انتشار این مقاله


اهمیت روش جداسازی درون رگی لخته

لخته‌ی خون زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های خونی و فیبرین درهم بافته شوند. لخته‌ی خونی که جریان خون را مسدود می‌کند، ترومبوز نام دارد. راه درمان چیست؟ با ما همراه باشید.

در آنالیزی که روی ۱۳۰۰ بیمار صورت گرفت، مشخص شد کسانی که به روش endovascular thrombectomy (جداسازی درون‌ رگی لخته – استفاده از دستگاهی برای جدا کردن لخته) به همراه درمان طبی (حل کردن لخته) درمان می‌شوند در مقایسه با کسانی که تنها با روش طبی تحت درمان قرار می‌گیرند ناتوانی کمتری از خود نشان می‌دهند.
تحقیقات زیادی برتری کمک گرفتن از جداسازی درون رگی لخته بر درمان تنها با استفاده از روش طبی را نشان می‌دهند. اما همچنان نگرانی‌هایی در این رابطه وجود دارد. پزشک مایکل دی هیل از دانشگاه کالگری کانادا با بررسی اطلاعات کلینیکی، آماری و تصاویر مغزی و نتایج رادیولوژیک و عملکردی بیمارانی که بر روی آن‌ها این درمان صورت گرفته به نتایج جالبی رسید.

blood_clotting (4)
لخته‌ی خون زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های خونی و فیبرین درهم بافته شوند. لخته‌ی خونی که جریان خون را مسدود می‌کند، ترومبوز نام دارد.

این محققین دریافتند که در مقایسه با اکتفا بر درمان طبی، کمک گرفتن از جداسازی درون رگی لخته منجر به کاهش درجه ناتوانی پس از ۳ ماه می‌شود. بیشترین تأثیر بر روی کسانی بود که دو ساعت بعد از ظهور علائم مورد درمان قرار گرفته‌اند و این روش بعد از ۷.۳ ساعت تاثیر خود را از دست می‌دهد.
در بین ۳۹۰ بیماری که بازگشت جریان خون به خوبی در آن‌ها صورت گرفت، هر ۱ ساعت تاخیر در بازگشت جریان خون توام با درجه بیشتری از ناتوانی و استقلال عملکردی کمتر بودند، اما تأثیری در زنده ماندن نداشت.

blood-clots

نویسندگان اذعان کردند که در بازه زمانی ۷.۳ ساعت، ” هرچقدر درمان زودتر صورت بگیرد نتایج عملکردی بهتری خود را نشان می‌دهند، که نشان از اهمیت آگاهی بیماران از بیماری، مراقبت‌های داخل و خارج از بیمارستان برای کوتاه کردن فاصله نشان دادن علائم بیماری تا درمان دارد.”
“با توجه به نتایج این تحقیق توصیه می‌شود در فاصله زمانی ۶ ساعته از ظهور علائم بیماری از جداسازی درون رگی لخته استفاده شود.”

Avatar


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید