انتشار این مقاله


یوئینگ سارکوما در کودکان و نوجوانان

یوئینگ سارکوما بافت استخوان و بافت های اطراف آن را مورد حمله قرار می دهد و علائمی مانند درد ،تورم و تب از خود برجای میگذارد.

یوئینگ سارکوما (Ewing Sarcoma) دسته ای از گروهی از سرطان‌هاست که استخوان‌ها و بافت نرم اطراف آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. سرطان زمانی بروز می‌یابد که سلول‌های سالم تغییریافته، بصورت غیر قابل کنترل رشد کرده و توده‌ای به نام تومور تشکیل دهند. یک تومور می‌تواند سرطانی یا خوش‌خیم باشد. تومور سرطانی، بدخیم است یعنی می تواند رشد کند و در جاهای دیگر بدن پخش شود. تومور خوش‌خیم می تواند رشد کند اما گسترش نمی‌یابد.


مقاله مرتبط: تومورهای ستون‌فقرات


بسته به نوع، یوئینگ سارکوما در جاهای مختلف گسترش می‌یابد:

  • استخوان: یوئنیگ سارکوما بیشتر در پا، لگن، دنده، بازو و ستون فقرات گسترش می‌یابد.
  • بافت نرم: سابقا در گروه خانواده‌ی تومورهای سارکوم یوئینگ (Ewing Sarcoma Family of Tumors) گنجانده شده؛ یوئینگ سارکوما نوعی تومور است که می تواند در بافت نرم بیرون از استخوان رشد پیدا کند. این تومور معمولا در ران، لگن، ستون فقرات، دیواره قفسه سینه و یا پاها یافت می‌شود.
    اصطلاحات قدیمی‌تر، از جمله تومور بدوی خارجی نورواکتودرمال (Peripheral Primitive Neuroectodermal Tumor)، تومور آسکین (Askin Tumor، یوئینگ سارکومای قفسه سینه) و یوئینگ سارکومای خارج استخوانی (Extraosseous Ewing Sarcoma) (غالبا در خانواده‌ی تومور های سارکوم یوئینگ گنجانده می شود) ،به این نوع از تومور یکسان مربوط می‌شود.

علائم و نشانه‌ها

کودکان و نوجوانان مبتلا به یوئنگ سارکوما ممکن است علائم و نشانه‌های زیر را تجربه کرده باشند. بعضی اوقات افراد مبتلا به یوئینگ سارکوما هیچ کدام از این نشانه ها را ندارند یا حتی دلیل این نشانه ها می تواند چیز دیگری باشد نه سرطان.

  • سفتی، درد، ورم یا نازکی در استخوان یا بافت احاطه کننده استخوان. حدود ۸۵ درصد کودکان و نوجوانان مبتلا به سارکوم یوئینگ درد دارند؛ دردی که می آید و برمی گردد و در شب شدت آن کاهش می‌یابد.
  • برجستگی در نزدیکی سطح پوست که ممکن است موقع لمس گرم و نرم حس شود.
  • تب مداوم
  • شکستگی استخوان بدون ایجاد جراحت: توموری که رشد می‌کند می تواند باعث ضعف و شکنندگی استخوان شود.

اگر نگران این تغییرات در فرزندانتان هستید با پزشک صحبت کنید. پزشک در کنار سوالات دیگر از شما خواهد پرسید چه مدت و هر چند وقت یک بار کودک‌تان این علائم را از خود نشان می‌دهد. این کار به تشخیص پزشک کمک می کند تا علت مشکل را پیدا کند.
اگر تشخیص پزشک سرطان بود، رفع علائم مهم‌ترین بخش مراقبت و درمان سرطان کودک‌تان خواهد بود که کنترل علائم ، درمان موقت یا مراقبت‌های حمایت کننده نام دارد. حتما با تیم مراقبت از سلامت کودک خود درباره علائم مثلا تغییر در آن یا ظهور علائم جدید صحبت کنید.

پریا سراجی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید