انتشار این مقاله


ترن هوایی به دفع سنگ کلیه کمک می‌کند!

پزشکان راهی نامتعارف برای خلاص شدن از دست سنگ‌های کلیه پیدا کرده‌اند ولی باری انجام این روش باید بلیط شهربازی تهیه کنید! محققان می‌گویند که وقتی سوار ترن هوایی می‌شوبد، این کار می‌تواند مسیر خروج سنگ‌های کلیوی را تسهیل کند. سنگ‌های کلیه جرم‌های سختی از مواد معدنی می‌باشند که در کلیه شکل می‌گیرند؛ از ذراتی […]

پزشکان راهی نامتعارف برای خلاص شدن از دست سنگ‌های کلیه پیدا کرده‌اند ولی باری انجام این روش باید بلیط شهربازی تهیه کنید!

5375312محققان می‌گویند که وقتی سوار ترن هوایی می‌شوبد، این کار می‌تواند مسیر خروج سنگ‌های کلیوی را تسهیل کند. سنگ‌های کلیه جرم‌های سختی از مواد معدنی می‌باشند که در کلیه شکل می‌گیرند؛ از ذراتی به اندازه‌ی دانه‌های شن گرفته تا به اندازه‌ی توپ گلف! بیمارانی که از این سنگ‌ها دارند همیشه نیازمند درمان نیستند؛ چون این امکان وجود دارد که این سنگ‌ها از راه طبیعی از کلیه دفع شوند ولی پروسه‌ی دفع این سنگ‌ها واقعاً دردآور است. سنگ باید از کلیه توسط حالب به مثانه برود و سپس از طریق میزراه از بدن خارج شود.

این تحقیق که دیروز در ژورنال  American Osteopathic Association منتشر شده گزارش می‌دهد که برخی از بیماران از دفع سنگ کلیه‌ی خود بعد از تجربه‌ی ترن هوایی در دیزنی ورلدِ فلوریدا خبر می‌دهند! برای نمونه مثلاً مردی به پزشکان گفته که پس از ۳ بار سوار شدن به ترن هوایی سنگ کلیه‌ی خود را دفع کرده است. مطالعه‌ی این پدیده نیازمند کمی نبوغ از طرف محققان بود. برای این کار یک مدل سه بعدی از کلیه تهیه شد تا اثر مسافرت با ترن هوایی روی آن بررسی شود که البته در یک کوله پشتی حمل می‌شد.

در هنگام انجام آزمایش ۳ سنگ کلیه و کمی ادرار درون کلیه‌ی طراحی شده تعبیه شد. اندازه‌ی سنگ‌ها نیز متفاوت بود؛ کوچک ۴.۵ میلی‌متر مکعب، متوسط ۱۳.۵ میلی‌متر مکعب و بزرگ ۶۴.۶ میلی‌متر مکعب.

آن‌ها این مدل را ۲۰ بار روی ترن هوایی مورد نظر سوار کرده و سنگ‌ها را در موقعیت‌های مختلفی از این مدل امتحان کردند؛ برای مثال سنگ بزرگ در سه موقعیت فوقانی، میانی و تحتانی مورد آزمایش قرار گرفت.

تنها جنبه‌ای که محققان نتوانستند اثر آن را بررسی کنند مکانی بود که شخص باید برای نشستن انتخاب می‌کرد. برای این مشکل این کار به صورت تصادفی انجام شد. ولی مکان نشستن مهم است؛ وقتی آزمایش در واگن‌های پشتی انجام می‌شد، سنگ‌ها بدون در نظر گرفتن اینکه چه اندازه‌ای داشتند یا در کجا قرار گرفته بودند، در ۶۴% مواقع عبور می‌کردند. ولی هنگامی که آزمایش در واگن‌های جلویی تکرار می‌شد، این احتمال به ۱۷% می‌رسید.

سوار ترن هوایی شدن پس از تجربه‌ی روشی درمانی مثل لیتوتریپسی از بزرگ و مشکل‌ساز شدن سنگ‌ها می‌تواند جلوگیری کند. در این روش با استفاده از امواج فراصوت سنگ‌ها به قطعات کوچک‌تری خرد می‌شوند.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید