انتشار این مقاله


ویژگی به ظاهر مثبتی که ریسک خودکشی را افزایش می‌دهد!

کشف ویژگی شخصیتی که سبب افزایش افکار مرتبط با خودکشی و خود عمل خودکشی می‌شود…

ویژگی شخصیتی که سبب افزایش افکار مرتبط با خودکشی و خود عمل خودکشی می‌شود، کشف شده است.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند افرادی که گرایش‌های کمال‌گرایانه دارند در ریسک بالاتری از خودکشی قرار دارند. افراد کمال‌گرا دشواری بیش‌تری را نسبت به سایرین برای مواجهه با دنیایی که در اساس ناکامل است، محتمل می‌شوند. کمال‌گرایان انتقادهای سخت‌گیرانه از خود، چالش مداوم برای رسیدن به استانداردهای سایرین (نظیر معلم‌ها و والدین) و شک‌هایی نسبت به کفایت سایر افراد دارند. در حالی که مقادیری کم از کمال‌گرایی قابل انعطاف و ضروری است، زمانی که به حساسیت افراد تبدیل می‌شود، به چرخه‌ای خطرناک منتهی خواهد شد. افرادی که حرفه‌ای خاص را دنبال می‌کنند، بیش‌تر در معرض افکار ناسالم مربوط به کمال‌گرایی قرار دارند؛ نظیر وکلا، پزشکان یا معمارها. مارتین اسمیت۱، رهبری‌کننده‌ی پژوهش می‌گوید:

تصور عمومی از صفت کمال‌گرایی، یک ویژگی مثبت است. همواره شنیده‌ایم که باید اهداف بالایی در سر داشته باشیم اما برای برخی افراد، حتی رسیدن به درجات عالی هم به اندازه‌‌ی کافی خوب نیست؛ و به همین دلیل به مشکل برمی‌خورند. پافشاری بر معایب و نواقص از نظر روانی، سالم و قابل انعطاف نیست و اصلاً توصیه نمی‌شود.

این نتایج از ۴۵ پژوهش که شامل تعدادی نزدیک به ۱۲۰۰۰ نفر را شامل می‌شد، جمع‌آوری شده است. متاآنالیزی که به کسب این نتایج منتهی شده است نشان می‌دهد کمال‌گرایی به شدت با خودکشی مرتبط است. اسمیت در ادامه اشاره دارد که در این نقطه، نمی‌توان با قطعیت گفت که کمال‌گرایی علت خودکشی است. اما می‌توان اذعان داشت این دو ارتباط نزدیکی باهم دارند.


مقاله‌ی مرتبط: چالش نهنگ آبی؛ بازی مرگ


تمایل به بی‌نقصی، چه بر اثر عوامل درونی و چه با اجبارهای محیطی، و همواره پیروز شدن می‌تواند با تحمل فشار و استرس بیش‌ از حد برای فرد غیرقابل تحمل شود. افراد با سطوح بالای کمال‌گرایی معمولا به دنبال کمک نیستند چرا که کمک گرفتن را سرآغاز شکست خوردن می‌دانند.
پژوهشگر ادامه می‌دهد:

یافته‌های ما طیف‌های گسترده‌ای را در بردارند؛ زمانی که فرد دنیای اجتماعی را به عنان محیطی پر از فشار، قضاوت و انتقاد ببیند، به دنبال راهی خروجی برای فرار از آن است. این راه می‌تواند الکل، مواد مخدر، اختلالات تغذیه‌ای و در موراد شدید، خودکشی باشد.


پی‌نوشت

۱. Martin Smith 

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید