انتشار این مقاله


تحقیقات تایید می‌کند ورزش در دوران بارداری برای سلامت مادر و کودک مفید است

آیا ورزش کردن مادر در دوران بارداری برای سلامت او و کودکش مفید است؟

محققان اسپانیایی شک و تردید‌ در مورد ورزش در دوران بارداری را برطرف ساختند. تحقیق آن‌ها نشان می‌دهد بارداری زمان مناسبی برای اتخاذ سبک زندگی سالم است حتی اگر مادر پیش از این فعالیت ورزشی نداشته باشد. مزایای ورزش برای سلامت مادر و جنین روشن است. افزایش وزن بیش‌از‌‌حد، پره اکلامپسی، دیابت حاملگی، عمل سزارین، درد کمر و بی‌اختیاری ادرار از نتایج سبک زندگی ناسالم در دوران حاملگی است.

محققان دانشگاه کامیلو خوزه سل (UCJC) در مطالعه‌ای حرکات ورزشی مناسب در دوران بارداری را ارزیابی و حرکات مفید‌تر را معرفی کردند، این مقاله در مجله‌ی انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد. María Perales نویسنده‌ی اصلی این مقاله و کارشناس دپارتمان فعالیت‌های جسمانی و علوم ورزشی بیان می‌کند:

درصد زنان بارداری که به توصیه ها در خصوص ورزش عمل می‌کنند بسیار کم است چون مطمئن نیستند کدام حرکت مفید است کدام مضر؟  با اين وجود يك مطالعه‌ی جدید با ارائه‌ی شواهد قوی تایید می‌کند حرکات ورزشی سبک در دوران بارداری برای مادر و کودک مفید است و خطری ندارد.


مقاله مرتبط: فواید ورزش در دوران بارداری


فواید:

جلوگیری از افزایش بیش از اندازه‌ی وزن (عامل کلیدی در انتقال چاقی بین نسل‌ها)، کاهش احتمال ماکروزومی شدن بچه (نوزادانی با وزن بالای ۴ کیلوگرم)،جلوگیری از پره‌اکلامپسی و دیابت حاملگی، کاهش نیاز به عمل سزارین، کم شدن درهای کمر، لگن و بی‌اختیاری ادرار. علاوه بر این‌ها، احتمال تولد نوزاد زود‌رس، کم‌وزنی هنگام تولد یا ضربان غیر‌طبیعی قلب کاهش می‌یابد، با توجه به این‌که مادر هیچ‌گونه معاینات پزشکی برای حرکات ورزشی دریافت نکرده است.

Perales اظهار می‌کند

تمرینات توصیه شده در مقاله‌ی ما هم برای زنان سالم باردار مناسب است هم برای زنان بی‌تحرک قبل از باردار شدن چرا‌که قبل از بارداری زمان مناسبی برای تغییر سبک زندگی و حرکت به سوی زندگی سالم‌تر است، هم‌چنین برای زنانی که از نظر اضافه وزن ، چاقی، دیابت حاملگی یا فشار خون مزمن در خطر هستند .

کدام تمرین ورزشی توصیه می‌شود؟

طبق توصیه‌های کالج پزشکان متخصص زنان و مامایی آمریکا (ACOG)، مطالعه‌ی جدید الگو‌هایی برای فعالیت بدنی ارائه می‌کند که در طول دوره‌‌ی بارداردی مفید هستند و هم‌چنین حرکاتی که برای جنین خطرناک است و نباید انجام شود. کارشناسان با توجه به نوع تمرین ورزشی، مدت زمان و تکرار هفتگی، تعیین می‌کنند سه تا چهار روز در هفته فعالیت ورزشی لازم است به گونه‌ای که در هر جلسه ترکیبی از تمرینات هوازی و قدرتی به مدت ۴۵ تا ۶۵ دقیقه انجام شود. شدت حرکات همیشه بایستی میانه باشد. البته باید برای هر زن به طور جداگانه بررسی شود و در طول جلسه کنترل شود. حرکات فیزیکی را می‌توان از هفته‌ی ۹‌ام تا ۱۲‌ام (بعد از اولین معاینه‌ی مادر) آغاز کرد و تا هفته ی ۳۸‌ام یا ۳۹‌ام ادامه داد.


مقاله مرتیط: رژیم غذایی خوب و ورزش در بارداری، می‌تواند خطر سزارین را کم کند


در دوره‌ی بارداری اغلب ورزش‌هایی نظیر پیلاتس و یوگا توصیه می‌شوند، این ورزش‌ها به بهبود سلامت روان و کاهش درد کمک می‌کنند. در دوره‌های ورزشی باید از تشدید فعالیت دوری کرد(۹۰ درصد حداکثر ضدبان قلب). احتمال ابتلا به هیپوترمی، کم‌آبی یا کاهش جریان خون رحمی سلامت جنین را تهدید می‌کنند. به طور مشابه پیاده‌روی طولانی، وزنه‌ی سنگین، تمرینات انقباض ایزومتریک، جهش، تمرینات شدید، تمریبناتی مانند سقوط یا حرکات کششی هنگام به کمر خوابیدن باید موقتا تعطیل شوند.

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *