انتشار این مقاله


ارتباط اولین سنگ کلیوی با بیماری‌های کبدی

نفرولوژیست‌های Mayo clinic از ارتباط بین سازنده‌های سنگ کلیه و بیماری‌های مزمن کلیوی رونمایی کردند. بر اساس این تحقیق کاهش عملکرد کلیه می‌تواند به تشکیل سنگ کلیه منجر شود. در این تحقیق ۳۸۴ نفر که دارای کلیه سنگ‌ساز هستند تا سه ماه پس از مشاهده‌ی اولین سنگ کلیوی بررسی شدند. این گروه در مقایسه با گروه […]

نفرولوژیست‌های Mayo clinic از ارتباط بین سازنده‌های سنگ کلیه و بیماری‌های مزمن کلیوی رونمایی کردند. بر اساس این تحقیق کاهش عملکرد کلیه می‌تواند به تشکیل سنگ کلیه منجر شود.
در این تحقیق ۳۸۴ نفر که دارای کلیه سنگ‌ساز هستند تا سه ماه پس از مشاهده‌ی اولین سنگ کلیوی بررسی شدند. این گروه در مقایسه با گروه شاهد دارای سطح بالاتری از سیستئین C و پروتئین‌های اوره‌ای بودند که هر دو از نشانگر‌های بیماری‌های کلیوی هستند.
حتی بعد از تنظیم فاکتورهای خطرناک، مانند مواد اوره‌ای، فشار خون و چاقی، هنوز کسانی که دارای سنگ کلیه بودند دچار اختلال عملکرد در کلیه بودند. این به ما کمک می‌کند تا آثار بلند مدت سنگ‌های کلیوی را بهتر بفهمیم.
سنگ‌های کلیوی ۷ درصد بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهند، و این رقم در حال افزایش است. با این‌که پیش از این، تحقیقات بسیاری به رابطه سنگ‌های کلیوی و عملکرد کلیه پرداخته بودند، اما در هیچ‌کدام به کاهش فعالیت بلافاصله پس از اولین سنگ کلیوی اشاره‌ای نشده بود.‌
سنگ‌های کلیوی کوچک، سخت و حاوی مواد معدنی می‌توانند منجر به درد شدید، تهوع، و ناراحتی در ادرار کردن شوند. هرچند که افزایش احتمال ابتلا به بیماری مزمن کلیوی از آثار بلند مدت آن محسوب می‌شود.
این تحقیق نشان داد که آثار سنگ‌های کلیوی بیشتر از ناراحتی و درد است. جلوگیری از تشکیل سنگ کلیوی برای سلامت کلیه بسیار مفید است.

Avatar


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید