‌شود. با مصرف شکلات غنی‌شده با سیب، یک افزایش کم اهمیت در میزان تری گلیسیرید وجود داشت. دکتر Di Stefano می‌گوید:

“ما پی بردیم که مصرف تکه‌های کوچک شکلات تلخ با پلی‌فنول‌های طبیعی اضافه شده از روغن زیتون خام اضافی باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. طبق مطالعه‌ی ما روغن زیتون خام اضافی می‌تواند به حفاظت از سلول‌های ترمیم کننده EPC کمک می‌کند.”

گلناز راهوار


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید